Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norvegkonferansen Ullevaal Panorama, Oslo

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norvegkonferansen Ullevaal Panorama, Oslo"— Utskrift av presentasjonen:

1 Norvegkonferansen 2016 - Ullevaal Panorama, Oslo
Thomas Tvedt fylkesdirektør samferdsel, Akershus fylkeskommune En bransje på rett vei? Norvegkonferansen Ullevaal Panorama, Oslo

2 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Om det som var det som blir og litt om det som kanskje blir

3 Fem regionale bompengeselskaper
En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016 Fem regionale bompengeselskaper Akershus eier interesser i to av disse:

4 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Eierskap sammen med Oslo Et noe avvikende bompengeselskap Finansierer veiutbygging Investeringer kollektivtrafikk Drift og vedlikehold kollektivtrafikk Disponering av midlene fastsettes av styringsgruppa for Oslopakke 3 Akershus fylkeskommune Oslo kommune Statens vegvesen Jernbaneverket

5 Selskapet var allerede rigget slik bompengereformen forutsatte, kun et formelt vedtak nødvendig.
Ansvar som kortutsteder for tungtrafikk i hht. EETS-regelverket Selskapet startet tidlig prosessen for å bli en permanent kortutsteder i henhold til EETS – lagt på vent som følge av at utstederrollen ikke er avklart på statlig nivå

6 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Morselskap som eies av seks fylkeskommuner med like eierandeler Akershus, Buskerud, Hedmark, Oppland, Telemark, Vestfold Datterselskaper opprettes for strekningsfinansiering av vegutbygging – antall og omfang varierer Per : 17 heleide datterselskaper Deleier i to andre selskaper Vegfinans Rv 34 Telemark AS Tønsberg Hovedvegfinans AS

7 Organisert etter konsernmodellen siden 2012
Vegfinans kan sies å ha dannet modell for den organiseringen av bompengesektoren som Samferdselsdepartementet endte opp med Endring som følge av bompengereformen Østfold fylkeskommune innlemmes på eiersiden – 7 fylkeskommuner som eiere Det forholdsvise eierskap mellom fylkeskommunen justeres tilsvarende Vedtekter mv. endres tilsvarende

8 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Nytt avtaleregime Utforming av avtaleregimet må støtte opp om reformens hovedmålsetting om et bompengeregime som er: effektivt, profesjonelt, brukervennlig.

9 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Nytt avtaleregime I Høringsuttalelsen har derfor Akershus forutsatt blant annet følgende: Statens vegvesens rolle må begrenses og defineres tydelig. Oppgavene må begrenses til forvaltnings- og kontroll-/tilsynsfunksjoner. Bompengeselskapene selv må ha fullt ansvar og myndighet for verdikjeden strategisk, operativt og administrativt. Fylkeskommunens høringssvar omfatter både de konkrete forslagene, og den rollen som SVV synes tiltenkt. AFK er tydelig på at SVVs rolle må tydeliggjøres og begrenses, slik det også er gitt uttrykk for i møter med departementet. Mener departementet at dette er ivaretatt i avtaleforslaget? Som kommentert i saksframlegget til Akershus fylkeskommune, oversendt SVV: Vi kan vanskelig se at de overordnede målene med bompengereformen om økt effektivitet, profesjonalitet og brukervennlighet kan oppnås i tilfredsstillende grad dersom SVVs rolle ikke endres.

10 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Nytt avtaleregime Disponering av eventuelt overskudd/gjenværende midler i bompengeprosjekter knyttet til fylkesveier må bestemmes av den/de involverte fylkeskommune(r). I høringsutkastet pkt. 6 foreslås det at det er SVV som skal beslutte disponering av overskuddsmidler/gjenværende midler. Det kan argumenteres for en slik ordning mht. bompengefinansiering av riksveier, men for fylkesveier? Akershus har derfor foreslått denne endringen:

11 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Nytt avtaleregime Endring av en bompengeavtale kan ikke skje uten den/de garanterende fylkeskommune(r)s aksept. Tilsvarende foreslår Høringsutkastet i pkt at endring i en bompengeavtale ensidig skal kunne gjøres fra statens side. Jeg spør meg selv: Er dette forslag til en samarbeidsavtale i 2016? Hva er det Staten eller Statens vegvesen egentlig mener? Det hjelper ikke her at Staten skal dekke kostnadene Selskapet får som følge av avtalen. Akershus fylkeskommune har derfor foreslått følgende i sine kommentarer:

12 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Nytt avtaleregime Avtaleregimet må åpne for samarbeid mellom bompengeselskaper og slik organisering av bompengevirksomheten, som bidrar til økt effektivitet og brukervennlighet. Det kan synes uklart hva forslaget her egentlig foreslår, men formålet synes å begrense bompengeselskapenes mulighet for samarbeid. I lys av et overordnet mål om effektivisering og brukervennlighet, må naturligvis samarbeid være mulig, så lenge det ikke fører til kryssubsidiering eller andre forhold som vi uttalt skal unngå. I høringssvaret har AFK derfor foreslått dette (som foilen).

