Sagt om utdanning….

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Velkommen til infomøte på Tanks vgs
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
Regelverk og rutinar Frammøte, vurdering, varsel, eksamen, dokumentasjon, klage på vurdering.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Fraværsgrense i videregående opplæring 1  Fra skoleåret er det innført en fraværsgrense på 10% i de videregående skolene  Hensikten er å redusere.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Informasjonsmøte for foresatte vg3
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Fellesmøte Fellesmøte.
Vurdering og undervisning
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Elevenes rettigheter og plikter
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Sagt om utdanning…

Retningslinjer for vurdering

Dokumenthistorikk 2009 Fylkeskommunale retningslinjer for vurdering 2012 Nye fylkeskommunale retningslinjer med utgangspunkt i Vurdering for læring 2013 Revidert og utvidet utgave 2015 Oppdatering og revidering i henhold til endringer i Forskrift til opplæringsloven 10.08.2015

Formålet med retningslinjene Å gi en samlet og helhetlig oversikt over føringer for vurderingspraksis på grunnlag av gjeldende lov og forskrift Å bidra til en rettferdig og likeverdig sluttvurdering av elever, lærlinger og lærekandidater ved alle de fylkeskommunale videregående skolene og i lærebedriftene i Rogaland Å gi mandat for ledelsen ved den enkelte skole og lærebedrift til å utvikle gode forskriftsmessige systemer og rutiner i vurderingsarbeidet Å beskrive kjennetegn på god underveis-og sluttvurdering

Vurdering for læring elever lærer best når de Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen Får råd om hvordan de kan forbedre seg Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen utvikling Forankret i nyere forskning

Hvordan kan vi utdype dette? Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem: Tydelige mål og forventninger Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen: Faglig relevant tilbakemelding Får råd om hvordan de kan forbedre seg Råd om forbedring Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen utvikling Eleven er involvert i læringsarbeidet Forankret i nyere forskning

1.Rett til vurdering 2. Formålet med vurdering Underveisvurdering, sluttvurdering, dokumentasjon av opplæringen Formålet med vurdering (f§ 3-2) Å fremme læring (for læring) Å uttrykke kompetansen underveis (for og av læring) Å uttrykke kompetanse ved avslutningen av opplæringen (av læring) Formålet med vurdering i orden og i adferd er Å bidra i sosialiseringsprosessen til eleven, skape et godt psykososialt miljø og gi informasjon om eleven sin orden og atferd

3 Grunnlag for vurdering i fag (f§ 3-3) Eleven Ansvar for å være tilstede Ansvar for å delta aktivt Ansvar for underveis å vise kompetanse som har betydning for standpunktkarakteren (Jf. F§ 3-3) Læreren Ansvar for at eleven er gjort kjent med målene for opplæringen Ansvar for at eleven er gjort kjent med hva som vil danne grunnlaget for standpunktvurderingen

Forhold som IKKE skal trekkes inn i den faglige vurderingen Elevens forutsetninger Elevens fravær Elevens orden og adferd ….MEN stort fravær kan føre til at læreren ikke har tilstrekkelig grunnlag for å gi vurdering (IV)

NYTT fra 1.august 2016: 10% fraværsgrense ingen karakter 10% fravær i et fag – ingen halvårsvurdering eller standpunktkarakter Unntak – dokumentasjon f§ 3-47 femte ledd Søknad om permisjon, søknad fra elev innvilges av avdelingsleder/rektor Forutsetning er hele tiden at faglæreren har vurderingsgrunnlag.

10% fraværsgrense Gjelder fravær fra timer i enkeltfag, ikke elevens totale fravær Elever som har mer enn 10% fravær i et fag skal ved halvårsvurdering IKKE få karakter i faget Eleven vil likevel kunne få karakter hvis han/hun kan dokumentere at fraværsgrensen er overskredet pga helse-og velferdsgrunner, arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid, representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå m.m. (jf.f§ 3-47) Forutsetning er hele tiden at faglæreren har vurderingsgrunnlag.

Særlige forhold knyttet til bestemte fag Kroppsøving: Innsats skal være en del av vurderingsgrunnlaget Når elevens forutsetninger er en del av kompetansemålet vil de trekkes inn i vurderingen Det er forskriftsmessig å legge til grunn et normrelatert vurderingsprinsipp for eksempel å bruke resultatene på tester som grunnlag for å sammenligne elever.

Prosjekt til fordypning - PTF RFK har fattet følgende vedtak: Formalisering av arbeidet med karaktersetting mellom skole og bedrift Faglærer og instruktør fastsetter i fellesskap karakter i PTF der skolen er ansvarlig for karakteren etter gjeldende regelverk

Grunnlag for vurdering i orden og adferd Dette er : Skolens ordensreglement -fylkeskommunal forskrift til ordensreglement og skolens vedlegg til dette (Mobilhyller, låste dører). Eleven skal gjøre kjent med skolens ordensregelment ved oppstarten av skoleåret, og være kjent med HVA som blir vektlagt i vurdering i orden og adferd. ORDEN: Elevens arbeidsvaner og arbeidsinnsats. Punktlighet Praktiske forberedelser til faget ADFERD Elevens oppførsel Respekt og hensynsfullhet overfor elever, lærere og andre ansatte

