Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Advertisements

Omstillingsprosesser i staten
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Tillitsvalgtsrollen Kurs ATV, 3.feb
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunereformen Noen tips til tillitsvalgte. Sørg for å bli med i prosessen! Dersom du som tillitsvalgt hører om lokale prosesser og arbeidsgiver ikke.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
VERNETJENESTEN Kristiansund 1.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Tillitsvalgtes ved under omstilling Sørmarka 20. april 2016 Thomas Sandvik.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Ønske om endring av stillingskategori.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Gruppeoppgaver Kurs Sørmarka 13. januar Oppgave I – rammer for medbestemmelse Innkalling til møte og sakspapirer kommer sent. Det er usikkert hvilke.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Nav veileder i videregående skole
Prosjektpresentasjon – Før du starter
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Omorganisering / endringer i styringslinje
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Samarbeid og konflikt.
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
Øvelser med kommunal kriseledelse
Veiviser Bolig for velferd
Samarbeid og medbestemmelse
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Enhet: Sist oppdatert:
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Samarbeid og medbestemmelse
HMS © Caritas Norge..
Arbeidskultur i Drammen kommune
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Status lærlingordning
Samtaletrekk B – Samarbeid
Kurs for nye hovedtillitsvalgte
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
HMS Charteret – referat fra arbeidsmøte
Partsammensatt samarbeidsutvalg 09. mars 2015
Elisabeth Aune Burchardt HMS-rådgiver
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Tillitsvalgtes rolle under omstilling
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Evaluering av Hovedavtalen
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Felles ansvar for et godt samarbeid
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess i Fikseridirektoratet

Dilemma: Omstillingsprosess i Fikseridirektoratet TEMA NOTATER Bakgrunn: Fiksedirektoratet er en underliggende virksomhet av Mysteriedepartementet. Det er nå en politisk prosess hvor Fiksedirektoratet antakeligvis skal overta enkelte oppgaver fra Organiseringsverket og fra Virrevesenet.   Situasjonen: Så langt har etatsdirektøren i Fiksedirektoratet samt en mindre gruppe hatt flere møter med Mysteriedepartementet samt andre eksterne interessenter. De tillitsvalgte vet at det er en politisk beslutningsprosess, men tror at ledelsen vet mer enn det de sier. De mener at endringene vil få store konsekvenser for oppgaver, organisering, kompetanse- og ressursbehov i organisasjonen. Det er uro i Fiksedirektoratet, både fordi de nye oppgavene endrer hele formålet til direktoratet, og fordi mange ansatte lurer på om noen oppgaver skal ut av direktoratet. Tenk individuelt og ta egne notater: Hva sier avtaleverket om hva ledelsen MÅ forholde seg til? Hva BØR eller KAN ledelsen gjøre for å trygge og motivere de ansatte for endringene? Hva er smart å gjøre nå? Hvordan kan de tillitsvalgte bidra på best mulig måte? Stikkord: politiske beslutninger Hovedavtalen kjennetegn på gode omstillings- og endringsprosesser Notater: Gruppediskusjon: Ta en bordet rundt og forsøk å bli enig om: Hva er ledelsen og de tillitsvalgte pålagt å gjøre i henhold til regelverket? Hvordan hadde dere villet løst situasjonen?

Hva er ledelsen og de tillitsvalgte pålagt å gjøre i henhold til regelverket?

Hvordan hadde dere villet løst situasjonen?

Dilemma: Omstillingsprosess i Fikseridirektoratet (Tips til prosessleder) TEMA NOTATER Bakgrunn: Fiksedirektoratet er en underliggende virksomhet av Mysteriedepartementet. Det er nå en politisk prosess hvor Fiksedirektoratet antakeligvis skal overta enkelte oppgaver fra Organiseringsverket og fra Virrevesenet.   Situasjonen: Så langt har etatsdirektøren i Fiksedirektoratet samt en mindre gruppe hatt flere møter med Mysteriedepartementet samt andre eksterne interessenter. De tillitsvalgte vet at det er en politisk beslutningsprosess, men tror at ledelsen vet mer enn det de sier. De mener at endringene vil få store konsekvenser for oppgaver, organisering, kompetanse- og ressursbehov i organisasjon. Det er uro i Fiksedirektoratet, både fordi de nye oppgavene endrer hele formålet til direktoratet, og fordi mange ansatte lurer på om noen oppgaver skal ut av direktoratet. Tips angående regelverk: Hva er ledelsen og de tillitsvalgte pålagt å gjøre i henhold til regelverket? (Se kap. «Omstilling».) Det er ikke medbestemmelse på politiske beslutninger – pliktig til å gjennomføre. Avklaringer gjøres med fagdepartementet. Berører arbeidssituasjonen til arbeidstakerne = samarbeid etter Hovedavtalen. Hvem samarbeider? Partene lokalt (arbeidsgiver og de tillitsvalgte). Samarbeidet angår to virksomheter – normalt å opprette en arbeidsgruppe (sikre reell medbestemmelse). Hvordan foregår samarbeidet? Kommer an på sak. (Se kap. Omstilling.) Organisasjonskart (mer enn seks måneder): forhandling. Fornuftig å opprette en egen omstillingsavtale for å skape ro. Informerer ledelsen godt nok i henhold til kravene? Tips angående samarbeid: Forankring av bakgrunn for endringene og hvilken type endringer dette er (er dette en VIL-endring, en MÅ-endring eller en SKAL-endring?). Dette er en SKAL-endring, men for å lykkes er det viktig å få organisasjonen med seg slik at kan bli en VIL-endring i tillegg. Åpen og ærlig gjennomgang av det ledelsen vet og ikke vet, både til de tillitsvalgte og til de ansatte. Ledelsen bør vise forståelse for de bekymringer som de ansatte har. Trygge og motivere de ansatte for endringene gjennom god kommunikasjon. Involvering av de tillitsvalgte i den videre prosessen. Utvikling av omstillingsavtale. Utvikling av handlingsplan for prosessen videre (hva skjer når og på hvilken måte?). Vurdere tiltak for kompetansebevisstgjøring og motivasjonsavklaring slik at de ansatte øker sin omstillingsdyktighet.