Framtidig Rammefordelingsmodell (RFM)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System for kompetansekrav NRHS – møte
Advertisements

Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
9 prinsipper og 1 regneark:
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Fridadata til finansieringssystemet
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Finansieringssystem og intern budsjettfordelingsmodell for Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) 4. desember 2012 økonomisjef NVH Jan Aldal.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Økonomi- og planavdelingen, april 2008 Intern finansieringsmodell.
Langtidsbudsjett Disposisjon I Bakgrunn Gjennomgang av langtidsbudsjett – Måltall: studieproduksjon, doktorgrader og publikasjonspoeng – Effekt.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Anbefalinger fra sekretariatet
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Kompetanse og lønn – innspill/ utfordringer i Forutsetning og bakteppe: En arbeidsgiverorganisasjon, men tett dialog med kommunene som tjenesteyterne.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Budsjettfordeling og budsjettering 2016 Økonomiforum 25.september 2015.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018
Strategi & bemanningsplaner
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Planleggingsrammer 2018 og Økonomistatus pr juli 2017
IT-investeringer i et femårsperspektiv
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Viderefordelingsmodell IV
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Budsjettfordelingmodell IMB
Retningslinjer for tjenester til eksterne
Balansert omstilling for utvikling
av statlig finansiering 2009.
Nye retningslinjer internfakturering
Forslag til ny intern budsjettfordelingsmodell
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Innovasjon og nyskaping
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Ny modell for budsjett-fordeling internt på HiOA
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Langtidsplan og budsjett
Rapport fra arbeidsgruppe oppnevnt av UHR Orientering i dekanmøtet
Utskrift av presentasjonen:

Framtidig Rammefordelingsmodell (RFM) Høringsnotat 2 Høringsperiode 24.10 – 21.11

Framdriftsplan Fram mot sommeren, arbeid med ulike alternativer. Dialog med ansatte, studenter, dekanmøte. UKE 43 - 46 Høringsmøter Opplæring simuleringer 23/01 Styret behandler forslag til ny RFM 6/10 Statsbudsjett 2017 Framdriftsplanen legger opp til to høringer: Høring 1: Prinsipper, modeller og insentiver (ingen tall og budsjettmessige konsekvens) Høringsperiode: 24.06 – 14.09 Høring 2: Operativt forslag til framtidig RFM – inkl budsjettmessige konsekvenser Høringsperiode 24.10 – 21.11 Beslutning om ny RFM planlegges gjort i styremøte 23. januar 2017, for at fakultetene skal kunne arbeide med utvikling av interne viderefordelingsmodeller, og slik at den kan tas i bruk i prosessen med å lage budsjettet for 2018. JUNI JULI AUG SEPT OKT NOV DES JAN 2017 5/12 Sluttrapport 24/6–14/9 Høring 1 Prinsipper, modeller og insentiver 24/10 –21/11 Høring 2 Alternativer for ny RFM Febr. 2017: Ny RFM tas i bruk i arbeidet med budsjett 2018

Mandatet Minst to forslag til RFM Minst ett forslag basert på KDs modell Skal være enkel og transparent Forutsigbar og langsiktig strategisk styring Skal bygge på styrets vedtak om faglig og administrativ organisering Alle modellforslag skal ha en basiskomponent, resultatkomponent og strategisk komponent (SO-midler) SO-komponenten skal utgjøre min 15% Dagens fordelingsmodeller skal vurdere

Tilbakemeldinger fra høring 1 (I) Samtlige høringsinstanser mener at RFM bør bygge på samme metodikk som KDs modell Tilsynelatende ulike syn på om RFM bør danne mal for viderefordeling til instituttene Med unntak av VM vil ingen ha en strategikomponent som er større enn 15 pst Flere sier at de ikke ønsker en modell med høy grad av resultatavhengighet (støtte til Alt. A i høringsnotatet – «stor» basis)

Tilbakemeldinger fra høring 1 (II) Antall insentiver bør være begrenset. Flere sier eksplisitt at det ikke bør være høyere antall insentiver i RFM enn i KDs modell Noen sier at det bør vurderes insentiver for formidling og nyskaping Flesteparten avviser insentiver for administrasjonen Flere uttaler seg positivt om klare «kjøreregler» for internfakturering ifm tverrfaglig samarbeid De som uttaler seg om det støtter at bevilgningene til internhusleie tas inn i RFM

