Framtid - Samspill - Skaperglede

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
Lederutvikling og skreddersøm
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.

Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Digital kompetanse i Mat og helse
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Dette er SMART.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Aggression Replacement Training
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Forum for studentaktive læringsformer
Ue.no GRÜNDERIDOL I AUST-AGDER Drottningborg vgs kl FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
Ungdomsbedrift på Mære
Velkommen til Nasjonalt lærerseminar 2017
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
1 Kommunikasjon.
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Valgfaget design og redesign
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Framtid - Samspill - Skaperglede

Beste Ungdomsbedrift Fem vurderingskriterier (lik vekting): Verdiskaping Erfaringslæring Kreativitet og innovasjon Samarbeid Tverrfaglig arbeid Diskuter i gruppa: Hvem er din favoritt og hvorfor? Har dere lagt vekt på de samme aspektene? Hvorfor/hvorfor ikke. I plenum: En i gruppa presenterer hva gruppa har diskutert. Kun 2 minutter! HidePark UB – Norges Beste Ungdomsbedrift 2016 Framtid - Samspill - Skaperglede

Kreativitet og innovasjon Verdiskaping Elevene kan reflektere over hvordan ungdomsbedriften bidrar til verdiskaping i en sosial, kulturell og/eller økonomisk sammenheng. Elevene kan vurdere om det er et behov i markedet for deres produkt. Elevene har god oversikt over regnskapet i ungdomsbedriften og har forståelse av hvordan ungdomsbedriften kan bli lønnsom. Elevene har forståelse for hvordan ungdomsbedriften kan bidra til bærekraftig utvikling. Erfaringslæring Elevene viser kunnskap om og forståelse for hvordan en ungdomsbedrift fungerer. Elevene kan reflektere over egne erfaringer og vise hva de har lært. Elevene kan ta stilling til etiske problemstillinger i arbeidet med Ungdomsbedrift. Kreativitet og innovasjon Elevene har kunnskap om kreativitets- og innovasjonsprosesser i arbeidet med Ungdomsbedrift. Elevene kan kommunisere med ulike virkemidler hva som er innovativt/nyskapende ved deres produkt, bedrift, forretningsmodell, markedsføring etc. Elevene kan forklare hva som gjør at ungdomsbedriften skiller seg ut i markedet. Samarbeid Elevene har erfaring med å jobbe i et team og bevissthet om hvordan medarbeidernes kompetanse, motivasjon og innsats påvirker ungdomsbedriftens resultater. Elevene utviser stolthet og engasjement for egen ungdomsbedrift. Elevene har erfaring med å samarbeide med lokalt arbeids- og næringsliv, og kan trekke inn nettverk (eks. fagpersoner, mentorer) for å løse oppgaver i ungdomsbedriften. Tverrfaglig arbeid Elevene har erfaring med å benytte kunnskap fra flere fagområder. Elevene kan reflektere over verdien av ulik fagkunnskap gjennom arbeidet med ungdomsbedrift. Framtid - Samspill - Skaperglede

Få høre! To minutter per gruppe. Oppgaven var «Hvem er din favoritt og hvorfor?» Hva har gruppa lagt vekt på i sin diskusjon og vurdering? Erfaringslæring: Elevene kan reflektere over egne erfaringer og vise hva de har lært. Hva sier elevene? MyHelp UB fra Nøtterøy vgs. sier i sin delårsrapport følgende: «Vi har i stor grad funnet ut selv hva vi trenger å gjøre for å drive prosessen fremover, i motsetning til andre fag der ofte læreren setter plan for faget og mål. Siden faget ikke har en bestemt oppskrift på hvordan man skal gå frem når man skal etablere en ny bedrift, er man nødt til å finne egne fremgangsmåter der man bade prøver og feiler om hverandre. Dette har lært oss å ta ansvar og føle på at en må være selvstendig og samarbeidsvillig for å få resultater, samt gitt oss følelsen av mestring.» Framtid - Samspill - Skaperglede

