Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SUIT 2010 Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD.
Advertisements

SUIT 2013 Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/IFT/FT.
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Statistikksurvey våren 2005 Per H. Jacobsen. USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi Undersøkelsen «Fact finding mission» Elektronisk survey.
SUAIT 2012 SUrvey om Administrative IT-systemer Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD.
Ungdata-undersøkelsen i Agder 2016 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: Svarprosent:
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Holdninger til helseforsikring
Arbeidsgiverundersøkelsen 2017
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
KONGSVINGER KOMMUNE.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Resultater brukerundersøkelsen 2011 Meldal 14. november – 2. desember
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
Brukerundersøkelsen
Fronter og referanser Louise Mifsud Seksjon for digital kompetanse.
Studentundersøkelsen 2011
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
USITs Målbilde og prioriteringer
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Evaluering av UiOs studiekatalog
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Foreldreundersøkelsen 2018
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Lokal brukerundersøkelse 2015 NAV-kontorer i Hordaland
Innsamling av persondata og sensitive data på Universitetet i Oslo
Kritikerundersøkelsen 2017
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Kandidatundersøkelsen 2018
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
27. mai 2016 Studielederne.
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Avdeling for studieadministrasjon
Presentasjon for Valler videregående
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD SUIT 2010 Resultater fra SUrvey om IT-tjenestene Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD

Utgangspunkt • Elektronisk survey (spørreskjemaundersøkelse) • Undersøkelsen ble gjennomført i november/desember 2010 og ligger innholds- og omfangsmessig nært opp til tidligere undersøkelser. • Det ble trukket et tilfeldig utvalg e-postadresser til brukere med ansattkode i USITs brukerdatabase. • Undersøkelsen omfatter vitenskapelige og ikke-vitenskapelige ansatte fra alle enheter med unntak av USIT og IFI. • Undersøkelsen omfatter ikke studentene. • Questback ble brukt som elektronisk surveysystem og tabeller, grafer og analyser er utført med SPSS og Excel. • Undersøkelsen er anonym i henhold til Questback sine retningslinjer. SUIT 2010

Idé • SUIT er en temperaturmåling for utvalgte IT-tjenester. • SUIT er en mulighet for brukere til å si sin mening om IT-tjenester. • SUIT kan gi oss kunnskap om brukernes hverdag og preferanser. • SUIT gir oss i noen grad historiske data. SUIT 2010

Omfang & lærdom • SUIT 2010 er en omfattende undersøkelse. • Undersøkelsen baserer seg på et utvalg med 3700 ansattebrukere. • Spørreskjemaet hadde 45 hovedspørsmål. • Svarprosenten ble 43.6% (1613 svar). • Svarprosentene påvirkes av at den del brukere ikke var tilgjengelig i svarperioden («out of office»). • Skjemaet var åpent i tre uker og det ble sendt ut fem påminnelser. • Omfanget er ved smertegrensen når det gjelder antall spørsmål, tiden det tar å besvare skjemaet og antall påminnelser. • Ingen tekniske problemer. SUIT 2010

Temaer Forventninger [2 spm] Elektronisk post [3 spm] Kalender (Notes) [1 spm] Websider om IT [2 spm] Web-publisering [2 spm] IT i forskning [4 spm] IT i undervisning [3 spm] Kompetanse [1 spm] Opplæring [2 spm] LITA & Brukerstøtte [6 spm] Maskinutstyr [2 spm] Programvare [2 spm] Fjernbruk & Trådløst [6 spm] Regelverk [3 spm] Sikkerhet [2 spm] Personalia [3 spm] SUIT 2010

Oppsummering • De fleste ga uttrykk for at undersøkelsens form og innhold var bra. • Resultatene avdekker ikke store endringer fra 2009 eller tidligere år der vi har data historiske data. • Svarene tyder ikke på at det er gjennomgående misnøye eller ulmende frustrasjon blant IT-brukerne ved universitetet. • Det ser ut til at tjenestenivået i stor grad svarer til brukernes forventninger til IT-tjenestene ved universitetet. • Det ligger en god del interessant informasjon i de tekstlige svarene på de åpne spørsmålene i undersøkelsen. SUIT 2010

