Kompetanseplan oppvekst

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Møteplass for etisk refleksjon
Forventninger og videre arbeid…...
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Rolighetsmoen barnehage
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Samarbeid mellom skole og hjem
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Norges Beste Barnehage
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering.
Handlingsprogram HP-seminar for formannskapet 11. og 12. mars 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
KK KulturSFO – foreløpig versjon Komité oppvekst 12. januar 2016.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Orientering til komiteen Fattigdomsplanen 2016 – 2020 Saksordfører Marit Brochmann.
Kompetanseplan skole Komité for Oppvekst
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Hva er utfordringene? Økonomisk ulikhet > Levekårsutfordringer: Mange barn som lever i lavinntektsfamilier > Forskjell i medianinnteksten på Sosial.
Kompetanse for mangfold
Realfagskommunen Asker
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Sentrumsplan for Arendal sentrum
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Satsing på barnehage, en god investering
Pedagogisk dokumentasjon
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Oppstart i barnehagen.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Voldsforebyggende opplæring
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseplan oppvekst Komité oppvekst 30.05.2017

Bakgrunn Strategi for kvalitet i oppvekst 2025 AGP Temaplaner Saksfremlegget For å kunne gjennomføre Strategi for kvalitet i Oppvekst 2025 er det en forutsetning at det utarbeides en felles kompetanseplan for tjenesteområdet Oppvekst. Perspektivene fra grunnlagsdokumentet må ligge til grunn i arbeidet med planen. Noen temaer i kompetanseutviklingen vil være felles for alle i oppvekst og noen temaer vil være for spesifikke ansatt - /faggrupper. En felles kompetanseplan for oppvekst skal stadfeste og konkretisere prinsippene om det allmenne tilbudet og hvilke kompetanseområder som skal sikres i utrednings – og hjelpetjenestene.

Strategi for kvalitet i oppvekst Knallstart Læringslivet Nabolaget mitt Bygge broer Sikkerhetsnett Asker i verden, Verden i Asker Knallstart Alle barn og unge skal oppleve at det er gode rutiner og trygge voksne som ivaretar dem når de når viktige milepæler i livet, som å starte i barnehage, starte på skolen eller bytte til en ny skole Læringslivet Alle barn og unge skal oppleve mestring og få lyst til å lære videre, og ha trygge omgivelser og trygge hjem som en viktig forutsetning for læring. Nabolaget mitt Alle barn og unge skal oppleve et trygt nabolag og lokalsamfunn, hvor alle er inkludert uansett bakgrunn og forutsetninger Bygge broer Alle barn og unge skal oppleve helhet, god koordinering og god dialog mellom de tjenestene som kommunen yter godt samarbeid med dem selv og med foresatte/omsorgspersoner Sikkerhetsnett Alle barn og unge skal oppleve å ha en meningsfull oppvekst med trygghet, forutsigbare rammer og god omsorg, og deltakelse og egen utvikling i samsvar med eget behov og forutsetninger Asker i verden, Verden i Asker Alle barn og unge skal oppleve å være inkludert, at egen stemme og bidrag er verdifull og at de dermed er med på å aktivt forme kulturen

Alt det andre Forventningsbrev Prosjekt tidlig innsats Digital satsning Realfag strategi Kompetanseplaner for tjenesteområdene Lærende ledernettverk Grunnmur: Skole Barnehage BFE Barnevern Plan for et godt psykososialt miljø for elevene i Askerskolen.

Felles kompetanseplan - innhold Innledning Bakgrunn og formål Strategi for kvalitet i oppvekst Forventningsbrev Kompetanseledelse og implementering Vivane Robinson, Dean Fixen etc. Lærende nettverk og profesjonsfellesskap System for kompetansestyring i Asker Ledelse Obisoft Virksomhetsbasert utvikling Årlig kurs og kompetansehevingstilbud 4. Kompetanse i oppvekst Tema 1, eks. barns utvikling og læring Tema 2, eks. adferd hos barn og unge Tema 3  … 5. Tjenesteområdene Barnehage Skole SFO Voksenopplæring Barnevern Forebyggende helsetjenester

Metode og kompetanser Lærende nettverk Kompetanser Teori - faglig påfyll Praksis innlegg Erfaringsdeling og refleksjon Oppgaver knyttet til praksis mellom samlinger Kompetanser Basiskompetanse - kompetanseplan oppvekst Modulkompetanse - knyttet til tjenesteområde (eks: realfag, digitalisering, kvalitet i SFO)

Kompetanser/temaer Barns utvikling og læring Relasjonskompetanse Etikk – Eks. profesjonell vs privat Sikkerhetsnett (oppdage, melde og forebygge) Psykisk helse Pedagogikk Flerkulturell kompetanse Arbeidsmiljø – forventninger til deg selv som medarbeider opp mot dine kollegaer og virksomhet

Organisering og videre arbeid Prosjektgruppe Rådgivere – skole, barnehage, BFE og Barnevern Arbeidsgruppe Sammensatt av representanter fra alle tjenesteområdene Referansegruppe Andre rådgivere innen oppvekst, virksomhetslederne, strategigruppe/faggruppe Tidsplan - 2017 Arbeidsgruppe – møter frem til sommeren Prosjektgruppe + saksordfører – arbeider frem plan - august/september Innspill fra referansegrupper Legges frem for komité oppvekst - oktober/november