Hva sier UB-elevene at de lærer? 12.280 elever deltok i UB skoleåret 2015/16. 1.200 av disse besvarte UEs egenevaluering. UB-elevene rapporterer at de fra oppstart til avvikling av ungdomsbedriften har blitt bedre til å: ta initiativ tenke nytt være kreativ ta risiko stole på seg selv samarbeide løse problemer fatte beslutninger ta ansvar bygge nettverk benytte seg av nettverk kommunisere med andre benytte seg av andres tilbakemeldinger og råd UE gjennomførte en egenevaluering blant elever som deltok i Ungdomsbedrift i skoleåret 2015/16. Undersøkelsen ble sendt til alle registrerte UB-elever høsten 2015 (oktober) og våren 2016 (mars/april). 1200 elever besvarte undersøkelsen. Kompetanser I egenevalueringen gir UB-elevene tilbakemelding om egen utvikling på ulike kompetanser fra høst/oppstart til vår/avvikling:   Flink til å ta initiativ Tenker nytt Er kreativ Tar risiko Stoler på meg selv Er flink til å samarbeide God på å løse problemer Dyktig på å fatte beslutninger Tar ansvar God på å bygge nettverk Benytter meg av mitt nettverk God på å kommunisere med andre Benytter meg av andres tilbakemeldinger og råd UB-elevene svarer at de har blitt bedre på alle kompetanser i løpet av UB-året. Elevene rapporterer størst positiv endring på variablene: bedre til å bygge nettverk, løse problemer, ta risiko, tenke nytt, stole på seg selv og at de blir bedre til å fatte beslutninger. I egenevalueringen vurderer UB-elevene seg som viktige verdiskapere. På slutten av skoleåret svarer: 8 av 10 UB-elever at de vet hvordan man skal starte og drive en bedrift - mot 5 av 10 på starten av året 7 av 10 UB-elever at de har en viktig rolle for å skape verdier for framtida - mot 4 av 10 på starten av året Etter å ha deltatt i Ungdomsbedrift svarer: 8 av 10 UB-elever at de vet hvordan man skal starte og drive en bedrift (mot 5 av 10 på starten av året) 7 av 10 UB-elever at de har en viktig rolle for å skape verdier for framtida (mot 4 av 10 på starten av året) Framtid - Samspill - Skaperglede

Virker det? Samfunnseffekt og nyetableringer Kompetanser arbeidslivet etterspør Effekt på nyetablering: UB øker sannsynligheten for å starte egen bedrift senere i livet Østlandsforskning gjennomførte i 2011 en undersøkelse blant elever som har deltatt i Ungdomsbedrift (UB) og elever som ikke har deltatt i UB (kontrollgruppe). Forskningen er oppsummert i ØF-notat nr. 17/2011: 17 prosent av de som har drevet UB har etablert egen virksomhet, mot 13 prosent i kontrollgruppen.  33 prosent av tidligere UB-deltakere har lederansvar i dag, mot 25 prosent i kontrollgruppen. 55 prosent av tidligere UB-deltakere mener de har nødvendige kunnskap og ferdigheter for å etablere en bedrift om muligheten skulle dukke opp, mot 41 prosent i kontrollgruppen. 46 prosent av tidligere UB-deltakere ønsker å bli selvstendig næringsdrivende, mot 41 prosent i kontrollgruppen. UB egenevaluering UE gjennomførte en egenevaluering blant elever som deltok i Ungdomsbedrift i skoleåret 2015/16. 12.280 elever deltok i UB skoleåret 2015/16. Undersøkelsen ble sendt til alle registrerte UB-elever høsten 2015 (oktober) og våren 2016 (mars/april). 1200 UB-elever besvarte undersøkelsen. UB-elevene rapporterer at de fra oppstart til avvikling av ungdomsbedriften har blitt bedre til å:   Ta initiativ Tenke nytt Være kreativ Ta risiko Stole på seg selv Samarbeide Løse problemer Fatte beslutninger Ta ansvar Bygge nettverk Benytter seg av nettverk Kommunisere med andre Benytter seg av andres tilbakemeldinger og råd I egenevalueringen vurderer UB-elevene seg som viktige verdiskapere. På slutten av skoleåret svarer: 8 av 10 UB-elever at de vet hvordan man skal starte og drive en bedrift - mot 5 av 10 på starten av året 7 av 10 UB-elever at de har en viktig rolle for å skape verdier for framtida - mot 4 av 10 på starten av året Framtid - Samspill - Skaperglede

Framtid - Samspill - Skaperglede