Haugalandsløftet – noen refleksjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
-ikke bare for zippylæreren…
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
KLASSELEDELSE.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Aggresjonsperspektivet
Ulikheter og variasjoner
Den autoritative lærerrollen
Lederstil og Motivasjon.
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Kampen skole Vår visjon:
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
Mobbing og atferdsproblemer
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Et godt sted og være, leke og lære…
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Selvinnsikt, lykke og selvledelse
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Kort om implementering
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Innovasjon i lokalarbeidet
12. Organisasjonsutvikling
Autoritet i klasserommet
12. Organisasjonsutvikling
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Tidlig innsats og utfordrende atferd
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Haugalandsløftet – noen refleksjoner Pål Roland

Banebrytende og visjonært The whole community approach ( Rigby 2012) Konklusjonen Imponerende å bygge systematisk kapasitet i en hel region over så lang periode Banebrytende og visjonært The whole community approach ( Rigby 2012)

…er å fortsette Haugalandsløftet på ubestemt tid Min anbefaling …er å fortsette Haugalandsløftet på ubestemt tid

The «gap» - forskningsteori og praksis

Fra mitt ståsted: hva fått til? Resten av Norge… Sterk ledelse av prosjektet Skaper mulighet for mange Kollektiv læring i regionen er effektivt ( Fullan 2014) Kapasitetsbygging i barnehager, skoler, ledere, PPT. Andre faggrupper har også deltatt Være sammen for barnehager - HL en drivkraft nasjonalt. Nå ca 2000 barnehager i Norge som driver dette.

Det autoritative perspektivet (Baumrind 1991) Relasjonsakse, eksempler:   – perspektivtaking – småprat – lek – aktiviteter – «banking time» – mestringsopplevelser - sensitiv kommunikasjon - positivt klima Kontrollakse Autoritativ Forsømmende Autoritær Ettergivende

Tysvær barnehagene

To hoved strategier Prososial: vennlig kommunikasjon, sosial kompetanse Coercive: Ta ting, true, mobberelaterte aktiviteter ( negative handlinger) Sentralitet i nettverket: hvordan få oppmerksomhet i nettverk, bli midtpunktet, sosial status

Ressurs kontroll teori ( Hawley 2007) Hvordan få tak i ressurser? ( som er nødvendige for livet). Materielle (ting, mat bosted osv), Sosiale ( venner, partnere rollemodeller)og Informasjon (som skal til for å skaffe de to forrige ressursene).

Tre varianter Prososiale «controllers: høy sosial kompetanse, vennlige, positive i kommunikasjon med andre, lav på konflikt Negative « controllers»: negative handlinger som drivkraft, fiendtlig innstilt, høy på konflikter Bistrategiske «controllers)» er kombinasjonen av de over. Har ferdighetene sosialt, men kan bruke negative handlinger for å oppnå ting. Skårer høyt på sosial dominans, status blant jevnaldrene. Disse har vennenettverk som de prososiale. Non controllers: De som ikke får tak i ressurser

Social prominence: status og popularitet Status og «bli likt) Social prominence: status og popularitet Social preference: handler om å bli likt

Veien videre… Det kan lett oppstå et vakuum i videreføringsfasen Kjernekomponenter i videreføringen Nettverkslæring Autoritative skoler og barnehager Lese fagstoff,minst tre gnger i halvåret, med påfølgende refleksjoner resten av livet

Ulike perspektiver på klasseledelse Et økologisk perspektiv: Relasjoner, organisering og læringsstøtte (Pianta et al 2012) Kommunikasjonsperspektivet (Røkenes og Hansen 2008) Det autoritative perspektivet Mestring av stress (Lazarus 2006) Det inkluderende klasserommet (Lane et al 2015/ Bukowski et al 2007. Social information processing model (Dodge mfl 2006) relatert til klasseledelse Organisasjonsperspektivet (Fixsen et al 2005)

Klasseledelse – et økologisk perspektiv

Hva synes du er mest utfordrende med jobben din som klasseleder Hva synes du er mest utfordrende med jobben din som klasseleder? (CIESL 2015) «Jeg synes det er vanskelig med de uforutsigbare atferdsproblemene. Og ennå vanskeligere når andre henger seg på. Timen kan ta andre retninger enn jeg hadde tenkt..» « Det er krevende med alle små og store beslutninger vi må ta. Mange ting som oppstår som vi ikke har planer for. Vi må gjøre gode beslutninger, og planlegge overgangene godt…det er mye som kan oppstå der.»

Sentrale innfallsvinkler Relasjoner: hvordan operasjonalisere? Relasjoner på to nivå Wubbels et al (2015) Organisering: Operasjonalisering? Overganger – det å være proaktiv? Rutiner og normer Sosiale skjema Variasjon – risiko – inspirerende – motvirker disiplinproblemer

Kommunikasjonsperspektivet

Det autoritative perspektivet (Baumrind 1991) Relasjonsakse, eksempler:   – perspektivtaking – småprat – lek – aktiviteter – «banking time» – mestringsopplevelser - sensitiv kommunikasjon - positivt klima Kontrollakse Autoritativ Forsømmende Autoritær Ettergivende

En modell for stressforståelse Kognitiv vurdering Individvariabler Coping Belastninger Opplevd kontroll Opplevd støtte Prestasjonsmotivasjon Problemløsningsstil Optimisme Cassidy 1999, Lazarus 2006 Egen kapasitet 2 3 4 5 Øker 1 Mangel på kontroll Sosial støtte Verdier truet Mål- forpliktelse Kognitiv vurdering - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Mister troen Minker Helse/ Sykdom Ytre hendelser på alle livets områder- belastninger ytre hendelser Ulik kapasitet fra person til person Mulighet til makt og kontroll på alle livets områder- har du kontroll har du mestring- mangel på kontroll stress- trusselbilde spiller sammen med kapasiteten vår. Mister troen selv efficacy Hvordan rydde og ta vekk belastninger slik at kapasiteten øker Hvis teamet spiller i sammen, påvirker det kapasiteten Adrenalin fight, kortisol kapasiteten synker. Individvariabler Kognitiv bedømming Coping Opplevd kontroll Opplevd støtte Prestasjonsmotivasjon Problemløsningsstil Optimisme Sosial støtte på alle livets områder Helse/ Sykdom

Håndtering av stress i klasserommet (McCarthy et al 2015) Problemfokusert stressmestring Emosjonsfokusert Self efficacy og trusselvurdering Støtte fra team og ledelse Rydde i stressorer

Hvordan skape et inkluderende klasserom?

Social information processing model (Dodge et al 2006)

Organisasjonsperspektivet og klasseledelse (Fixsen et al 2005) The parents were emphasized as one of two important core components in order to succeed with the implementation of the Respect program. What is the Respect program about?

Anbefalt litteratur: Ogden, T.(2012) Klasseledelse: praksis teori og forskning. Gyldendal akademisk. Roland, P. & Westergård. E. (2015) Implementering: å omsette teori, aktiviteter og strukturer i praksis. Universitetsforlaget. Emmer, E. T. & Sabornie E.J (2015) Handbook of classroom management. Routledge.

Utestengning psykologiske mekanismer

Link til CIESL (Læringsmiljøsenteret) på nett: http://laringsmiljosenteret.uis.no/prosjekt-og-program/klasseleiingprosjektet/