Spesielle forhold som kan legges til grunn Fravær Fravær kan føre til nedsatt karakter enten i orden eller atferd. Ett og samme fravær kan ikke trekkes inn i vurderingen i både orden og adferd Elevens forutsetninger Vurderingen i orden og adferd skal ta hensyn til elevens forutsetninger Enkelthendelser Særlige klandreverdige, grove enkelthendelser KAN føre til nedsatt karakter

4. Vurderingskategorier Underveisvurdering Underveisvurdering (f§3-11) – beskrivelse: «Underveisvurderinga skal innehalde informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærerkandidaten, og gi rettleiing om korleis ho eller han kan utvikle kompetansen i sitt fag» «Underveisvurderinga skal givast løpande og systematisk og kan være både muntlig og skriftlig» Formålet med underveisvurderingen: Et redskap i læreprosessen En integrert del av undervisningen/opplæringen Gi grunnlag for tilpasset opplæring Gi eleven mulighet til å forbedre kompetansen sin gjennom opplæringsperioden og veiledning om hvordan (F§3-11)

NY § i forskriften, f§ 3-16 Underveisvurdering er en del av grunnlaget for vurderingen når standpunktkarakteren i fag skal settes (f§3-16) Underveisvurdering får funksjon både som vurdering FOR læring og vurdering AV læring.

Hva betyr dette i praksis Hva betyr dette i praksis? Kommentar fra Utdanningsdepartementet f§ 3-16 At eleven skal ha mulighet til å prøve og feile underveis i opplæringen uten at det får negative konsekvenser for standpunktkarakteren

Underveisvurdering Halvårsvurdering Eleven har rett til halvårsvurdering med karakter (hele karakterer) Eleven har rett til halvårsvurdering uten karakter (utviklingssamtale/fagsamtale) Halvårsvurdering kan ikke påklages

Underveisvurdering Egenvurdering (f§3-12) Formål: Å fremme læringen til eleven ved at eleven selv får reflektere omkring læreprosessen og blir bevisst sin egen læring Dette innebærer at: Eleven selv deltar aktivt i vurderingen av -Eget arbeid -Egen kompetanse -Egen utvikling Hvordan legger du opp ditt undervisningsopplegg slik at dette kan skje?

Sluttvurdering i fag f§3-17 Hva er sluttvurdering? Standpunktkarakter Eksamenskarakter Gis ved avslutningen av opplæringen i faget Hensikt: Skal gi informasjon om kompetansen til eleven ved avslutningen av opplæringen i faget

NYTT Begrepet sluttkompetanse er tatt ut av forskriften fordi…eleven verken kan eller skal framvise sin totale kompetanse i faget på et avsluttende tidspunkt. Ingen av sluttvurderingsformene i videregående opplæring forutsetter eller muliggjør dette. Sluttvurderinger er enkeltvedtak og kan påklages

Sluttvurdering Standpunktkarakter i fag f§ 3-18 Standpunktkarakteren settes ved slutten av opplæringen Denne skal baseres på et BREDT vurderingsgrunnlag som samlet skal vise den kompetansen eleven har i faget Eleven skal være kjent med hva det blir lagt vekt på i karakterfastsettingen

Bruk av faglig skjønn Læreren skal bruke sitt faglige skjønn til å gi en samlet vurdering av hva som er det nivået eleven gjennom sin faglige utvikling i opplæringstiden har nådd fem til. Matematiske gjennomsnittsberegninger og vektinger er ikke forskriftsmessig i standpunktvurdering.

Sluttvurdering Eksamen Karakteren 1 Karakteren 1 gir ikke bestått selv om eleven har 2 (to) eller bedre i standpunktkarakter Bestått eksamen gir bestått i faget selv om standpunktkarakteren er 1 (en)

Sluttvurdering Eksamen Karakteren 1 Karakteren 1 (en) ved en tverrfaglig eksamen: Ved karakteren 1 (en) i standpunktkarakter i ett eller flere programfag som inngår i tverrfaglig eksamenen regnes ikke kurset som bestått selv om eleven består tverrfaglig eksamen. Eleven beholder eksamenskarakteren, men må ta særskilt eksamen i programfaget/fagene eleven har 1(en) i for å få bestått

Sluttvurdering IV IV (ikke vurderingsgrunnlag) i avsluttende fag Dersom en elev ikke får standpunktkarakter i et avsluttende fag blir en eventuell eksamen eleven har vært oppe til annullert Faget må tas om igjen som privatist En elev som ikke får standpunktkarakter i ett eller flere programfag som inngår i tverrfaglig eksamen må ta privatisteksamen i faget og tverrfaglig privatisteksamen

Sluttvurdering i orden og adferd Rektor har ansvaret for at standpunktkarakter i orden og i atferd blir fastsatt etter drøfting i møte der lærerne til eleven er til stede.

6. VARSLING Varsling skal være skriftlig Både elev og foresatte skal varsles når eleven er under 18 år Varsel gis for manglende vurderingsgrunnlag til halvårsvurdering og til standpunkt, og ved fare for nedsatt karakter i orden eller i atferd til halvårsvurdering og til standpunkt

Eksempel En elev som er varslet i 1.termin må ha nytt varsel i 2.termin dersom det fortsatt er fare for manglende vurderingsgrunnlag i fag eller fare for nedsatt karakter i orden eller i atferd