Faglig ledelse, hva er det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Kvalifiserende moduler i fagskolen
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Fagskolen Tinius Olsen Fagskolekonferansen V2011 Kongsberg
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
EMNE: MILJØ I BYGG EMNEKODE: SO850G EMNETS OMFANG: 30 studiepoeng EMNET BYGGER PÅ: Øvrige grunnlags-, linje-, samfunnsfaglige- og studieretningsemner MÅL.
Konferanse om fagskoleutdanning
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Samarbeid fagskole høgskole
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
LUB og nasjonale planer
NUFHOs nasjonale planer Hvor vil dere gå for å implementere NKR? Møte med NUFHO 11. juni 2014 Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
RFF, FFU, NHO/NI, NHO/BNL, LO/FLT, NITO/Tekna, UDF, NSOF/DNM, NR 2 møter siden forrige konferanse (nov + feb) 3 gjennomgående tema: 1.Faglig ledelse (18.
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Kompetanse for framtiden
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Gjennom verktøyet Næringvennlig region Finansiert av Innovasjon Norge
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Ny som universitetslærer
Oppdrag fra KD og mandat for
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Faglig ledelse, hva er det? Lagret på:H/Undervisning/Mine dokumenter/NITO

«FAGSKOLELOVEN» § 1.Formål og virkeområde………… …………. Med yrkesrettet utdanning menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak.

Nasjonal plan for Bygg/ Fagspesifikk plan for toårig teknisk fagskoleutdanning under fagretning bygg, anlegg og KEM.

Hvilket marked leverer vi studenter til Hvilket marked leverer vi studenter til? Først og fremst mellomledernivå! I tråd med næringslivets behov?

TRINN 1: Semester 1 og 2 LØM, mm: studentene lærer ledelsesteori Kommunikasjon/kommunikasjonsstiler Mål og målstyring Lederroller Lederstiler Rollemodeller Organisering Teamarbeid/kollektiv dyktighet LEAN De 5 S-ene Økonomi Dette er noen stikkord tatt ut fra læreboka i LØM, dette vil delvis fungere som redskapsfag for fordypningsemnene Faglig ledelse berører ikke bare LØM, men også andre fag i 1. og 2.semester

TRINN 2: Semester 3 og 4 Fordypningsemner med faglig ledelse integrert: Eksempel fra «Drift og Produksjon med faglig ledelse»: Generell kompetanse: Studenten kan planlegge og gjennomføre et byggeprosjekt med tanke på drift og produksjon av bygg som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med estetiske, økonomiske og miljømessige krav og retningslinjer Nasjonal plan med LUB levert NOKUT

TRINN 2: Semester 3 og 4 Fordypningsemner med faglig ledelse integrert: Eksempel fra «VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse»: Nasjonal plan med LUB levert NOKUT VVS-prosjektering og systemforståelse med faglig ledelse

Studieplan for bygg med emne-LUB(Drift og produksjon)

«Hva ønsker næringslivet?» Stikkord/tilbakemelding fra spørreundersøkelse i forbindelse med «byggeledelse for Høyere Yrkesutdanning AS»

Det doble praksisfeltet? For å kunne utøve sin rolle som leder må studenten kunne forstå sin rolle som fagperson og leder i en gruppe Som faglig leder skal studenten kunne kjenne til sitt handlingsrommet, og de virkemidlene som kan brukes i utøvelsen av sitt fag Denne kombinasjonen av faglig dyktighet og kunnskap om ledelse vil kun gjøre studenten i stand til å bruke de rette verktøyene/ virkemidlene for å kunne ta de rette beslutningene til det beste for sitt arbeid/prosjekt, både på kort og lang sikt

FAGLIG LEDELSE Faglig ledelse må tilpasses det enkelte prosjekt eller arbeid Faglig ledelse vil være fag/emne/tema-avhengig Faglig ledelse = situasjonsbestemt ledelse? Faglig ledelse er å være i stand til å foreta de rette beslutningene og få gjennomført disse til det beste for sitt arbeid/prosjekt, de som jobber der og dets omgivelser