13 Hvordan sikre god drift av bompengeselskapene?
En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016 Nytt avtaleregime Nye bompengeselskaper – effektivitet Bompengeselskapenes effektivitet er en del av selskapenes brukervennlighet. Lav effektivitet – færre penger til samferdselstiltak – dårlig brukervennlighet Både Fjellinjen AS og Vegfinans AS har resultatmål som viser god virksomhet og stadig reduserte kostnader. Spørsmålet er hvordan kan selskapene bli enda bedre? Hvordan kan vi som eier bidra til det? Kommentar: Det kan vurderes å droppe denne foilen, og bare ta med som overskrift: Hvordan sikre god drift av bompengeselskapene? Hvordan sikre god drift av bompengeselskapene?

14 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Rolleutfordringer Akershus har i sine vedtak forutsatt at Statens vegvesens rolle tydeliggjøres og begrenses.

15 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Alle ser hva dette er: Dette er en grindgutt

16 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Rolleutfordringer Prosjektet Grindgut har tydeliggjort hvor uryddig og uhensiktsmessig ansvars- og myndighetsområdet innen bompengesektoren har vært organisert. Denne konferansen skal ikke handle om Grindgut, men prosjektet har vist behovet for å rydde i ansvars- og myndighetsområder. Akershus fylkeskommune har kommentert dette i sitt høringssvar vedrørende Nytt avtaleregime for bompengesektoren.

17 Akershus fylkeskommune overordnede prinsipper for eierstyring
En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016 Akershus fylkeskommune overordnede prinsipper for eierstyring Blant annet: Styresammensetningen skal reflektere kompetanse og kvalifikasjoner som det aktuelle selskap har bruk for. Akershus har vedtatt noen prinsipper for overordnet eierstyring, der blant annet styresammensetningen skal reflektere kompetanse og kvalifikasjoner som det aktuelle selskap har bruk for. I Fjellinjen, som vi eier sammen med Oslo, er dette gjennomført ved etablering av et helprofesjonelt styre uten deltakelse av aktive politikere. Som representant for fylkeskommunen er min oppgave å styre gjennom generalforsamlingen og fastsetting av styringsdokumenter og –mål. Naturligvis er det ikke slik at en politiker ikke har kvalifikasjoner og kompetanse for å gi vesentlige bidrag inn i styret for et bompengeselskap. Men det er heller ikke gitt at den politiske forankringen bør overskygge andre behov. I Vegfinans er styresammensetningen slik at hele styret består av aktive politikere fra hvert eierfylke. Intet galt verken sagt eller ment om det enkelte styremedlem, men i lys av Akershus eierstyringsprinsipper har vi vedtatt følgende som innspill til ekstraordinær generalforsamling i Vegfinans, der det nye bompengeselskapet forutsettes etablert.

18 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Utstederrollen Vi venter og venter På statlig avklaring om retningslinjer og organisering Det har lenge vært varslet avklaring om hvordan utstederrollen skal organiseres. Fjellinjen hadde en organisasjonsstruktur for å møte disse utfordringene klare i 2014/15. Akershus fylkeskommune tror det er effektiviseringsmuligheter også her, til brukernes beste. Et snarlig forslag bør komme. Enn så lenge må bompengeselskapene ivareta denne rollen slik de har gjort hittil.

19 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Utstederrollen Trenger vi mer enn ett utstederselskap på Østlandet – eller på landsbasis? Bør fylkeskommune inn på eiersiden også her – og i så fall hvorfor og hvordan? Kan funksjonen ivaretas av et utenlandsk selskap? Akershus har ikke svar på hvordan utstederrollen bør organiseres, men er helt klar på at det er effektiviseringen som her må være styrende. Uten at vi har tatt stilling til det, er vi ikke sikre på at dette vil være en klar politisk/fylkeskommunal oppgave. Men vi vil være med å bestemme hvordan! I den forbindelse bør en del spørsmål avklares:

20 Bompengereformen MEST MULIG AV PENGENE TIL KONKRETE SAMFERDSELSTILTAK
En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016 Bompengereformen MEST MULIG AV PENGENE TIL KONKRETE SAMFERDSELSTILTAK Oppsummerende betraktninger

21 En bransje på rett vei? – Norvegkonferansen 25. oktober 2016
Takk for meg


Laste ned ppt "Norvegkonferansen Ullevaal Panorama, Oslo"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google