Kultur og hverdagsledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Advertisements

Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Fair Play Du kan være den lille forskjellen som betyr så mye.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Barnesyn og barns medvirkning
Leanreisen i Bamsebo barnehage
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
for psykisk helse 2017 tirsdag 10. oktober
Samarbeid og konflikt.
Lederforventninger (fokus i perioden )
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Samarbeid og medbestemmelse
Synlighet og oppslutning
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
DESEMBER November Desember
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
1 Egenomsorg og helse.
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
HMS © Caritas Norge..
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen – presentasjon av deg selv
Velkommen til foreldremøte
Oppslutning & Verving Forrige gang, på uke 7 i januar… der var de aller fleste av dere…, jobbet vi også med hvordan være synlige, hvordan vise frem forbundet.
Velkommen til foreldremøte
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Religion og Identitet Lisa Stornes
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Kultur og hverdagsledelse Fra Kurs for nye ledere, høst 2016

Virksomhetsstyring Langsiktige strategier og gode planer er bra - men hva med hverdagsledelsen? Hverdagsledelse: hva er det? Film

Endring av fokus i virksomhetsstyringen

Sosial læring mye sterkere enn tradisjonell læringsteori

Eksempler på kulturer Enhet A Enhet B Insentiver for læring og deling Tid brukes på evaluering, lage felles forståelser Folk tåler å blir utfordret, ønsker tilbakemelding og ønsker å utvikle seg Leder snakker også om de negative erfaringene Tåler å stå i uenighet Aksept for at enkelte har redusert yteevne Fokus på et rolig og balansert arbeidsklima Læring og personlige relasjoner på tvers av avdelinger og team Vanlig å gi hverandre ros Gir hverandre konstruktiv kritikk og gi tilbakemeldinger Den enkelte tar ansvar Enhet B Ingen insentiver for læring og deling Ingen tid brukes på evaluering, lære av egne erfaringer, feil og suksesser Det stilles få spørsmål ved etablerte måter å jobbe på Ledelsen snakker helst ikke om det som gikk galt Tåler ikke uenighet – eskalerer raskt Fokus på å yte Her skal man jobbe mye, helst være litt sliten Ulike avdelinger har kulturer som stenger for utveksling av erfaringer på tvers Mindre opptatte av å gi hverandre ros Mindre opptatte av å gi hverandre konstruktiv kritikk Fokus på leders ansvar

Kulturens betydning Betydning for om man får rutiner til å fungere etter hensikten Betydning for arbeidsmiljø og trivsel på arbeidsplassen, tilhørighet Bruk av humor Uformelle ledere Inkludering, felleskap Synet på uenighet og konflikt Kultur for å gi hverandre ros Kultur i ledelsen Kultur for å være tett på Kultur for å gi tilbakemelding Ledere viktige rollemodeller

Kulturelle uttrykk Uformelle maktstrukturer og samhandlingsidealer: Hvordan fattes beslutninger? Hvem er helten på pauserommet? Levde verdier: levende normer og virkelighetsoppfatninger Er vi flinke til å gi hverandre ros? Synet på konflikt (og krenkelse?) Hva inspirerer og engasjerer? Verbale uttrykk: humor, sjargong, hvordan omtaler vi andre, hvilke historier fortelles? Humor: hvilken humor brukes? Sarkasme? Ironi? Lytehumor? Humor som rakker ned på andre? Hvem er den rettet mot? Strukturelle uttrykk: ritualer, prosedyrer, seremonier, rekrutterings- og belønningssystemer, karrieresystemer Materielle uttrykk Gjenstander, symboler Hva bruker vi pengene på Leders rolleutforming: fremtoning, kontor, utstyr, klær

HVIS JEG VAR KULTURMINISTER… Oppgave 5 min: Lag en «sol», og skriv inn 5-6 punkter om hva du ønsker skal prege kulturen på din arbeidsplass

