Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Satsing på barnehage, en god investering
ASSS,
2
Det er i barnehagen det skjer!
Barnehagepolitikk i en helhetlig sammenheng Jo Fiske Direktør oppvekst og utdanning
3
Innhold 1. Gi et helhetsbilde over satsingsområder og arbeidsmetodikk for sektor oppvekst og utdanning i Asker 2. Samspill mellom politikk og administrasjon 3. Hvordan vi jobber med tidlig innsats, spesielt i forhold til kvalitet i barnehage og skole 4. Samhandling mellom tjenester
4
Asker kommune Ligger mellom Oslo og Drammen Snart 60.000 innbyggere
60 barnehager, halvparten private Full barnehagedekning for «rettighetsbarn»
5
Administrativ organisering Asker kommune
Solvangsonen barnehager 2013
6
Oppvekst og utdanning Rådgivere og veiledere Direktør Grunnskole
Barnehage Grunnskole Og Voksenoppl. Barnevern BFE Rådgivere og veiledere
7
Politisk organisering
Komitemodell, komite for oppvekst og utdanning Saksordfører i større saker Samarbeid mellom saksordfører og saksbehandler i utforming av sakene. Sakene kan bli presentert flere ganger i komiteen før de er ferdig Rådmannen lager innstilling Det blir tverrpolitisk enighet i flere saker
8
Tre grunnleggende prinsipper i Handlingsprogrammet
1. Tidlig innsats 2. Kvalitet og kompetanse, forskningsbasert utviklingsarbeid 3. Samhandling mellom tjenestene
9
Tydelige politiske vedtak
Ressursbruken skal dreies fra 80/20 til 20/80 slik at 80 % av ekstra ressurser til barn og unge skal brukes før de er 10 år. Spesialundervisningen skal reduseres ned mot 50 % 30 % menn i barnehage BMS, balansert målstyring med tydelige mål. Måler utvikling mot seg selv
10
Fra vedtak til plan 1. De overordnede målene må omsettes i planer og prosjekter Vi har planer for kvalitet i skole, barnehage og SFO Vi har planer for kompetanse i barnehager og skoler Vi har eget prosjekt for tidlig innsats Vi lager standarder på ulike områder
11
Fra plan til endret praksis
Alle planer må omsettes og konkretiseres til hvordan det skal påvirke praksis Alle planer må ha en dedikert person til å følge opp planen Alle planer må ha en prosess for implementering Alle planer må evalueres og måles.
14
Teori U Situasjon Analyse Gjennomføring Tiltak Planer og strategier
15
Samhandling av tjenester
Alle hjelpefunksjoner unntatt barnevern er samlet i barne- og familieenheten, BFE Alle tjenester fra 0 – 23, dvs jordmor, helsesøster, PPT, fysio, ergo, familiekonsulenter, ungdomstjenesten osv
16
Tverrfaglig samarbeidssystem, TFS
Organiseres fra BFE Månedlig møte i alle skoler og barnehager, der helse, PPT, barnevern og brukere deltar. Også andre instanser kan bli innkalt. Både møtefrekvens og oppmøte er obligatorisk. Rapportering og møteprotokoll Hovedhensikten er å få samhandling mellom tjenestene og med brukerne, samtidig som problemene blir løst på riktig nivå. Følgeforskning fra UIT
17
Vi må tåle å bli sett i kortene
18
Kobling mot forskningsmiljøer
Universitetet i Tromsø, DUÅ og samhandling av tjenester UiO – språk Nordlandsforskning – tidlig innsats Atferdssenteret i Stavanger, sosial kompetanse
19
Prosjekt tidlig innsats
Drives av egen prosjektleder Tidlig innsats defineres som riktig innsats til riktig tid Flere delprosjekter i prosjektet Definert grunnpakke for hva alle barn i Asker skal forvente
20
Effekt av tidlig innsats
21
Begrepsforståelse (Grov forenkling)
22
Tilbud til ALLE barn i Asker
Tiltak for FÅ barn Tiltak for NOEN barn GRUNNPAKKE Tilbud til ALLE barn i Asker
23
Ulike prosjekter i tidlig innsats
Tolærersystem Veileder for bekymringsfullt fravær, tiltak fra barnehage og oppover Systemretta arbeid fra PPT Samarbeid barnehage - helsestasjon Følgeforskning av Nordlandsforskning
24
Kvalitet og tidlig innsats i barnehagene
Kompetanseheving av personalet ( 21 studenter på førskolelærerutdanning, 53 assistenter på fagutdanning) DUÅ – de utrolige årene, TRAS – observasjon Arbeid med rammeplan, gjenspeiles i kompetanseplanen. Ett tema om året, program som er felles for alle barnehagene Like forventninger og rettigheter til kommunale og private barnehager
25
Forts. It`s learning i alle kommunale barnehager fra 1. mars + 4 private Fokus på Sosial kompetanse, – Pål Roland Språkprosjekt i samarbeid med Universitetet i Oslo Lekeressurs – langsiktig rekruttering av menn Refleksjonsverktøy
26
Refleksjonsverktøy Hvordan skal alle ansatte få et eierforhold til rammeplanen? Hva gjør jeg bra? Hva kan jeg gjøre bedre? Hva kan jeg gjøre enda bedre?
27
Eksempel Hvordan reflekterer jeg sammen med barnet om hva det har lært? Hva gjør jeg for å støtte og inspirere barnet i videre utvikling? Hva gjør jeg for å sikre at barnet får gode læringsopplevelser? Hva har jeg/vi funnet: Nødvendige tiltak for forbedring:
28
Hva er en kvalitetsbarnehage?
1. Samlet god brukerundersøkelse 2. Høy kompetanse hos de ansatte, både opplevd og definert 3. Lavt sykefravær 4. Liten gjennomstrømning av personale
29
Hva gjør vi spesielt i skole?
Følger klassene fra 1. til 10 trinn, hvordan går utviklingen, sammenlignet med seg selv? Spesiell satsing på vurdering for læring, kommunal standard, alle lærerne har fått samme opplæring. Kontinuerlig jobbing siden 2009 Maks tre mål/satsingsområder, minst 5 år Tolærersystem Lederdialog med fokus på utviklingen, lære av egen suksess veiledere i klasseledelse, ikt, skriving/lesing og regning
30
Virker dette da? Stor forbedring i brukerundersøkelsen
Forbedring hvert år i medarbeiderundersøkelsen Færre elever på spesialundervisning i skolen Samorganiseringen av alle hjelpetjenestene har vært vellykket – UIT Foreldredeltakelsen på tverrfaglige møter i barnehagen har økt fra 45 % til 90 % Læringsresultatene i skolen stiger mye
31
Noen tips MOT - FORANKRING - TID Arbeidsmetodikk:
Ingen planer kan gjennomføres uten en motivert og dedikert person som har ansvar for å følge opp planen Det er mye midler man kan søke på, men det betinger en god plan og en god strategi Det er mange forskere som trenger oppdrag
32
Hvis tid Samarbeid med private barnehager Barnehageportal
Erfaringskonferanser BMS – målsettinger Treårskontroll i barnehagen, samarbeid med helsestasjonen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.