Økt gjennomføring i vgo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
-Ein tydeleg medspelar Psykisk helse og fråfall i vgo Geirangerkonferansen 20. – 21. april 2016Jorunn Dahle.
Samling for OT, NAV, PPT og spes.ped. 21. – 22. september på Jægtvolden.
Nav Narvik Nav veileder i videregående skole Linda A. Hegge – Leder Nav Narvik.
Velkommen til skolering! Anne Magdalena Solbu Kleiven, Avdeling for skoleutvikling.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Rådgiversamling 2.november 2016
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Utdanningsavdelingen Fagopplæringsseksjonen
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Regionsamlinger november 2016
Skolemakkerskap (eller VIP-makkerskap)
Læringsnettverk for kommuner
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Høstrapport – tall og statistikk
Alternative veier til yrkeskompetanse
Fylkestinget 12. desember 2017
NAV-veiledere i vid. skole
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
Oppfølgingsprosjektet
NAV i tall og fakta 2016.
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Organisasjons-utvikling FO 2019
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Rektornettverk Sandefjord 4. mai 2018
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Gjennomføring etter 5 år
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
NY STRUKTUR.
Utdanningsavdelingen Fagopplæringsseksjonen
Oppfølging av Høstrapporten
Folkehelsetiltak i regi av Hordaland fylkeskommune
Høstrapport – tall og statistikk
Orientering HOV 4. juni 2019.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

Økt gjennomføring i vgo Tall og tiltak Nasjonalt og i Vestfold 2.nov 2016 Rådgiversamlingen Erla Jonsdottir

Regjeringens storoffensiv….. NyGIV 2010-13 ble til Ungdomstrinn i utvikling i kommunene (til 2017) Program for bedre gjennomføring i fylkeskommunene (ut 2016) med flere underprosjekter: FYR – yrkesretting og relevans i fellesfagene Mentorprosjektet på 3 folkehøyskoler bl a Skiringssal NAV veileder i skolen /Færder vgs og Nøtterøy og Tbg kommuner Forskning i regi av KD: 40 mill….. Mentorprosjektet: elever som har sluttet – prøve å motivere dem til å gå tilbake til skole/opplæring og fullføre

De fire store… I regi av KD gjennomføres 4 store forskningsprosjekter: Utprøving av ulike modeller for intensivopplæring i matematikk på 8. trinn og i Vg1 studieforberedende Utprøving av modell for intensivopplæring i matematikk i Vg1 innen yrkesfag Prøver ut to modeller rettet mot å forbedre det psykososiale læringsmiljøet, for å se om det kan gi elevene bedre psykiske helse, bedre skoleprestasjoner og redusere frafallet Gjennomfører en modell for identifisering, kartlegging og oppfølging (IKO) av elever i risikosonen basert på «Akershusmodellen» SSB og Oslo kommune SØF og Nordland, Rogaland, S-Trøndelag og V-Agder UiB og Hordaland, Nordland, Sogn og fjordane ot Troms HiOA i Samarbeid med Akershus, A-Agder, Hedmark, N-Trøndelag og Oppland

Vestfold: Opplæringskoordinatoren Utprøving av en ny rolle/funksjon (HU midler) Skolenes økte ansvar for hele den fireårige opplæringen på yrkesfag – fram mot sluttkompetanse Skolens hovedrolle som opplærings-institusjon og fylkeskommunens ansvar for hele opplæringsløpet Den røde tråden er oppfølgingen av elevens/lærlingens /lærekandidatens opplæringsløp og progresjon Skal overvåke og kvalitetssikre at ikke elever faller igjennom ….der det største frafallet skjer: Overgangen Vg2-Vg3 En systemrolle med individfokus Vant ikke fram i konkurransen om forskningsmessig gjennomføring av Opplæringskoordinator, i samarbeid: Finnmark, Rogaland, Hedmark, Østfold og Vestfold Overgangen Vg2 – Vg3, der flest faller igjennom

Opplæringskoordinator… Prøves ut inneværende skoleår på Færder og Sandefjord vgs Målgruppe: yrkesfagelever som startet på Vg2 Høst 2016 Målsetting: Sikre at flere unge får en god overgang Vg2-Vg3. Sikre at ved oppstart Vg3/høst 2017 har alle YF-elevene en opplæringsplass å gå til: Læreplass Lærekandidatplass Vg3 fagopplæring i skole Yrkesfaglig Vg3 i skole Påbygg Kvalifiseringskurs, læreplasskurs etc Ha oversikt – Komme inn i forkant - Lage planer - Ha tiltak klare – Samarbeid eksternt og internt - Brukerstemmen

Lokal storoffensiv RPHO Fireårsløpet Arbeide med kvalitet Arbeid med overganger Samhandling og læring Statistikk og analyse Fireårsløpet De vg skolene har fått økt ansvar for hele yrkesfagopplæringen: i skole og bedrift OT har økt sin tilstedeværelse på skolene Raskt og tett på og snu dem i døra Psykisk helse i skolen – PPT utviklet en veileder

Regional plan for et helhetlig opplæringsløp - RPHO Karrierenettverkene Rektornettverkene Overgangene Profesjonsnettverkene….

En blid og fornøyd utdanningsdirektør

73,4% - det høyeste fra målinger startet Landsgjennomsnittet: 72,7% Gjennomføringstallene nasjonalt (og i Vestfold) har vært stabile i mange år I årets SSB tall skjer det en plutselig positiv endring. Gjelder ungdomskullet som avsluttet 10. trinn i 2010 og startet sin vg opplæring Elevene har vært i vg opplæring i inntil 5 år Hva kan være årsaken til denne endringen. Hva har skjedd i det enkelte fylke som kan forklare denne forbedringen? Innsats over tid….

