Faglig utvikling hos sykepleierne

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HTV-konferanse 28. oktober 2013
Advertisements

19.Mars 2013 Anne Gjengedal Sunde
Samstemming av medikamentlister og riktig legemiddelbruk
Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmebaserte tjenester. Kick-off samling tirsdag 19. mars 2013 I trygge hender.
1 Oppsummering, læringsnettverk Oktober September 2015.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Akutte sykehusinnleggelser av sykehjemsbeboere - dødsfall innen 48 timer - en prospektiv undersøkelse Sebastian von Hofacker Paal Naalsund Grethe Iversen.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Tilhørende målinger i tiltakspakken Riktig legemiddelbruk i sykehjem
Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet
I møte med pasienten Bilde fra Google..
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Delprosjekt 1 Kartlegging av legemiddelrelaterte problemer
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Informasjonsmøte november 2016
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Delprosjekt 2 – god samhandling: suksessfaktorer og barrierer
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Øvelser med kommunal kriseledelse
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Informasjon om eksamen
BTI-handlingsveileder barnehage
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Anita, 48 år. Flatanger (Sykehuset Namsos)
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Forskningsprosjekt, tittel
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
Klubbutvikling oppfølging
Pasientens legemiddelliste
Pasientens legemiddelliste
Bra for legen – bra for pasienten
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Nå er vi spente!.
Høstrapport – tall og statistikk
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Faglig utvikling hos sykepleierne Suksessfaktorer for god samhandling

Prosjektmedarbeidere Ragnhild Omli, sykepleier/førsteamanuensis, SOF, midt, Nord universitet Rose Olsen, sykepleier/førsteamanuensis, SOF, midt, Nord universitet Ingela Enmarker, professor/faglig leder, SOF, midt

Bakgrunn og hensikt Studien hadde som mål å identifisere hvilke faglige kriterier som må være tilstede for å oppnå riktig legemiddelbruk: Hva skal til for at sykepleiere og vernepleiere får utvikle seg fra nybegynner til ekspert? Sykepleiere og vernepleiere opplever LMG som et viktig tiltak for å bedre og å kvalitetssikre legemiddelbehandlingen. De bruker mange timer på forberedelse til LMG som det ikke blir noe av. «Vi lærer jo mye av det» Hva må til for å katalysere denne utviklingen/kroppsliggjøring av kunnskap? Organisering? (Forutsigbarhet og forbedre avtaler og struktur) Annen form for kunnskapsutvikling? (Tverrprofesjonelle seminarer?)

Metode Ustabil personalressurs og langvarig prosess før man fikk opprettet kontakt, medførte at designet ikke ble mulig å gjennomføre i prosjektperioden. Kriterier for deltagelse i studien: 1: «Forekomst av legemiddelrelaterte problem, kartlagt i forbindelse med Læringsnettverket i Nord-Trøndelag». 2: «Identifisering av suksessfaktorer for god samhandling i forbindelse med Læringsnettverk i Nord-Trøndelag». Frivillig deltagelse i studien. De som ønsket å delta i studien undertegnet samtykkeerklæring. Deltagerne ble informert at de når som helst, uten å gi begrunnelse kunne trekke sitt samtykke til fortsatt deltagelse i studien.

Faglig utvikling hos sykepleierne Fem fokusgruppeintervju ble gjennomført med to grupper (n=9) i perioden april -november 2015. Alle deltakerne arbeidet i hjemmetjenesten. Materialet ble analysert ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse (Graneheim og Lundeman, 2004)

Resultater Kategori Underkategori Tilført ny kunnskap Får farmakologisk kunnskap Oppdager nytten av verktøy Bevisst sammenhenger Ser pasienten i en helhet Oppdager eget ansvar for observasjoner Trygg i rollen Oppøver kritisk blikk Får større tillit til egen kunnskap Blir mindre avhengig av «oppskriften»