Ting å ta tak i? • Organisering av IT på fakultetene (for eksempel HF?) • Lokal IT og brukerstøtte (kvalitet og innhold) • Media (kunnskapsnivå, kompetanse, kanaler, evangeliet) • Brukerstøtten (omgangsform, personlig service) • Endringsanalyse (variasjoner på og mellom fakultene) • Programvarer & systemer • Mobile tjenester SUIT 2010

Forventninger 1) Hvor godt svarer alt i alt IT-tjenestene ved universitetet til forventningene dine? Svært godt / Ganske godt / Sånn passe / Mindre godt / Ikke godt / Vet ikke SUIT 2010

Forventninger Y-aksen er % som mener IT-tjenestene svarer svært godt eller godt til forventningene. X-aksen går ved 71% som er gjennomsnittet for 2010. SUIT 2010

E-post 3) Hvor fornøyd er du med e-posttjenesten? SUIT 2010 Svært fornøyd / Fornøyd / Sånn passe / Misfornøyd / Svært misfornøyd / Vet ikke SUIT 2010 «I get mail, therefore I am.» – Scott Adams

Forskning 12) Bruker du, eller kjenner du til følgende tjenester fra USIT? Bruker / Har brukt / Kjenner til / Kjenner ikke til / Ikke aktuelt SUIT 2010

SUIT 2010

Forskning 13) Hvordan ble du kjent med IT-tjenester og ressurser for forskning og/eller undervisning? (sett ett eller flere kryss) Gjennom kolleger / På websider / Fra lokal IT / Kurs hos USIT / Fra personer ved USIT SUIT 2010

Kompetanse 19) Hvordan vil du beskrive din IT-kompetanse når det gjelder å utføre arbeidet ditt effektivt? Meget god / God / Sånn passe / Ikke så bra / For dårlig / Vet ikke SUIT 2010

Kompetanse SUIT 2010

Lokal IT & Brukerstøtte 22) Vet du hvem din lokale IT-ansvarlige er? Ja / Nei, vet ikke / Nei, har ingen Kjenner LITA: 85.3% av de vitenskapelige 91.6% av de ikke-vitenskapelige SUIT 2010 «Edelt er mennesket, hjelpsomt og godt.» – Johann Wolfgang von Goethe

Lokal IT & Brukerstøtte Y-aksen er % som er fornøyd. X-aksen går ved 77.7% som er gjennomsnittet for 2010. SUIT 2010

Lokal IT & Brukerstøtte 23) Hvor søker du hjelp når du har IT-problemer? Lokal IT / Kolleger («nabohjelp») / Sentral IT (USIT/Houston) / Websider om IT-tjenestene / E-postlister for tjenestene / Eksterne kilder (Google o.l.) Svært ofte / Ganske ofte / Av og til / Sjelden / Aldri  «It´s not a matter of just technical competence, it is imagination. It´s creativity. A problem solving mentality.» – Mike Cook SUIT 2010

«Out of office» 33) Hvor fornøyd er du med det trådløse datanettet på UiO? Dekning / Tilgang Bruker ikke / Meget fornøyd / Ganske fornøyd / Sånn passe / Ganske misfornøyd / Meget misfornøyd / Vet ikke    SUIT 2010

«Out of office» 34) Hvor fornøyd er du med tilgangen til IT-tjenestene fra mobiltelefon, iPod e.l.? Bruker ikke / Meget fornøyd / Ganske fornøyd / Sånn passe / Ganske misfornøyd / Meget misfornøyd / Vet ikke   SUIT 2010

Regelverk 38) Har du lest og satt deg inn i IT-reglementet? SUIT 2010 Ja / Nei     SUIT 2010 «Jeg følger ingen regler, jeg prøver å få noe gjort.» – Thomas Edison

S U I T SUIT 2011 eller NewSUIT? S Metodevalg U Brukerutvalg   S U T I SURVEY? TIME SERIES? INTENCITY? USERS? S Metodevalg U Brukerutvalg I Bredde/Dybde T Historiske data «The same procedure as last year, Miss Sophie? The same procedure as every year, James!» – Dinner for One SUIT 2010

Nettsted   SUIT 2010

En god gutt Fra det avsluttende åpne spørsmålet om undersøkelsen: «Meget godt bygget opp, hvilket jeg har vendt meg til fra Per Harald Jacobsen. Det er høy standard! En fornøyelse å svare. Den mannen må få lønnsforhøyelse, eller i det minste settes til å undervise vitenskapelige i datainnsamlingsprosedyre...» SUIT 2010