De viktigste spørsmålene i høring 2 Hvordan bør en framtidig SO-komponent utformes og forvaltes? Hvilke tilpasninger bør gjøres i de enkelte insentivene og indikatorene i en RFM som er basert på KDs modell? Hvordan bør forholdet mellom basis- og resultatkomponenten i en framtidig RFM være? Hvordan bør resultatkomponenten utformes? Arbeidsgruppen presenterer fire modellforslag, og det er mulig å lage egne forslag. Modellforslagene skal rangeres. Hva er den beste modellen for NTNU? Begrunnes. Hvilke insentiver – og hvilket styrkeforhold? Forholdet mellom utdannings- og forskningsinsentivene? Åpen eller lukket ramme?

Grunnlag for forslagene i høring 2 RFM bygger på KDs finansieringsmodell 15% SO-komponent Samme relative forhold mellom satsene i hver indikator FA, fellesarealer og felles infrastruktur

Grunnlag for forslagene i høring 2 RFM skal være enkel og transparent

Grunnlag for forslagene i høring 2 RFM skal gi muligheter for tydelig strategisk styring og langsiktig planlegging

Grunnlag for forslagene i høring 2 Kalibrering i 2017 der budsjettrammen holdes konstant, dvs. at basis blir residual (alternativ 1).

Grunnlag for forslagene i høring 2 Bevilgning til internhusleie legges i basiskomponenten når RFM kalibreres.

Forslag til nytt finansieringssystem (KD) Kandidatindikator 20% av pengemengden fra studiepoengindikatoren Dobbel sats for lange integrerte utdanninger. Vektet sats for utveksling på Erasmus+-avtaler. Åpen ramme for doktorgradsindikatoren. Ny indikator for BOA (300 MNOK fra basis) EU-indikatoren gjelder alle tildelinger (100 MNOK fra NFR) Endret beregningsmåte for publisering. EU, NFR og BOA: Periodiserte inntekter. Budsjetteffekt i 2017. 90 millioner kroner omfordeles i sektoren. Overgangsordning i 2017.

Nærmere om SO-komponenten Trappes opp fra 13,5 % i 2017 til 15% i 2021 Programområde Strategi Programområde Omstilling Årlig PBO-prosess for ledige SO-midler Tidsavgrensede prosjekter Innføring av utviklingsavtaler

Lukket ramme / Åpen ramme ? Publisering - endret beregningsmetode Nærmere om resultatkomponenten Arbeidsgruppen har vurdert hvordan KD-insentivene kan spisses/videreutvikles for å bedre speile NTNUs strategi. Åpen ramme Lukket ramme / Åpen ramme ? Kun egenfinansierte studiepoeng - som KD? Som KD? Studiepoeng (6 kategorier A-F) Inntekter fra EU (alle inntekter) Som KD ? Som KD? Vitenskapelig Publisering - endret beregningsmetode Studentutveksling Unngå nye hindringer for tverrfaglig samarbeid? Endre styrken ? Som KD? Kandidater (6 kategorier A-F) Inntekter fra NFR og RFF Ivareta tverrfakultær veiledning? Som KD? Doktorgrads- kandidater BOA-inntekter

Nærmere om resultatkomponenten Antall insentiver i RFM? Insentiver kan erstattes/fjernes. Styrken kan endres Skal insentivene i RFM ha åpne eller lukkede rammer? Forsterke effekten av insentiv Men skaper finansieringsbehov Skal indikatorene glattes? Gir en mindre transparent RFM. Utfordrende å finansiere vekst. Endringer i finansieringssystemet. Arbeidsgruppa tilrår å ha max åtte insentiver – som i KDs modell Arbeidsgruppa foretar simuleringer med ulike kombinasjoner av åpen/lukket ramme Arbeidsgruppa fraråder glatting av indikatorene

Egenart og historiske beslutninger Basiskomponenten Egenart og historiske beslutninger Budsjett-ramme Budsjettrammen må settes på en slik måte at egenarten og historiske beslutninger ivaretas.

Basiskomponenten Ulike fordelingsmodeller = Ulike basiskomponenter Vi kan ikke videreføre basiskomponenten fra tidligere modeller. Den historiske budsjettrammen ivaretar egenarten.