Får farmakologisk kunnskap Tilført ny kunnskap Bevisst sammenhenger Trygg i rollen Får farmakologisk kunnskap Jeg tenker mye mer på det nå enn hva jeg gjorde tidligere, setter ting mer i sammenheng – kanskje er det medisinene som forårsaker disse symptomene? (Sykepleier, gruppe A) Det er legene som må være positive til å komme på banen. Når du er 90 år er det kanskje ikke nødvendig å stå på Calcigran og Statiner lenger, og allergimedisiner trenger heller ikke å være så aktuelt lenger … Men vi har ikke fått gjort så mange gjennomganger – det henger på fastlegene som ikke vil delta … (Sykepleier, gruppe B)

Oppdager nytten av verktøy Tilført ny kunnskap Bevisst sammenhenger Trygg i rollen Oppdager nytten av verktøy Har oppdaget mange nye sider på nettet som også kan brukes som hjelpemiddel. Husker ikke hva det heter, men der kan vi legge inn alle medikamentene og se hvilke som ikke kan tas sammen. (Sykepleier, gruppe B) Man må ikke gripe over for mye til å begynne med … da får man litt panikk, det gjorde i alle fall jeg – skal jeg virkelig gjennom alt dette? Man må begynne i det små og være godt forberedt og arbeide systematisk. (Sykepleier, gruppe A)

Ser pasienten i en helhet Tilført ny kunnskap Bevisst sammenhenger Trygg i rollen Ser pasienten i en helhet Du blir tvunget til å tenke over hva du egentlig gjør. Hvorfor gjør vi denne legemiddelgjennomgangen? … og se på legemiddellisten og samtidig ta i betraktning den totale situasjonen for pasienten i hverdagen. Mange av brukerne er veldig dårlige og det skjer jo endringer hele tiden og da er det vi som er tettest på og ser at det er noe med dem … (Sykepleier, gruppe A)

Oppdager eget ansvar for observasjoner Tilført ny kunnskap Bevisst sammenhenger Trygg i rollen Oppdager eget ansvar for observasjoner Det er massivt med tid som må til for å gjennomføre dette. Jeg skjønner godt at det er gjennomførbart på sykehjem jeg. Der har du personen hele døgnet og blir observert 24/7. (Sykepleier, gruppe B)

Tilført ny kunnskap Bevisst sammenhenger Trygg i rollen Oppøver kritisk blikk Vi tar det ikke som en selvfølge at listene stemmer lenger, men vurderer, for eksempel når pasienten kommer fra sykehuset; – det der er en stor dose – de der legemidlene skal ikke kombineres – så du blir litt mer kritisk til det du holder på med, da, du sjekker mer og er enda mer nøyaktig. (Sykepleier, gruppe A)

Får større tillit til egen kunnskap Tilført ny kunnskap Bevisst sammenhenger Trygg i rollen Får større tillit til egen kunnskap Siste gangen stilte vi ganske mange kritiske spørsmål. De ble hørt like mye som spørsmålene farmasøyten stiller, for de (legene) vet jo det at det er vi som kjenner brukerne … (Sykepleier, gruppe A)

Blir mindre avhengig av «oppskriften» Tilført ny kunnskap Bevisst sammenhenger Trygg i rollen Blir mindre avhengig av «oppskriften» Jeg håndterer det bedre. Jeg vet mer hvor jeg skal lete etter opplysninger og vet hva jeg trenger. Slipper å bruke så mye tid på det. Det går raskere … mindre stress. Men det er viktig å ha oppdatert Profil (elektronisk pasientjournal) … (Sykepleier, gruppe A)

Tilført ny kunnskap Kunnskap om legemidler og bruken av dem har en naturlig plass i sykepleiernes kunnskapsområde. Sykepleierne har en tradisjon for samarbeid om legemiddelbruk med både leger og pasienter. Apotek og farmasøyter har også hatt en rolle i dette samarbeidet, men helst som istandgjører, leverandør og kontrollør. Med innføring av tverrfaglige legemiddelgjennomganger opplever sykepleierne at samarbeid med både leger og farmasøyt får en ny dimensjon. De snakker om en ny tenkemåte.

Takk for oppmerksomheten