Gjennomføring Vestfold (SSB tall) Alle utdanningsprogrammer 2009-14 2010-15 Bestått alle fag 67,9 73,4 Fortsatt i opplæring 5,5 4,8 Stryk/ IV i ett elle flere fag 8,6 6,4 Sluttet underveis 18,1 15,4

Gjennomføring Vestfold (SSB-tall) Studieforberedende 2009-14 2010-15 Bestått alle fag 82,8 87 Fortsatt i opplæring 1,3 1,9 Stryk/IV i ett eller flere fag 9,3 6,6 Sluttet underveis 6,8 4,4 Yrkesfag 51,5 57,6 10 8,2 8 6,1 30,4 28,1

Hvorfor – hva har skjedd? Kan dette forklares i forbedringer i kommunene i det enkelte fylke? Kan det ha noe å gjøre med overgangen mellom ungdomsskolene og videregående? Kan det forklares i endringer i arbeidet i videregående opplæring? Noe høyere inntakspoengsum fra 10. klasse Mye jobbet med overgangen fra usk – vgs

Grunnskolepoeng og gjennomføring vgo Fire hovedkjennetegn på ungdom som slutter: Skoleprestasjoner fra grunnskolen Ungdommens bakgrunn - familiebakgrunn: sosioøkonomisk, lavt utdanningsnivå, sosiale problemer, sykdom, rus Identifikasjon og tilpasning til skolen Forskjell på fylker

Grunnskolepoeng og gjennomføring

SINTEF v/Solveig Ose Utfordringer med ungdomssatsingen i S-Trøndelag i et system- og individperspektiv Spurte 5 NAV-kontorer, 5 vg skoler og unge klienter i NAV – «Hvilke forhold påvirker/bidrar til at du ikke er i jobb eller utdanning»

SINTEF v/Solveig Ose MESTRINGSPROBLEMER…….

Hvorfor sluttet du uten å fullføre?

En internasjonal utfordring og oppgave NEET: Young people neither in educaation, employment, or training Økende problem i vestlige land – årsak i den økonomiske situasjonen som skaper høy arbeidsledighet VIKTIG skille mellom: Konjunkturledig ungdom Ungdom som faller utenfor (nesten) uavhengig av situasjonen på arbeidsmarkedet

Solveig Ose sier: Kanskje burde alle som falt utenfor skole og arbeidsliv bli kommunenes ansvar. Det er i dag ikke kommunene som får konsekvensene for manglende oppfølging av unge, heller ikke fylkeskommunene. Det er NAV / statlig del. Insentivene til å forebygge er derfor i dag ikke sterke nok til at kommunene for eksempel å forsterke grunnskoleopplæringen eller skolehelsetjenesten. En kommune- og oppgavereform der for eksempel store kommuner tar over fylkeskommunens ansvar for videregående opplæring, vil kunne være et riktig steg på veien for mer helhetlig tenkning. Men trygdeordningene må også innrettes slik at de som har virkemidlene for å forebygge også får konsekvensene av manglende forebygging. Dette er nødvendig for å internalisere kostnadene ved at unge faller utenfor og for å skape riktige insentiver på riktig nivå. Om ikke noe gjøres, vil mange unge fortsette å sitte ustøtt på stol etter stol helt til de faller i gulvet. Systemutfordringer – verdt å reflektere over

2010: Alle ut prog (gjsn: 73,4%) Kommuner Bestått Fortsatt i oppl IV/stryk Sluttet Horten 75,7 4,8 14,7 Holmestrand 71,7 1,8 6,2 20,4 Tønsberg 76,6 3,7 13,5 Sandefjord 69,7 5,5 6 18,8 Larvik 73,4 5,4 15,9 Svelvik 74,2 4,3 17,2 Sande 79,4 3,2 12,7 Hof 87,2 5,1 2,6 Re 64 8,2 9 18,9 Andebu 74,9 7,4 1,5 16,2 Stokke 73,9 10,1 Nøtterøy 76,7 8,4 11,7 Tjøme 61 7,8 19,5 Lardal 61,3 12,9 22,6 Tall fra SSB

2010: Stud forb ut program Kommuner Bestått Fortsatt i oppl IV/stryk Sluttet Horten 93 1,8 3,5 Holmestrand 84 - 6 10 Tønsberg 87,3 7,7 3,2 Sandefjord 85,7 2,2 6,9 5,3 Larvik 87,9 1,4 5,4 Svelvik 86,4 6,8 Sande 91,2 Hof 100 Re 83,7 2 10,2 4,1 Andebu 89,3 3,6 7,1 Stokke 81,3 4 9,3 Nøtterøy 87,4 2,3 6,5 3,7 Tjøme 74,4 18,6 4,7 Lardal 76,9 Tall fra SSB

2010: Yrkesfaglige utprogram Kommuner Bestått Fortsatt i oppl IV/stryk Sluttet Horten 59,6 7,7 6 26,8 Holmestrand 61,6 3,2 6,3 28,6 Tønsberg 59,7 6,6 3,9 29,8 Sandefjord 49,8 9,7 5 35,5 Larvik 58,5 9,5 5,5 26,5 Svelvik 63,3 8,2 2 Sande 69,6 4,3 21,7 Hof 75 10 Re 50,7 12,3 28,8 Andebu 65 2,5 22,5 Stokke 66,2 8,1 10,8 14,9 Nøtterøy 52,6 5,3 12,6 29,5 Tjøme 44,1 14,7 2,9 38,2 Lardal 50 - 16,7 33,3 Tall fra SSB

Høstrapporten 2016 Lanseres 25. november….. Takk for meg!