Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

En innføring i spillet: Lag En Setning
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
VIRKEMIDLER.
Evaluering av oktober på blå
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Litterære virkemidler
Virkemidler og komposisjon
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Roman- og novelleanalyse
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Hvordan Kan Vi Stoppe Dumping Vår Mening Vår mening er at ingen skal hive ting/Gift I havet som om du er på Piknik og mister/hiver noe i havet. Alle.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
12 Reflekterende lesing.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Overgang fra barnehage til skole
Litterære virkemidler
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Timen starter med at elevene tenkeskriver til dette bildet…
som eksamensbesvarelse
Dikt.
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Reklameanalyse av Baneservice
Matematikk LUB Elise Klaveness
Reklameanalyse av Baneservice
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
Poetiske virkemidler Mål for arbeidet:
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Keller/Gjørven Kreativ skriving I praksis med praktikere for tysk-fransk-spansk-praktiserende.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Livssynshumanismen.
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Leve lykkelig alle dager til ende…
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Hvilke plattformer bruker dere?
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Livssynshumanismen.
Å skrive noveller.
Livsstilsendring Uke 6.
Livssynshumanismen.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Estetiske virkemidler
1 Kommunikasjon.
Psykologisk førstehjelp
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Sinne Film:
Smerteuttrykk og smertemestring
Livsstilsendring Uke 6.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller om denne personen og tankene hans/hennes.

Post 2 Gå ut bak skolen. Finn en ting i naturen som du skal gi menneskelige egenskaper. Lag en setning med denne besjelingen; f. eks. Grana hutret i den kalde mailufta.

Post 3 I klasserommet : Tenk på et abstrakt ord f. eks FØLELSE, LYKKE, KJÆRLIGHET, SINNE. Gi dette ordet menneskelige egenskaper. F. eks Lykken banket på døra den dagen. Lag en setning med dette.

Post 4 Lag en sammenlikning som beskriver hva kantina er for deg; f. eks. Kantina er en oase i hverdagen.

Post 5 Lag en metafor av sammenlikningen din om kantina; f. eks hverdagsoasen eller bare oasen. Lag en setning med denne metaforen; f. eks. Jeg må ta meg en tur til oasen min.

Post 6 Bruk kontraster for å beskrive hva du føler akkurat der du befinner deg nå. f. eks Kaldt – varmt, lyst – mørkt, kjærlighet – hat, trygghet – angst, spenning – kjedsomhet.

Post 7 Finn et menneske som har tatovert et symbol på kroppen eller finn et symbol ute i naturen, ta bilde av symbolet. Skriv noen få linjer der dette symbolet får en dypere mening.