Lokal organisering og oppfølging av fagfeltet miljørettet helsevern i Midtre Namdal Per Erik Arnø spesialkonsulent Kommuneoverlegen i Midtre Namdal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Ny lov om folkehelsearbeid
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
SMITTVERNSHÅNDTERING 2010/11
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
HMTS`s utfordringer i forhold til sine eiere. Vår utfordring i forhold til eierne (1) Historie:  Viktige føringer som ble lagt ved etablering i 2004:
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
KOMMUNELEGEFUNKSJONEN
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Internkontroll i kommuner
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Planer, ideer og visjoner
eksempler på HMS-faktorer:
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
NAMDALSKONFERANSEN OKTOBER 2011 HVORDAN VELGER KOMMUNENE I MIDTRE NAMDAL Å MØTE UTFORDRINGENE I SAMHANDLINGSREFORMEN Eva Fiskum prosjektleder samhandlingsreformen.
Rundebordskonferanse KS , Eva Fiskum, Midtre Namdal samkommune 1 «HELHETLIGE HELSETJENESTER I MIDTRE NAMDAL» Flatanger.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Kommunens tilsyn med skadedyrbekjempere
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Samarbeidsutvalget 01. mars 2010
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Tromsø kommunes hemmelige tjenester….
Bravida IK-Web Internkontrollsystem i praksis – En presentasjon av IK-Web Et nytt forretningsområde i Bravida.
Hvordan bør og kan Midtre-Namdal samkommune samhandle internt og med omverden for å sikre innbyggerne helhetlige helsetjenester? "Helhetlige.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Foto: Geir Hageskal Fysisk miljø- Bygningstatus MILJØENHETEN sept 2014 – Rolf Erik Hoaas.
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Styrking av miljørettet helsevern i skolen Hva kan kommunen gjøre – egenkontrollen og godkjenningen Prosessen i Skedsmo kommune Hans Petter Buvik, Helseavdelingen.
Fugleinfluensa hos fugl Pandemigruppen i Drammen kommune Består av følgende personer: Beredskapssjefen Distriktssjefen for Mattilsynet Smittevernlegen.
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Utfordringer i samfunnet  Av gruppen uføretrygdet under 40 år har nærmere 60 % diagnosen psykiske lidelser  2009: Ca 20 % av befolkningen over 18 år.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen Innherred Samkommune Levanger, Frosta, Verdal Ytre Namdal Bindal, Leka, Nærøy, Vikna Indre Namdal.
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
(0) Sammen redder vi liv.
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
Nye kommuner – nye roller for bibliotekene Status mai 2016.
Barnevernledelse i motvind og medvind MIDTRE NAMDAL SAMKOMMUNE BARNEVERN BARNEVERNLEDER KIRSTI MYRVANG.
Helsehensyn i planlegging - Orientering om ny veileder Anne Sofie Lauritsen Rådgiver.
Kvalitet, risiko og avvik
Utviklingskontrakt for Fremtidens hurtigbåt
Miljørettet helsevern
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Samfunnsmedisinsk enhet
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
Helse miljø og sikkerhet
Nettverk for karriere-veiledning
Miljøgifter i bygningsmaterialer og miljøvennlige alternativ
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen
Utøvelse av lederskap ved kriser
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
HMS I YTRE TASTA BARNEHAGE 2018/2019
Utskrift av presentasjonen:

Lokal organisering og oppfølging av fagfeltet miljørettet helsevern i Midtre Namdal Per Erik Arnø spesialkonsulent Kommuneoverlegen i Midtre Namdal samkommune

Hovedbudskap Miljørettet helsevern, som eget fagfelt, er viktig framover som del av folkehelsearbeid, plan- og beredskapsarbeid. Folkehelsekoordinatorer må få bedre innsikt i dette fagfeltet, slik at samarbeidet kan styrkes. Det er viktig å ta vare på rådgivningskompetansen for dette fagfeltet i kommunen. Det er viktigere med jevnlig tilsyn med skoler og barnehager enn en «godkjenning» som ikke har noen tyngde. Risikovurdering bør ligge i bunn for planlegging av tilsyn ovenfor ulike objekt.

Kort historikk Etablert i 2004 Midtre Namdal Regionråd etablert Etablert i mai 2004 Kommuneoverlege ansatt med deltidsstilling i 5 kommuner (Namsos, Fosnes, Overhalla, Namdalseid og Flatanger) Oktober 2004 Konsulent i miljørettet helsevern ansatt i regionrådet, men med Namsos som vertskommune Mai 2007 Folkehelsekoordinator ansatt i prosjektstilling 2008 Daglig leder legevakt ansatt i deltidsstilling Mai 2009 Folkehelsekoordinator ansatt i fast stilling September 2009 Regionrådet avløst av Midtre Namdal samkommune, de 3 stillingene ble overført dit. September 2009 Mhv-tjenester selges til Flatanger kommune i tillegg 2012 Mhv-tjenester selges til Osen kommune Mars 2014 Prosjektleder ansatt – varierende stillingsstørrelse avhengig av prosjekt Januar 2017 Daglig leder legevakt utvidet til 50 %

Fagfeltene som dekkes av vårt kontor Kommuneoverlegen Smitte-vern Folkehelse Medisinsk faglig rådgiver Miljørettet helsevern Helsemessig beredskap Psykisk helsevern Helse-statistikk og epidemiologi Helserett Legevakt

