Workshop Engelsk eksamen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Eksamensoppmelding for elever og privatister
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Utdanningsdirektoratet
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
FYR Ny GIV
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Skolebasert vurdering
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
Bokpresentasjon Bergen
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Vurdering – hva og hvorfor?
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Læreplananalyse i KL06 Grunnlag for profesjonalitet Grunnlag for demokratisk vurdering Grunnlag for kommunikasjon Skogsarbeiderens rolle.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Eksamen i engelsk.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurderingskurs 2018 norsk Margrethe Moe Sandven Oppmann i Hordaland.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamen 2019.
Styringsdokumentene LK06
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Workshop Engelsk eksamen 23.01.2017 Jonatan Gniste

Workshop Engelsk eksamen Mål: 1. Komma fram til eit tolkingsfellesskap 2. Laga skriveoppgåver der elevene både får øvt på og vist kompetanse, og som førebur dei for eksamen

Workshop Engelsk eksamen Kva skal vurderast? Besvarelsen Sensor skal vurdere kandidatens kompetanse slik den kommer til uttrykk på eksamen Korleis vurdere? lov, forskrift og eksamensveiledning tolkningsfellesskap se etter vist kompetanse ikke som privatpraktiserende «snill», «vill» eller «streng»

Workshop Engelsk eksamen •§3-25 Eksamen (sluttvurdering)Eksamen skal organiserast slik at eleven eller privatisten kan få vist kompetansen sin i faget. Eksamenskarakteren skal fastsetjast på individuelt grunnlag og gi uttrykk for kompetansen til eleven eller privatisten slik den kjem fram på eksamen •§3-25 Generelle føresegner Eksamen skal vere i samsvar med læreplanverket. •§3-3 Grunnlag for vurdering i fag Grunnlaget for vurdering i fag er kompetansemåla i læreplanane for fag slik deier fastsette i læreplanverket Eksamensoppgåvene er baserte på kompetansemåla i læreplanen for faget. Dei prøver den samla kompetansen til elevane ut frå hovudområda Språklæring, Skriftlig kommunikasjon og Kultur, samfunn og litteratur.

Workshop Engelsk eksamen Kompetanse? Definisjon: Evnen til å løse oppgaver og mestre komplekse utfordringer •Elevene viser kompetanse i konkrete situasjoner ved å bruke kunnskaper og ferdigheter til å løse oppgaver https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/forsta-kompetanse/

Workshop Engelsk eksamen For rettferdig vurdering må me: kjenne til rammeverket for eksamen: •Forskrift til opplæringsloven •Læreplanen Kunnskapsløftet (LK06) •bruke eksamensveiledningen 2016 •begrunne karakterer med utgangspunkt i læreplanen og kjennetegn på måloppnåelse •være lojal mot tolkningsfellesskapet

Workshop Engelsk eksamen Nytt om eksamen: Ny læreplan Engelsk 2013 Mindre stoff til førebuing Ikkje lenger sjangerkrav Større fokus på kjelder «Create a text»

Workshop Engelsk eksamen Generelt om eksamen (2016): Tendens: kortsvarene lenger og langsvarene kortare. Problematisk å vurdere? Ulik nivå på kjeldehenvising, må skje over tid. Må vare relevante Mange skriv ikkje overskrift, på alle nivåer. Manglande kompetanse?

Workshop Engelsk eksamen Tema: Around the world: Exploring some English-speaking countries. Nigeria, India, Jamaica 3 oppgåver, 2 korte 1 langsvar. Me skal vurdere innhald, struktur og språk likeverdig. Alle 3 tekstene skal vurderast samen. Viser samla kompetanse Må sjå på oppgåveinstruksjon

Workshop Engelsk eksamen 1. Vurdere tekstene individuelt 2. Diskuter i grupper 3. Diskusjon i plenum og fasit.

Workshop Engelsk eksamen Mål: Laga skriveoppgåver der elevene både får øvt på og vist kompetanse, og som førebur dei for eksamen

Workshop Engelsk eksamen Gruppeoppgåva: Lag skriveoppgåver med inspirasjon frå eksamen. To «short answers» ein «long answer». Oppgåve 1b skal lagas utifrå vedlegg: «British people are proud of colonialism….»

Workshop Engelsk eksamen Hugs å bruk verb i oppgåvene: Describe, use, give reasons, read, write, explain, illustrate, create, reflect, include. NB!! Viktig å diskutere og jobbe med disse og andre verb systematisk.

Workshop Engelsk eksamen