Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Statsbudsjettet 2015 Nye tiltak og styrkinger:
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Psykologen i et kommunalt landskap Refleksjoner etter to års arbeid med psykologer i kommune ne Faglig rådgiver Ellen Hoxmark.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Pedagogisk psykologisk tjeneste
Nav veileder i videregående skole
Brukerveiledninger her:
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring m.m.
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Aktuelt om rådgivertjenesten
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Familieråd En for alle, alle for en
Utdanningskomiteen 19. mai
Nettverksledersamling
Berit Lien seniorrådgiver
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
Trygt og godt skolemiljø
NAV-veiledere i vid. skole
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Oppfølgingsprosjektet
Velkommen til Osloskolen
Organisasjons-utvikling FO 2019
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Inkluderende barnehage- og skolemiljø - innledning samlingsbasert tilbud Andre fellessamling pulje 1, september 2017.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Om opprykk til førstelektor
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Sentrale lover og regler
T I M S - teamet Informasjon om Handlingssirkel
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Nå er vi spente!.
Kompetanse for mangfold
Foreldremøte Glomfjord barnehage
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge 2016 -Ta ufordringen!

Nytt fra oppvekst og utdanning Fylkesmannen og Statped har i tildelingsbrevene fått i oppdrag å medvirke til og delta i aktuelle tverrfaglig og tverretatlig nettverk mellom skoleeiere, PP-tjenesten, fylkesmannsembetene, nasjonale sentre for kvalitet i opplæringen, universitets- og høgskoler, samt andre relevante statlige og kommunale tjenester og fagmiljøer. Arne Sandnes Larsen, Fylkesmannen i Nordland. Landsdelssamlinga er et viktig møtepunkt for Fylkesmannen, Statped og PP-tjenesten. Her har vi mulighet til å få faglig påfyll, skape og vedlikeholde et viktig nettverk.

Nytt fra oppvekst og utdanning Landsdelssamlinga et viktig samlingspunkt for Statped, PPT og Fylkesmannen. Arne Sandnes Larsen, Fylkesmannen i Nordland. Landsdelssamlinga er et viktig møtepunkt for Fylkesmannen, Statped og PP-tjenesten. Her har vi mulighet til å få faglig påfyll, skape og vedlikeholde et viktig nettverk.

Nytt fra oppvekst og utdanning

Nytt fra oppvekst og utdanning Utdanningsdirektoratets fire kvalitetskriterier for PP-tjenesten Endring i opplæringsloven Høring, ny rammeplan for barnehage SEVU-PPT Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing

Utdanningsdirektoratets fire kvalitetskriterier for PP-tjenesten

Utdanningsdirektoratets fire kvalitetskriterier for PP-tjenesten PP-tjenesten er en faglig kompetent tjeneste PP-tjenesten er tilgjengelig og bidrar til helhet og sammenheng PP-tjenesten arbeider forebyggende PP-tjenesten bidrar til tidlig innsats

Utdanningsdirektoratets fire kvalitetskriterier for PP-tjenesten Link til presentasjoner fra konferansen: http://www.statped.no/tjenester/kurs-og-konferanser/konferanser/arlige-konferanser/nasjonal-nettverkskonferanse-for-ppt-ledere/nettverkskonferansen-2016/program/

Endring i opplæringsloven

Endring i opplæringsloven Spesialpedagogisk hjelp er flyttet over til barnehageloven kap. V A

