NY VRI Nina og Ingvild
Felles Mot det sosiokulturelle Steg bort fra det behavioristiske Ulike tilnærminger Likhet ved å trekke deltagerne mer aktivt med
INGVILD Et steg på vei mot: mer samarbeid å ta utgangspunkt i eksisterende kunnskap
Hvem er deltagerne? Håndverker fra Polen og Litauen Variert nivå Variert hvor delaktige de er i timene KompetansePluss Fokus på norsk, men også noe data Fungere bedre i arbeidshverdagen Kommunisere med kollegaer og kunder Unngå misforståelser
Tidligere opplegg Mer av det behavioristiske Bygge opp kunnskapen steg for steg Kunnskapen er objektiv – jeg som lærer har svaret
Ny vri Gruppearbeid Beskrive et bilde Padlet Presentasjon
Utdelte oppgaver Bildene som de små gruppene på to personer fikk utdelt.
Skjermutklipp av padlet Skjermbilde av padlet-en. En av tekstene falt dessverre ut før jeg fikk tatt bilde av den (https://padlet.com/ingvildaagre_ikthuset/kdmmp18hbcf4).
Læringsmål Norsk Data Skrive korte tekster Gi enkle beskrivelser og forklaringer Omarbeide etter tilbakemelding Data Bruke tekstbehandlingsverktøy Bruke digitale ordbøker Dele informasjon med andre digitalt
Fordeler og ulemper + Mer skjerpede + Mer motiverte - Mer relevante oppgaver
NINA Grammatikk læring Forstå regler bruk og bøyning
Hvem er deltagerne? voksne flerspråklige variasjon i kjønn og alder variasjon i bakgrunn og utdannelse Ulike forutsetninger for å lære
Mål for kurset Grammatikk Regler Kort innføring
Tidligere opplegg presentasjon av ordklasse i klassen bruker mye tid på å forklare vanlig klasseromundervisning lærer til elev
Ny vri Videosnutt som deltakeren får tilgang på Kort innføring, tekst, bilde og lyd Deltakeren får mulighet til å tenke gjennom spørsmål de lurer på Undervisningen starter med deltakerne direkte med fra begynnelsen, eleven blir mer delaktig og stiller spørsmål tidligere Plenum, deltakerne får oppgaver hvo de skal bøye verb. Hvilken plass har verbet i setningen? Bruke google/Nettressurser. Mimelek. Mim et verb/Kroppspråk
Video
fordeler Fordeler Forberede deltakerne på et tema som de får tilgang på hjemme. Tilpasse videosnuttene ut fra tema som jobbes med Deltakerne får mulighet til å tenke gjennom spørsmål Tidsbesparende- undervisningen kommer raskere i gang. Det sosiokulturelle perspektivet er i fokus da deltakerne blir raskere med inn med tanker og spørsmål tidlig i undervisningen. Eleven i fokus. Muntlig Sosiokulturelt perspektiv med større grad av deltakelse fra deltakerne, muntlig, kroppslig Deltakeren kan vise hva de har lært(Hjemme)undervisiningen går fra lærer til elev –til elev til lærer/Deltakere(Omvendt undervisning)
ulemper Motivere deltakerne i forhold til å bruke tid på å forberede seg i forkant
OPPSUMMERING Positiv erfaring Respons Resultat