Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Studentundersøkelsen 2011

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Studentundersøkelsen 2011"— Utskrift av presentasjonen:

1 Studentundersøkelsen 2011
Strategi- og kommunikasjonsavdelingen Presentasjon Lederforum 14.nov Susanna King

2 Om undersøkelsen Gjennomført av Strategi- og kommunikasjonsavdelingen (SKA) ved UiS. Undersøkelsen er foretatt via Questback, og er blitt tilsendt studentene via e-post. I tillegg har ansatte i SKA vært rundt i de største klassene og informert. Aktiv periode 20. september – 10. oktober 2962 svar av 8874 respondenter, en økning med 97 % fra 2009. Svarprosent 33 % I 2010 ble undersøkelsen gjennomført i et mindre omfang og derfor presenteres det ikke resultater fra 2010 på alle spørsmål. Spørsmål om undersøkelsen rettes til Susanna King, SKA.

3 Konklusjon Resultatene i undersøkelsen er gode. Totalt sett vil 8 av 10 studenter anbefale UiS til andre. Generell tilfredshet er 75 poeng av 100 mulige. De helt nye studentene er de som er mest fornøyde (81 poeng). Blant nye studenter har 87% hatt UiS som sitt eneste valg eller førstevalg (primærsøkere). Det er foreldre, familie og kjæresten (46 poeng) som har størst innflytelse til valget av UiS. Nettsidene (52%), samtale med venner og kjente (38%), og Studiekatalogen (15%) er de viktigste kanalene til informasjon om UiS når de skal søke studieplass. (Flere svar mulig.)

4 Konklusjon forts. Studietilbudet er det viktigste for valget av UiS (86 poeng), deretter følger det å studere i Stavanger (68 poeng). Viktigheten av universitetsstatus (57 poeng) fortsetter å ha god økning. Når UiS tar initiativ til å få ut informasjon om semesterstart enten før juni eller om sommeren, så belønnes vi med mer tilfredse studenter. 26% av alle nye studenter har hatt planer i mange år å studere ved UiS. 32% bestemte seg etter at de fikk informasjon om studiene.25% bestemte seg etter at de fikk tilbud om studieplass.

5 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS
Mål på tilfredshet Studenttilfredshet Generelt, hvor fornøyd er du med å være student ved UiS? Poeng Den samlede studenttilfredsheten ved UiS er i år på 75 poeng. Det er en poeng lavere enn i 2009. Vi ser en liten nedgang på HF og SV mens TN beholder sin score fra i fjor. Skala i poeng N=2947 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

6 Studenttilfredshet Intern rapport – ikke for videre distribusjon
Mål på tilfredshet Intern rapport – ikke for videre distribusjon Studenttilfredshet Generelt, hvor fornøyd er du med å være student ved UiS? Poeng Gruppe 1: ”Jeg er ny student (jeg har ikke studert tidligere)” Gruppe 2: ”Jeg er ny student ved UiS, men jeg har studert et annet sted tidligere” Gruppe 3: ”Jeg har studert ved UiS tidligere, men jeg er tatt opp til et nytt studium dette semesteret” Gruppe 4: ”Jeg fortsetter det studiet jeg studerte forrige semester” Skala i poeng n=2947

7 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS
Verdier I hvilken grad forbinder du Universitetet i Stavanger med disse ordene / verdiene? Poeng Skala i poeng n= Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

8 Møtet med den vitenskapelige staben
Mål på tilfredshet Intern rapport – ikke for videre distribusjon Møtet med den vitenskapelige staben Hvor fornøyd er du med forelesningene ved UiS de første ukene av semesteret? Alle studenter - Poeng Skala i poeng n=2941 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

9 Møtet med administrasjonen
Mål på tilfredshet Intern rapport – ikke for videre distribusjon Møtet med administrasjonen Hvor fornøyd er du med møtet med administrasjonen ved UiS de første ukene av semesteret? Alle studenter - Poeng Skala i poeng n=2930 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

10 Rekruttering Konkurranseanalyse Hvilke andre universiteter eller høgskoler vurderte du som interessante å studere ved før du valgte å studere ved UiS (flere svar mulig). Ferske studenter (gruppe 1). Prosent n=712