Endring i opplæringsloven §19 a. Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlige behov for det. Dette gjelder uavhengig av om de går i barnehage. Formålet med spesialpedagogisk hjelp er å gi barn tidlig hjelp og støtte i utvikling og læring av for eksempel språklige og sosiale ferdigheter. Spesialpedagogisk hjelp kan gis til barnet individuelt eller i gruppe. Hjelpen skal omfatte tilbud om foreldrerådgivning. Kommunen skal oppfylle retten til spesialpedagogisk hjelp for barn bosatt i kommunen. Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Endring i opplæringsloven Sakkyndig vurdering– kan barnets behov avhjelpes innenfor det ordinære barnehagetilbudet Fjerning av fritaket i foreldrebetalingen for barnehageplass https://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument%20FMNO/Barnehage%20og%20oppl%c3%a6ring%20DOK/Barnehage/bhgkonf%2013%20og%2014%20september%202016/Spesialpedagogisk%20hjelp%20%e2%80%93%20n%c3%a5%20i%20barnehageloven.pdf Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett. For mer informasjon kan dere se på Fylkesmannen i Nordland sin nettside, barnehage, presentasjon laget av CNT.

Endring i opplæringsloven § 19 c.Pedagogisk-psykologisk tjeneste Kommunens pedagogisk-psykologiske tjeneste er sakkyndig instans i saker om spesialpedagogisk hjelp. Den pedagogisk-psykologiske tjenesten skal sørge for at det blir utarbeidet lovpålagte sakkyndige vurderinger. Den pedagogisk-psykologiske tjenesten skal bistå barnehagen i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med særlige behov. Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett. For mer informasjon kan dere se på Fylkesmannen i Nordland sin nettside, barnehage, presentasjon laget av CNT.

Endring i opplæringsloven § 19 d.Sakkyndig vurdering Før kommunen eller fylkeskommunen fatter vedtak om spesialpedagogisk hjelp, skal det foreligge en sakkyndig vurdering av om barnet har særlige behov for spesialpedagogisk hjelp. Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett. For mer informasjon kan dere se på Fylkesmannen i Nordland sin nettside, barnehage, presentasjon laget av CNT.

Endring i opplæringsloven I den sakkyndige vurderingen skal det utredes og tas standpunkt til blant annet: Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett. For mer informasjon kan dere se på Fylkesmannen i Nordland sin nettside, barnehage, presentasjon laget av CNT.

Endring i opplæringsloven a) om det foreligger sen utvikling og lærevansker hos barnet b) realistiske mål for barnets utvikling og læring c) om barnets behov kan avhjelpes innenfor det ordinære barnehagetilbudet d) hvilken type hjelp og organisering som vil bidra til barnets utvikling og læring e) hvilket omfang av spesialpedagogisk hjelp som er nødvendig, og hvilken kompetanse de som gir hjelpen bør ha Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett. For mer informasjon kan dere se på Fylkesmannen i Nordland sin nettside, barnehage, presentasjon laget av CNT.

Høring, ny rammeplan for barnehage Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Høring, ny rammeplan for barnehage Det vil bli avholdt høringskonferanse i Tromsø tidlig 2017 for de tre nordligste fylkene. Mer informasjon om tid og sted kommer, følg med på Fylkesmannens nettsider. Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