Basiskomponenten - kalibrering Resultat Resultat Resultat Budsjett-ramme Basis Basis Basis Basis Resultat 2017 2017 RFM 2018 2019 2020

Basiskomponenten - endringer Nye studieplasser Øremerkinger Nye studieplasser Øremerkinger Nye studieplasser Øremerkinger Basis Basis Basis Konsekvensjustering Lukking Lukking Lukking Evt. kutt n Evt. kutt n+1 Evt. kutt n+2

Metodikk for simulering Hovedmodeller Varianter Resultat av simuleringen BASELINE- SCENARIO KDs forventninger kvantifiseres på NTNU-nivå i forhold til 2015-indikatorer (samme vekstrate for alle fakultet, gjennomsnitt 2011-2015) Beregning av ramme fra KD KD sine insentiver forblir rendyrkede Ramme fra KD Viktig referansebane siden dette er inntektsgrunnlaget til NTNU Kalibreringsmetode Lukkingsmetodikk Fjerne/legge til insentiv RFM forslag 1 RFM forslag RFM med justeringer Endret insentivstyrke RFM forslag 2 Økt SO-pott RFM forslag 3… Som gir «ønsket effekt» iht resultatutvikling og strategi Åpen/lukket ramme … og kombinasjoner av disse «virkemidlene»

Metodikk for simulering … og hva gjør vi så når vi har funnet noen reelle modellalternativer?

Videre analyser parallelt med høring 2

Gjennomgående forutsetninger Bruker følgende forutsetninger (årlig vekst): Studiepoengproduksjon: 3% Studentutveksling: 5 % Kandidatproduksjon: 6% Avlagte doktorgrader: 5% Publiseringspoeng: 5% Inntekter fra NFR og RFF: 2% Inntekter fra EU: 17% Andre inntekter fra BOA: 9% Før neste lysarke er det kanskje greit å minne om 1) hva en rammemodell er (det er egentlig det som er KD metodikken) 2) at styrken på insentivene og oppdeling av insentivene i utdanning og forskning ikke gir føringer for finansiering av aktivitet og 3) oppdelingen av utdanning og forskning slik det er gjort her stemmer ikke helt. Det er utdanning og forskning (og nyskaping) i flere av indikatorene

Forutsetninger i alle alternativene SO-komponent 15% Lineær opptrapping fra 13,5% i 2018 til 15 % i 2021 Samme relative prisforhold og plassering innenfor indikatorene som i KDs modell Kalibreringsmetode 2017 - basis som residual og uendret budsjettramme (alternativ 1) Lukkingsmekanisme: Modellen lukkes mot basis Basis justeres med samme fordelingsnøkkel som året før VM og FA holdes utenom

4 Hovedalternativer Modell 1 – «KD-modellen» Samme indikatorer, åpen/lukket ramme og relative styrkeforhold mellom insentiver Dempet resultateksponering (70%) for å opprettholde høy basisbevilgning Modell 2 – «Åpen resultatmodell» Samme indikatorer og relativ styrkeforhold ml insentiver Åpne rammer for både utdanning/forskning Dempet resultateksponering (70%) for å skjerme basisbevilgningen Modell 3 – «Åpen resultatmodell - Felles kjerneinsentiver» Skrur av indikator for Utveksling og BOA Ellers som modell 2 Modell 4 – «Åpen resultatmodell – skjermet basis» Dempet resultatbevilgning (50% studiepoeng, utveksling og kandidat; 60% på resten) Merk at forholdet mellom utdanning og forskning endres

Modell 1: KD-modellen Samme indikatorer, åpen/lukket ramme og relative styrkeforhold mellom insentiver Dempet resultateksponering (70%) for å opprettholde høy basisbevilgning

Modell 2 – «Åpen resultatmodell» Samme indikatorer og relativ styrkeforhold ml insentiver Åpne rammer for både utdanning/forskning Dempet resultateksponering (70%) for å skjerme basisbevilgningen Modell 1

Modell 3 – «Åpen resultatmodell - Felles kjerneinsentiver» Skrur av Utveksling og BOA Ellers som modell 2 Å fjerne BOA og utveksling gir liten effekt Modell 2

Modell 4 – «Åpen resultatmodell – skjermet basis» Åpne rammer for både utdanning/forskning Dempet resultatbevilgning (50% studiepoeng, utveksling og kandidat; 60% på resten) Merk at forholdet mellom utdanning og forskning endres Modell 4 har lavere resultatandel, og forskning er høyere vektet Modell 1

Oppsummert

Andre alternativer – andre vekstrater ? https://www.ntnu.no/web/fusjon/budsjettmodell_horing2