11 Rekruttering Kjennskap til UiS Første kjennskap Andre kanaler Har `alltid` kjent til UiS 51 ikke et svaralternativ Ved erfaring/anbefaling fra venner og kjente 16 På nettsidene til UiS 8 63 Vet ikke/husker ikke 4 Annet 2 Møte med UiS på utdanningsmesse 3 26 Gjennom besøk fra UiS på videregående skole/folkehøgskole 15 Kollegaer og/eller arbeidsgiver Gjennom brosjyren "Studiekatalogen " fra UiS 35 I nyhetsbildet / mediaomtale 43 Gjennom rådgiver på videregående skole/folkehøgskole 17 Åpen dag ved UiS 1 20 I annonser på Internett I utdanningsbilag til avisene 22 Gjennom sosiale medier som Facebook, Twitter og You Tube Gjennom andre brosjyrer fra UiS 13 I avisannonser 23 Gjennom "Løs gåten" konkurransen på Gjennom kinoreklame til Uis med Harald Eia 14 Første kjennskap: Hvor hørte du først om UiS? Bare ett svar. Andre kanaler: Hvilke andre steder har du hørt om/sett omtale av UiS? Flere svar mulig. Kun nye studenter (gruppe 1–3). Prosent n= 1545 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

12 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS
Rekruttering Informasjon om UiS 2011 På nettsidene til UiS 51,5 Ved erfaring/anbefaling fra venner og kjente 38,4 Studiekatalogen fra UiS 15,2 Annet 14,5 Etter å ha besøkt UiS 11,3 Åpen dag ved UiS 8,7 Møte med UiS på utdanningsmesse 8,5 Gjennom rådgiver på videregående skole/folkehøgskole 8,4 Samtale med UiS-ansatt (faglærer, studieveileder, andre) 6,9 Da representanter for UiS besøkte videregående skole/folkehøgskole 5,5 Hvor fikk du den informasjonen som gjorde at du valgte å søke ved UiS? (De 10 viktigste kommunikasjonskanalene.) Flere svar mulig. Kun nye studenter (gruppe 1–3). Prosent n= 1033 Strategi- og kommunikasjonsavdelingen, UiS

13 Studentmiljø og engasjement
Studiemiljøet ved UiS Studentmiljø og engasjement Her er det bare med etablerte studenter og studenter som er tatt opp til et nytt studium dette semesteret (gruppe 3 og 4): Gruppe 3: ”Jeg har studert ved UiS tidligere, men jeg er tatt opp til et nytt studium dette semesteret”, Gruppe 4: ”Jeg fortsetter det studiet jeg studerte forrige semester”. Har du engasjert deg i utenomfaglige aktiviteter og/eller studentpolitikken? Flere svar mulig. Alle studenter. Prosent n=1785

14 Kinoreklame – oppmerksomhet og liking
Rekruttering Kinoreklame – oppmerksomhet og liking På neste side får du se en film. Dersom du får opp en dialogboks som spør om du vil vise usikre elementer, svar "ja". Har du problemer med å se filmen kan du se den på youtube.com ved å søke på UiS - Født sånn eller blitt sånn. Dette er en av tre kinoreklamer for UiS som ble vist på kino i vinter. Hvor godt liker du UiS sin kinoreklame med Harald Eia? 58% av studentene svarer at de er tilfreds eller svært tilfreds med kinoreklamen, mens 7% ikke liker den. 35% er nøytralt innstilt. Dersom vi bruker poengskalaen vår så blir det en score på hele 67 poeng. UiS sin kinoreklame i 2006 scoret 40 poeng. Det er ekstra kjekt å se at reklamen scorer best på nye studenter (68 poeng) og i aldersgruppen år (70 poeng). n= 2946

15 Forbedringsområder -Tilbakemeldinger fra åpne svar
Noen tilbakemeldinger som gjentas av mange studenter: Stram opp foreleserne ”Gjør noe med forelesere som ikke fungerer. Synes det er underlig at dere ignorerer klagene som gjentar seg år etter åt på visse forelesere… Send de på pedagogikk kurs.” ”mer engasjerte og motiverte forelesere!” Tilgjenglige forelesninger ”Forelesere må legge ut notater på nett for de studenter som ikke kan delta i forelesningen”. ”Streaming av forelesninger bør tilbys alle” ”Nokon lærer må bruke it’s learning mer effektivt. Det virker som om dei ikke kan/veit korleis ein kan bruke it’s learning” Fasiliteter ”Få flere parkeringsplasser!” ”Det trengs flere kontakter til PC’er på lesesaler og forelesningssaler” ”Flere grupperom” ”Gulvet i KA auditorium 1 må fikses” ”Skru opp varmen i auditoriene – studenter må ha med pledd i timene” ”Nye stoler til lesesalen i bokkafeen” ”Få vannautomater i alle bygg” ”Få på plass mikrofoner, høytalere og projektorer i alle klasserom som fungerer” ”Adgang til trådløst nettverk må forbedres. Eduroam er vanskelig tilgjenglig.” ”Bedre busstilbud til universitetet!”


Laste ned ppt "Studentundersøkelsen 2011"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google