NY VRI Nina og Ingvild.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Advertisements

Vurdering for læring.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Matematikk muntlig på studieforberedende program
STASJONSUNDERVISNING
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Forskjeller på tale og skrift
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Work shop mars 08 ide utvikling
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
VURDERING Musikk trinn.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Foreldremøte 2. trinn
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
In Use Engelsk for unge og voksne
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Digitalt læringsmiddel i KRLE: Kahoot
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Informasjon om eksamen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Ny vri – Gruppepresentasjon
«Bare bok gjør ingen klok»
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Mangfold og fellesskap
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Vil du bli språkhjelper?
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

NY VRI Nina og Ingvild

Felles Mot det sosiokulturelle Steg bort fra det behavioristiske Ulike tilnærminger Likhet ved å trekke deltagerne mer aktivt med

INGVILD Et steg på vei mot: mer samarbeid å ta utgangspunkt i eksisterende kunnskap

Hvem er deltagerne? Håndverker fra Polen og Litauen Variert nivå Variert hvor delaktige de er i timene KompetansePluss Fokus på norsk, men også noe data Fungere bedre i arbeidshverdagen Kommunisere med kollegaer og kunder Unngå misforståelser

Tidligere opplegg Mer av det behavioristiske Bygge opp kunnskapen steg for steg Kunnskapen er objektiv – jeg som lærer har svaret

Ny vri Gruppearbeid Beskrive et bilde Padlet Presentasjon

Utdelte oppgaver Bildene som de små gruppene på to personer fikk utdelt.

Skjermutklipp av padlet Skjermbilde av padlet-en. En av tekstene falt dessverre ut før jeg fikk tatt bilde av den (https://padlet.com/ingvildaagre_ikthuset/kdmmp18hbcf4).

Læringsmål Norsk Data Skrive korte tekster Gi enkle beskrivelser og forklaringer Omarbeide etter tilbakemelding Data Bruke tekstbehandlingsverktøy Bruke digitale ordbøker Dele informasjon med andre digitalt

Fordeler og ulemper + Mer skjerpede + Mer motiverte - Mer relevante oppgaver

NINA Grammatikk læring Forstå regler bruk og bøyning

Hvem er deltagerne? voksne flerspråklige variasjon i kjønn og alder variasjon i bakgrunn og utdannelse Ulike forutsetninger for å lære

Mål for kurset Grammatikk Regler Kort innføring

Tidligere opplegg presentasjon av ordklasse i klassen bruker mye tid på å forklare vanlig klasseromundervisning lærer til elev

Ny vri Videosnutt som deltakeren får tilgang på Kort innføring, tekst, bilde og lyd Deltakeren får mulighet til å tenke gjennom spørsmål de lurer på Undervisningen starter med deltakerne direkte med fra begynnelsen, eleven blir mer delaktig og stiller spørsmål tidligere Plenum, deltakerne får oppgaver hvo de skal bøye verb. Hvilken plass har verbet i setningen? Bruke google/Nettressurser. Mimelek. Mim et verb/Kroppspråk

Video

fordeler Fordeler Forberede deltakerne på et tema som de får tilgang på hjemme. Tilpasse videosnuttene ut fra tema som jobbes med Deltakerne får mulighet til å tenke gjennom spørsmål Tidsbesparende- undervisningen kommer raskere i gang. Det sosiokulturelle perspektivet er i fokus da deltakerne blir raskere med inn med tanker og spørsmål tidlig i undervisningen. Eleven i fokus. Muntlig Sosiokulturelt perspektiv med større grad av deltakelse fra deltakerne, muntlig, kroppslig Deltakeren kan vise hva de har lært(Hjemme)undervisiningen går fra lærer til elev –til elev til lærer/Deltakere(Omvendt undervisning)

ulemper Motivere deltakerne i forhold til å bruke tid på å forberede seg i forkant

OPPSUMMERING Positiv erfaring Respons Resultat