Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJakob Brekke Endret for 6 år siden
1
Delprosjekt 2 – god samhandling: suksessfaktorer og barrierer
Ingela Enmarker, professor/faglig leder SOF Midt, Ragnhild Omli, sykepleier/førsteamanuensis SOF Midt/Nord Universitet Hege Therese Bell Stipendiat/Farmasøyt Nord Universitet/NTNU
2
FOKUSGRUPPEINTERVJU
3
14 sykepleiere 2 vernepleiere 2 farmasøyter 0 leger
5
Suksessfaktorer og barrierer for samhandling
Systemfaktorer Profesjonene (Pasienten) Ny verden
6
SYSTEMFAKTORER Forankring, forpliktelse og forutsigbarhet Organisering
7
FORANKRING, FORPLIKTESE OG FORUTSIGBARHET
8
”Viktig med ledelsesforankring.
Viktig med aksept og ansvarsfordeling. Det må settes av tid og det må være en tydelighet”. Sykepleier i hjemmetjenesten
9
ORGANISERING Type omsorgsnivå Kommunestørrelse
10
”Vi kan springe over til legen om det er noe vi lurer på.
Selv om han er både fastlege og sykehjemslege så er han her hver dag. Sykepleier, sykehjem
11
PROFESJONER I SAMHANDLING
Profesjonenes rolle i legemiddelgjennomgangen Aktørenes personlige egenskaper
12
PROFESJONENES ROLLER I LEGEMIDDELGJENNOMGANGEN
Pasientekspert – pasientens stemme Legemiddelekspert
13
“Sykepleieren kan bidra om funksjonsnivå
og hvordan pasienten er, jeg om legemidlene og deres funksjoner og legen om diagnosen og valg av legemiddel.” Farmasøyt
14
AKTØRENES PERSONLIGE EGENSKAPER
15
“Kommer an på innstillingen du har.
Om du ser på det som en styrke at flere kommer med nyttig info og ser på helhetsbildet eller om du opplever det som å bli tråkket på tærne.” Sykepleier hjemmetjenesten
16
NY VERDEN (PASIENTEN) Økt faglig bevissthet Ny kunnskap om pasienten
17
ØKT FAGLIG BEVISSTHET Refleksjon Faglige ringvirkninger
18
“Vi lærer om konsekvenser av medisinbruk (…)
Nå har vi fått bedre bevissthet rundt legemidler og er mer obs og kritisk. ‘Kan dette stemme’?” Sykepleier, sykehjem
19
NY KUNNSKAP OM PASIENTEN
20
”Legemiddelgjennomganger gir noe ekstra
fordi du må bruke det du kan aktivt. Du tvinges til å tenke nøye gjennom hva du gjør. ‘Hvorfor gjør vi denne legemiddelgjennomgangen’ – og du ser gjennom sjekklisten og tenker på pasientens legemidler og hvordan hele situasjonen er for akkurat den pasienten.” Sykepleier, hjemmetjenesten
21
KORT OPPSUMMERING
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.