Visjon, virksomhetside og verdier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Advertisements

Strategiplan Bodø Håndballklubb.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Øystein Pedersen Dahlen
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Strindheim håndball Elite
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Næringslivsringen Strategidokument Strategi for
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Definere og velge hovedmål og delmål
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Kommunen som arbeidsgiver
14. juni 2007 Landsmøte 2007 Hovedoppgaver for NBBL Ralph Norberg Adm. direktør.
Strategiplan Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken 25.febr
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
LP-modellen fra et rektorperspektiv
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
VEDLEGG 1 til Virksomhetsplan for Hobøl IL - Handlingsplan årsmøteperioden 2015 Organisasjon og ledelse. Delmål: Gjøre organisasjon og aktivitetene synlig.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Oslostudentenes Idrettsklubb Langtidsplan Vedtatt første gang årsmøtet 8.mars 2007.
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Virksomhetsplan Voksenåsen Badeballklubb Arbeidsrapport for planen. Virksomhetsplanen vedtas på årsmøtet før den er et formelt gjeldene dokument.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Strategiplan
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
RIS-metoden for prosessforbedring
Jan André Hansen Thomas Øverby Jon Torp ADMINISTRERENDE DIREKTØR
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Hvordan utvikle og implementere anskaffelsesstrategier som også inneholder innovasjon. Rita Endresen, Værnesregionen Innkjøp.
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Statpeds digitaliseringsprosjekt
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
utfordringer i en ny region
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Strategiplan 2017-2020 Vedtatt 13.12.2016

Visjon, virksomhetside og verdier Kompetanse for framtida Virksomhetside NLR skal utvikle og levere helhetlig, kunnskapsbasert og uavhengig rådgiving tilpasset landbruksnæringas behov. Verdier Nær Nyskapende Handlekraftig

Strategiske Hovedmål Rådgiving: NLR skal være best på kompetansebasert rådgiving i landbruket Menneskelige ressurser: NLR skal ha medarbeidere med høy faglig og personlig kompetanse Marked og salg: NLR skal være godt kjent for det norske landbruket Kommunikasjon: NLR skal ha tydelig identitet med felles profilering Økonomi: NLR skal ha bærekraftig økonomi Organisasjon: NLR skal være en attraktiv medlemsorganisasjon

Strategisk hovedområde Rådgiving Hovedmål NLR skal være best på kompetansebasert rådgiving i landbruket. Delmål Strategier NLR skal yte god, effektiv, tidsaktuell og kompetansebasert rådgiving. NLR skal videreutvikle rådgivingstilbudet. NLR skal ha nært samarbeid med forskningsmiljøer og andre rådgivingsorganisasjoner. NLR skal drive forsøks- og utviklingsarbeid. NLR skal ha en samordnet rådgiving i hele landet. NLR skal ha god oversikt over aktuelle fagområder. NLR skal ha nært samarbeid internt og med andre aktuelle aktører. NLR skal tilby nyttige og brukervennlige verktøy. NLR skal definere mål og lage en plan for utvikling av nødvendige verktøy.

Strategisk hovedområde Menneskelige ressurser Hovedmål NLR skal ha medarbeidere med høy faglig og personlig kompetanse. Intensjon Delmål Strategier NLR skal ha effektiv og profesjonell ledelse i en bevisst, sunn og anerkjennende kultur. NLR skal utvikle kompetansen på personalledelse, og legge til rette for erfaringsutveksling og kompetanseheving av ledere. NLR skal ha gode administrative arbeidsverktøy. NLR skal dele erfaringer, utvikle og ta i bruk gode støttesystemer på personalområdet. NLR skal bruke verktøy som sikrer faglig utvikling og den beste rådgivingen i landbruket. Medarbeidere i NLR skal være gode formidlere og best på sine fagområder. NLR skal ha høy faglig kompetanse på dagsaktuelle og framtidsrettede fagområder. NLR skal være en attraktiv arbeidsgiver. NLR skal ha god personalpolitikk. NLR skal rekruttere og utvikle medarbeidere med relevant formell og personlig kompetanse. NLR skal ha et godt samarbeid med tillitsvalgte i ansattes organisasjoner. NLR skal legge til rette for systematisk oppfølging og utvikling av ansattes kompetanse. NLR skal utvikle et opplærings- og sertifiseringssystem som dokumentasjon for rådgivernes kompetanse. 5

Strategisk hovedområde Marked og salg Hovedmål NLR skal være godt kjent for det norske landbruket. Delmål Strategier Kundene skal vite hva NLR tilbyr av rådgiving og tjenester. NLR skal ha kunnskap om kundetilfredshet, markedsmuligheter og konkurrenter. NLR skal arbeide systematisk med markeds-kommunikasjon. NLR skal ha tydelig definerte rådgivingstilbud og tjenester. Alle medarbeidere skal ha fokus på salg. NLR skal utvikle kompetanse på salgsteknikk og behovsavklaring hos kunden.

Strategisk hovedområde Kommunikasjon Hovedmål NLR skal ha tydelig identitet med felles profilering. Delmål Strategier NLR skal ha god kommunikasjon i alle ledd. NLRs kommunikasjon skal ha tydelig budskap og vise organisasjonens aktivitet, kompetanse og tilbud. NLR skal framstå som en samlet organisasjon over hele landet. NLRs profilering og markedsføring skal være i henhold til felles designmanual. NLR skal være en viktig samarbeidspartner og arbeide for tillit hos medlemmer, kunder og samarbeidspartnere. NLR skal arbeide for å få større oppmerksomhet og gjennomslagskraft hos viktige samarbeidspartnere. NLR skal arbeide systematisk med samarbeidspartnere og utarbeide gode samarbeidsavtaler som følges tett opp.

Strategisk hovedområde Økonomi Hovedmål NLR skal ha en bærekraftig økonomi. Delmål Strategier Innen 2020 bør alle regionale rådgivingsenheter og sentralenheten ha en likviditet som sikrer lønnsutbetaling og drift i minimum tre måneder. NLR skal utvikle gode, felles verktøy for økonomistyring. . NLR skal inngå felles innkjøpsavtaler. NLR skal etablere inntjeningsbudsjett i hele organisasjonen. NLR skal arbeide for å sikre en trygg grunnfinansiering. NLR skal ha systematisk og tett dialog med samarbeidspartnere. NLR skal ha effektiv og god forvaltning av avtalemidlene. NLR skal øke salg av tjenester med minst 20 prosent i planperioden. NLR skal kontinuerlig utvikle produkter, verktøy og metoder som gir inntjening. NLR skal delta i prosjektarbeid som gir økt kompetanse og som styrker økonomien. NLR skal arbeide for at alt prosjektarbeid gir inntjening og kompetanseheving. 8

Strategisk hovedområde Organisasjon Hovedmål NLR skal være en attraktiv medlemsorganisasjon. Delmål Strategier NLR skal ha aktive eiere og aktivt medlemsarbeid med godt fungerende styrer. NLR skal ha aktive kretsmøter og årsmøter. NLR skal videreutvikle styrekompetansen. NLR skal være en effektiv organisasjon med godt fungerende strukturer og systemer. NLR skal jobbe etter NLR Hovedavtalen og vedtektene. NLR skal samarbeide tett med andre organisasjoner. NLR skal delta aktivt i ulike organisasjonsnettverk.