Leder er motoren i kulturen Film- Vidar Hva lederen er opptatt av Leders håndtering av konflikter Hva leder reagerer på, og hva leder ikke reagerer på Leders reaksjoner på avgjørende hendelser/kriser Film – Vidar II

Kulturutvikling – bevisst retning Hvilken kultur har vi i dag Hvilken kultur ønsker vi Små skritt: fokus på få, enkle verdier Markere en ulikhet inn i et miljø, ha fokus på dette Være veldig nøye med hvem man ansetter, følge opp nye Kulturen utvikles langs to akser som begge er nødvendige: Det leder sier Det leder gjør (oppfølging i praksis) Bruken av symboler

Småpratet er kulturens bærer Småpratets funksjoner: Bygger tillit mellom mennesker Skaper fells tolkninger, sosialisere nye Avgjør hvem som får mandat til å utøve lederskap Former historier og fortellinger Kalibrerer følelser knyttet til hendelser Reduserer den usikkerhet som følger av at det stilles mange og motstridende krav til folk Skaper forventning om hvordan noe er eller bør være Det småprates særlig når noe har skjedd, og når ingenting skjer.

Ulike former for småprat Bevisste og ubevisste dimensjoner ved småpratet Åpen småprat og skjult småprat Moraliserende småprat – godt og dårlig, ikke avanserte kalkyler. Småprat fordrer tillit mellom de som deltar Ubevisst påvirkning gjennom småpratet – den skjulte småpraten er den som stilner når sjefen kommer inn døra, handler om hva som er legitimt å snakke om, og hva som ikke er det Vi er ikke ute etter å bli kvitt småpratet, men å bli kvitt det som ikke er hensiktsmessig for organisasjonen og arbiedsmiljøet. Formelle avgjørelser tolkes og kan overprøves av småpratet, dersom den er dårlig forankret Tolkningene/utfallet gjøres ofte på bakgrunn av hva som er gunstig for den enkelte – handler om nytte og om makt.

Eksempler på normer Du skal ikke arbeide for mye, for da setter du andre i et dårlig lys Du skal ikke arbeide for lite, for da er du en unnasluntrer Du skal ikke nevne noe for lederen, for da er du en sladrehank Du skal ikke tro de er bedre enn arbeidskameratene Annet? På lærerværelset: «Jeg hørte Eva skulle komme tilbake etter permisjonen.». Nyansatt: «Hvem er Eva?» «Jo, det er hun som inviterte rektor på grillfest en uke etter hun hadde begynt i jobben. Ingen andre ble invitert…».

Kulturen kan påvirkes gjennom småpratet Hvilke normer finnes? Hvem er normbærerne? Arenaer Unngå informasjonstørke Bidra i fortellingene, bidra til å tolke historien Legg regi på småpratet – ta det uformelle inn i de formelle arenaene Taus kunnskap som fremkommer i småpratet løftes frem og synliggjøres. Kreativitet og nye ideer likeså. Legge regi på hverdagsbriefing? Mye læring her, samt reduksjon av stress. Oppmuntre til hverdagsbriefing. Leders rolle Leder må bygge tillit Styringstekster må ta utgangspunkt i de ansattes tenkemåte, og må følges opp med handling/lederskap Leder må komme i en posisjon til at de ansatte lar seg påvirke av henne/ham «Ha peiling på virkeligheten», du må lytte til dine medarbeidere og ta deres opplevelser på alvor. Finn ut hvordan medarbeiderne håndterer sine hverdagsdilemmaer, når de møter mange og ofte motstridende krav. Være tett på. Delta i de rette arenaene, vær obs på viktige situasjoner. Gi tilbakemelding.

Oppgave til neste samling?: Velg deg 1 eller 2 kulturuttrykk på din arbeidsplass som står i motsetning til den kulturen du ønsker (fra «sola») Hvordan kan du markere en forskjell i forhold til disse kulturuttrykkene? Øv deg på å markere en forskjell. Erfaringene deles og drøftes i ledersamling nr 2.