SEVU-PPT Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

SEVU-PPT SEVU-PPT er Utdanningsdirektoratets strategi for etter- og videreutdanning av ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Innenfor denne strategien tilbyr Nord universitet kostnadsfrie etterutdanningstilbud med tilknyttet reise/ opphold innen organisasjonsutvikling og endringsarbeid ved studiested Bodø, kurssted Mosjøen og ved kurssted Tromsø, i 2016/2017. http://www.nord.no/no/om-oss/fakulteter-og-avdelinger/profesjonshogskolen/Sider/SEVU-PPT.aspx#&acd=b13ff8d0-a918-dcfc-f713-d5cb3a248618 Søknadsfrist Troms fylke 17. oktober Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Målgruppe: barnehager, skoleeiere og skoler som har behov for noe støtte og veiledning, og som i stor grad kan lede et lokalt utviklingsarbeid på egen hånd. Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Mål: Kompetanseutviklingen skal styrke barnehagers, skolers, og eieres kompetanse til å skape og opprettholde gode barnehage- og skolemiljøer, og forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser. Tilbudet skal styrke både regelverkskompetansen og den pedagogiske kompetansen. Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Følger etablerte styringslinjer: Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Følger etablerte styringslinjer: Barnehage/skole: KD- Udir- FM- Barnehagemyndighet/skoleeier – barnehage/skole Læringsmiljøsenteret bistår Udir og FM faglig Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Organiseres i puljer med varighet av 4 semester. Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Organiseres i puljer med varighet av 4 semester. 7 fylker deltar med inntil 5 kommuner som peker ut barnehager/skoler (Nordland og Finnmark) Samme kommuner for skoler og barnehager Videregående opplæring vil få tilbud i en senere pulje. Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Basert på andre kompetanseutviklingstiltak som VFL Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Basert på andre kompetanseutviklingstiltak som VFL Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Forebygging, avdekking og håndtering av mobbing og andre krenkelser Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Innhold: Forebygging, avdekking og håndtering av mobbing og andre krenkelser Utvikling og opprettholdelse av gode og trygge barnehage- / skolemiljø Organisasjon og ledelse, generell regelverkskompetanse og tverrfaglig samarbeid Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Felles oppstartsamling Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Arbeidsform: Barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling Arbeid i lærende nettverk Felles nasjonale/ regionale samlinger Lokal ressursperson hos barnehagemyndighet/ skoleeiernivå i minimum 20 % stilling (40% dersom begge) Felles oppstartsamling Krav til lokal forankring, utvikling av planer, analyse før oppstart Lokalt handlingsrom Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Til rosinen i pølsa... Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Kommunene oppfordres til å involvere PP-tjenesten i kompetanseutviklingen, og det vil være en fordel om kommunene har en plan for hvordan PP-tjenesten skal involveres. Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing I Nordland har fem kommuner søkt: Vevelstad kommune Vestvågøy kommune Fauske kommune Sortland kommune Bodø kommune Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing I Finnmark er det to sikre søkere Porsanger kommune Sør-Varanger kommune Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Noen utdrag fra søknadene som omhandler PP-tjenesten; Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Noen utdrag fra søknadene som omhandler PP-tjenesten; Siden PP-tjenesten også vil involveres, så vil de kunne dra nytte av utviklingsarbeidet inn i sitt videre arbeid med dette temaet. PP-tjenesten vil være aktivt involvert i utviklingsarbeidet. Vi ønsker å involvere foreldre og elever i utviklingsarbeidet, i tillegg til at PPT er en naturlig part hele veien og er knyttet til prosjektet gjennom avdelingsleders deltakelse i prosjektgruppen... Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Noen utdrag fra søknadene som omhandler PP-tjenesten; Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Noen utdrag fra søknadene som omhandler PP-tjenesten; PPT er en naturlig samarbeidspartner... Samarbeidspartnere: PPT, spesialpedagoger, ... Oppvekstsjef, barnehageansvarlig i samarbeid med PPT vil utarbeide en helhetlig plan for hvordan satsingen skal gjennomføres Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Noen utdrag fra søknadene som omhandler PP-tjenesten; Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Noen utdrag fra søknadene som omhandler PP-tjenesten; PPT skal være en veileder og en drøftingspart direkte inn mot barnehager og skoler, for å være en pådriver og en kvalitetssikrer. Kommunen er sikret at PPT vil ha en viktig rolle i satsingen, på systemnivå og på tiltaksnivå. PPT har arbeidet og arbeider fortsatt med intern kompetanseheving både på systemorientert arbeid mot barnehage og skoler. Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

Første samling 8.-9. februar 2017 på Gardermoen Deltakelse i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling med lærende nettverk om barnehage-, skolemiljø og mobbing Oppstartsmøte 12. desember for alle som skal delta i pulje 1, på Gardermoen Første samling 8.-9. februar 2017 på Gardermoen Noen endringer, videreføring og presisering av gjeldene rett.

www.fmno.no www.facebook.com/fylkesmannenNO | www.twitter.com/FMnordland