Personellet som dekker disse fagområdene Kommuneoverlegen i midtre Namdal Kommune-overlege (50%) Delegert MHV-myndighet fra kommuneoverlegen Smittevernleger (hver kommune) (varierende %) Folkehelse-koordinator (100 %) Konsulent i miljørettet Helsevern (100%) Daglig leder Legevakt (50%) Prosjektleder (prosjekt-stilling) (varierende %)

Roller Miljørettet helsevern Rådgiver-rolle Alle tema Skoler og barnehager Badeanlegg mm Frisør, hudpleie, tatovører Miljørettet helsevern Tilsyn-rolle Solarier Legionella Asylmottak Institusjoner / bofellesskap Andre tilsyns-objekter Rolle i forhold til overvåkning og varsling Alle tema

Omfang av miljørettet helsevern Inneklima Miljørettet helsevern Innemiljø Renhold Sanitær-forhold Bomiljø Støy og vibrasjon luftkvalitet Forurensning, lukt og avfall Sosialt nettverk og aktivitets-muligheter Smittevern Kulturtilbud Stråling Ulykker Sosialt miljø i institusjoner Lek og friluftsliv Stedskvalitet Sosialt nettverk Teknisk infrastruktur Trygghet og sikkerhet Transport og kommunikasjon

Tema som mhv-konsulenten har vært involvert i løpet av disse årene Tilsyn badeanlegg Tilsyn skoler og barnehager Rådgivning Internkontroll og kvalitet Risiko- og sårbarhets-analyser Tilsyn frisører Støy relatert til nærmiljø Tilsyn tatovering Plan- og bygningssaker Tilsyn legionella Hund / katt- nærmiljø Tema Tilsyn solarier Muggsopp privathus Tilsyn forsamlings-lokaler Utslipps -tillatelser Utleie til andre kommuner Tilsyn asylmottak Inneklima-kartlegginger Tilsyn Radon Konsekvens-analyser Undervisning for ulike grupper Utbyggings-saker

Erfaringer etter 12 års arbeid med fagfeltet

Viktig med dialog og samarbeid Jevnlig dialog og samarbeid med oppvekst-sektor, teknisk sektor, miljø- og landbruk, næring, kommuneledelse osv. Sikre gode løsninger som lukker avvik effektivt God erfaring med dette – resulterer stort sett i gode prosesser Øker rådgivningsaktiviteten

Stort behov for tverrfaglig kompetanse Teknisk kunnskap om bygg og tekniske løsninger Kommunikasjon, samferdsel Kjemiske helsefarer / toxikologi / elektromagnetisk stråling / støy Kunnskap om livsstilsrelaterte utfordringer Matsikkerhet og ernæring Risiko og sårbarhetskompetanse Kunnskap ytre miljø Smittevern Helsekunnskap Juridisk kompetanse

Rådgivning oppleves å være en viktig del for mottaker Svært få andre fagområder besitter den tverrfaglige kompetansen MHV trenger Viktig å kunne kombinere kunnskap om helsepåvirkning med kunnskap om tekniske løsninger Støy / akustikk Bygg Inneklima / hygiene Ytre miljø – forurensning Viktig å kunne bistå vedrørende styringssystem (internkontroll)

Viktig med god kommunikasjon og samarbeid med folkehelsekoordinator og kommuneoverlege -Arbeidsdeling Fagutveksling / diskusjoner Plan-arbeid Team

Tilsyn og godkjenning av virksomheter er langvarige prosesser Krever tålmodighet gode dialoger Påvirkning Rådgivning i forhold til løsninger

Viktig å være tilstede og tilgjengelig Spesielt i kommuner / etater som det er naturlig å samarbeide med Lunsj-prat og uformelle diskusjoner gir kunnskap om hvem vi er og hva vi gjør Øker bruken av rådgivningstjenesten vår

Viktig med gode verktøy Det har vært nødvendig med en kontinuerlig videreutvikling av digitale verktøy Database over tilsynsobjekter, funn og status Sjekklister over kontrollpunkter tilpasset ulike tilsynsobjekt Risikovurdering for å sørge for riktig prioritering av tilsyn Oppdatering i forhold til endringer i lovverk

Hva har vi fått til i løpet av disse årene Miljørettet helsevern er mye mer kjent i alle ledernivå i de 6 involverte kommunene og dette har ført til en god dialog med disse. Forbedring av bygningsmassen innen skole og barnehage Bidratt til økt sikkerhet for barna i skole og barnehage Bidratt til bedre internkontrollarbeid, herunder avvikshåndtering Bidratt til kunnskapssøkning vedrørende mhv blant ansatte i skole og barnehage Bidratt til å ivareta sikkerhet og lekeplasser for barn i arealplaner Bedre badeanlegg og beskyttelse mot legionella

Hvor går vi videre lokalt i de nærmeste årene Fortsatt fokus på godkjenning / tilsyn med skoler og barnehager Fortsatt oppfølging av badeanlegg, legionella og solarier Avvente avklaring av på hvilket nivå tilsynsrollen skal ligge Det må arbeides med at vår uavhengighet som tilsyn ivaretas i «Nye Namsos» når 3 kommuner slås sammen i 2020 Bidra til å styrke og synliggjøre MHV gjennom samarbeid med folkehelseaktører i Nord-Trøndelag.

Takk for oppmerksomheten Per – Erik Arnø Per-erik.arno@midtre-namdal.no Tlf 90173486