Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljø Kap 9 i miljødelen.
Advertisements

Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
LokMR og musikklokaler – registrering og utbedring av romakustikk.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Veileder for gevinstrapportering
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
ROS-analyse.
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Velg digital postkasse på Norge.no
"5 filmer om inneklima i skolen
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Utlysning av studentoppgave
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Foreldreundersøkelsen 2018
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Ingeniørfag Energi og miljø i bygg
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Strategiske kostnadsdrivere
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Systematisk arbeid med motivasjon
Oppfølging av Høstrapporten
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Teknisk utvalg Årsplan 2018
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Oslostandard for samarbeid hjem–skole
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Centre of Biogeochemistry in the Anthropocene
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Presentasjon av Høringsdokumentene
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Utskrift av presentasjonen:

Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006. Skolemiljø for læring - Veileder for skoleeiere Om inneklima og helhetlig fysisk miljø Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.

Hensikten med veilederen Hovedmål: Styrke medlemmene til KS i rollen som skoleeiere, med sikte på å ivareta deres ansvar for elevenes skolemiljø i hht. kap. 9a i Opplæringslova. Delmål: Presentere en enkel metode for kartlegging av tilstand ved egen skole med sikte på mulige utbedringstiltak Påvise hvordan ulike faktorer for inneklima / fysisk miljø gjensidig påvirker hverandre til en samlet opplevelse Vise til mulige enkle tiltak som kan gi stor forbedring av innemiljøet også med begrensede ressurser

Utarbeidet materiale omfatter: Hovedrapport (papirutgave) ”Guide” for registreringer, mulige årsaker / sammenhenger og mulige utbedringstiltak Omtale av kartleggingsmetoden og eksempler på bruk av denne Bakgrunnsstoff som gir mer utfyllende informasjon om hver faktor som påvirker inneklima / innemiljø / fysisk miljø Elektronisk Skjemaer og regneark for å kunne bruke kartleggingsmetoden Rapporten i forenklet utgave (KS-hefte) ”Guide” og omtale av kartleggingsmetoden i eget lite hefte

Definisjoner: ”Fysisk miljø / inneklima” Termisk klima (temperatur og trekk) Atmosfærisk klima (luftkvalitet) Akustisk klima (lydkvalitet / akustikk) Aktinisk klima (lyskvalitet og stråling m.m.) Mekanisk klima (vibrasjoner m.m.) Innemiljø = Inneklima + Estetisk miljø Psykososialt miljø (kun fysiske elementer av dette omtales) Fysisk miljø = Innemiljø + Byggets egnethet for virksomheten (funksjonaliteten) Byggets egnethet for brukerne (universell utforming) Samspill mellom bygg og bruk (elevtetthet og bruksbelegg)

Guide for hver faktor som påvirker opplevd innemiljø Generelt En nærmere omtale av faktoren, og hvordan den påvirker oss. Registreringer Hvordan faktoren kan kartlegges, måles eller registreres Mulige årsaker, sammenhenger Mulig årsak til resultatet av registreringa, og hva som påvirker dette Mulige utbedringstiltak Mulige utbedringstiltak sortert etter ”enkle og rimelige tiltak” som likevel kan gi noe effekt, og mer kostnadskrevende tiltak Ressursbruk Om relative kostnader – i forhold til investerings- og driftsbudsjett

Kartleggingsmetoden Kartleggingsmetoden måler elevenes opplevelse av innemiljøet – sammenholdt med normalverdier for trivsel. Den har følgende elementer: Spørreskjema (S) som skal fylles ut av elevene Evalueringsskjema (E), som er et regneark - svarene fra spørreskjemaene telles opp og legges inn her, og det vil da bli beregnet en ”tilstandsgrad” basert på opplevd miljø Måleskjema (M) fylles ut av en driftsansvarlig samtidig som elevene besvarer spørreskjemaet, og vil angi målbare størrelser som kan måles mot evt. normer e.l. Bakgrunnsopplysninger (B) i egen sjekkliste vil kunne angi mulige forhold som kan påvirke resultatet (se guiden)

Bakgrunnsinformasjon Dette er mer omfattende bakgrunnsinformasjon om hver faktor - nummerert slik at dette lett kan sammenholdes med ”guiden” foran. Dette inneholder: Mer utdypende forklaring / fakta om faktoren Myndighetskrav eller bransjenormer for målbare faktorer Mer om hva som påvirker faktoren, og hvordan Noe om tekniske prinsipper / løsninger for faktoren

Eksempel på bruk av veilederen: Gjennomfør kartlegginga i hht. Punkt-for-punkt-beskrivelsen av hvordan dette skal gjøres Bruk ”guiden” for å sjekke om resultatene knyttet til inneklimaet betyr at det bør iverksettes noen tiltak – og i så fall: hvilke tiltak som kan være aktuelle Bruk også ”guiden” til å sjekke andre faktorer som kan påvirke opplevelsen av innemiljøet, men som ikke måles Dersom tiltak bør iverksettes: Les mer om dette i Bakgrunnsinformasjonen, og vurder aktuelle tiltak nøye – og iverksett tiltakene (evt. etter bruk av konsulenter) ! Uansett: Tilstanden er dokumentert ! Dette kan enten formidles som en glad nyhet – eller brukes som del av argumentasjon for bevilgning til utbedringstiltak