Velkommen til skrivekurs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Kompetente barn og unge
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Avdeling for sosionomutdanning
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Inf1000 (Uke 5) Arrayer, filer og tekst
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Observasjon og kartlegging av barns språk
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
JUS2111 Prosedyreøvelse Malcolm Langford
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til skrivekurs Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016

Målsetningen ved kurset Få en bedre forståelse for hva som kreves for å skrive besvarelser av praktiske og teoretiske oppgaver i juss Bli bedre til å skrive besvarelser av praktiske og teoretiske oppgaver i juss

Hva betyr det at skrivekurset er prosessorientert? …tar utgangspunkt i at skriving ikke er en lineær virksomhet, men at utformingen av gode tekster vokser fram gjennom egne omskrivinger og forbedringer… …en skapende virksomhet som skrider fram gjennom fem deler eller stadier: «Forskriving, Utkast, Revidering, Tekstskriving, Evaluering»… …flere måter å organisere et slikt arbeid… Dysthe (1999) .. Det er ikke bare kunnskapen som utgjør læring, men også prosessen… Gielen et al. (2003) Dysthe, Olga Ord på nye spor 2.utgave – Innføring i prosessorientert skrivepedagogikk. Det Norske Samlaget, Oslo 1999 Gielen, Sarah, Dochy, Filip og Dierick, Sabine (2003): Evaluating the Consequential Validity of New Modes of Assessment: The Influence of Assessment on Learning, Including Pre-, Post-, and True Assessment Effects. I M. Segers, F. Dochy og E. Cascallar (red.): Optimising New Modes of Assessment: In Search of Qualities and Standards, s. 37–54. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Arbeidsformer Individuelt og gruppearbeid På campus og hjemme Digitale elementer Base «Peer review» Innlevering til veiledning av undervisere mandag 17. oktober kl. 12.00 i wiseflow (oppgavegjennomgang 1. november kl. 14.15-16.00) * Særlig om gruppearbeid: Suksessfaktor – om man får til I år utarbeidet: en Gruppeinstruks, med tips og råd + Alle: Velg en leder – leder har bestemte oppgaver: Gruppas leder fungerer som ordstyrer, har ansvaret for at pausetider overholdes (at gruppa møter i auditoriet når den skal), for fremdriften i gruppa og for levering av gruppens fraværsskjema på slutten av hver dag. Som det har fremkommet av programmet dere allerede har fått (I fronter) forventes det at dere også arbeider individuelt onsdag og fredag formiddag, selv om det ikke er organisert opplegg disse tidspunktene

Digitale elementer Hvilke? Hvordan? Eget nettsted En praktisk og en teoretisk del Både den praktiske og teoretiske delen er del i to: Quiz Veiledningsvindu Hvordan? Quiz: arbeide med individuelt i auditoriet før gruppearbeidet Veiledningsvindu: arbeide med under gruppearbeidet ved behov Hvorfor? Quiz: trene forståelsen for hva som kreves når dere besvarer hhv praktiske og teoretiske oppgaver + skjerpe bevisstheten deres om dette før gruppearbeidet Veiledningsvindu: støtte arbeidet dere gjennomfører i grupper når dere har behov for det Hvorfor? Utviklet på bakgrunn av tilbakemeldinger fra studentene. Påfyll mht hva oppgaven går ut på – quizen – allerede før gruppearbeidene Ivaretatt prosesselementet – det er dere som må oppsøke og ta til dere det dere trenger, ikke vi som skal forelese for dere. Ideen: learning by doing man lærer mer ved å gjøre. Enn ved å bli fortalt. Veiledningsvinduene: har gitt tilbakemelding om at dere ikke får hjelp når dere trenger det. Her kan dere få støtte ved behov Spørrende tilnærming – hjelpe dere med prosessen – Supplerer basen Obs: «Her og nå» fokus – inneholder navigasjonsbegrensninger – tilgjengelig bare når dere jobber med de enkelte delene + bare mulig å navigere fremover Quiz: i stedet for å fortelle dere – dere må selv ta til dere og sile ut informasjonen som er nyttig for dere Veiledningsvindu: hjelp når dere trenger det

Base Hva er det? Et sted dere kan oppsøke hjelp. Her vil to lærere være tilgjengelig hele tiden under gruppearbeidet Hvorfor? Opprettet pga tilbakemeldinger om at det har vært vanskelig å få hjelp når man trenger det Hvordan skal den brukes? Gruppa kan sende inntil to deltakere til basen for å få hjelp

«Peer review» Hva er det? Medstudent vurdering Hvorfor skal vi gjøre det? forbedrer tekstene blir bedre skrivere utvikler egenvurderingsferdigheter fellesprosjekt leder til at man får et bedre miljø, som igjen fremmer læring avmystifisere hva oppgaveskriving går ut på og hvordan dette kan gjøres Hvordan skal vi gjøre det? Lese og kommentere for hverandre Positive og kritiske kommentarer til: faglig forståelse, juridisk metode og språk fremstilling iht instruks (blir gjennomgått nærmere torsdag morgen) Formidle tilbakemeldingene skriftlig og muntlig og øve på å ta til seg kritikk

Innlevering krever deltakelse Innlevering mandag 17. oktober kl. 12.00 i Wiseflow Maks ordgrense: 1500 ord til sammen Betingelse for å få levere er full deltakelse Oppgavegjennomgang 1. november kl. 14.15-16.00) Alle spørsmål om deltakelse må avklares med Kristine – send en mail med begrunnelse til min mailadresse Ex phil gruppene: allerede avklarte.

Program 12.15-12.45 Informasjon om gjennomføringen av skrivekurset (tilgang til nettsidene, arbeidsmåter, retningslinjer for kommentering/tilbakemelding, krav til deltakelse, tidsskjema, gruppeinndeling mv) 12.45-13.00 Individuell lesing av oppgavetekst (15 min) 13.00-13.15 Pause 13.15-14.00 Nettbasert oppgave «Har jeg forstått oppgaven?» (20 min) Brainstorming alene. Skrive ned alt som er relevant for oppgaven, finne rettslig grunnlag og forsøke å disponere (15 min) Diskuter med sidemann. Presenter egne problemstillinger og disponering og gi tilbakemeldinger til hverandre (10 min) 14.00-14.05 Gå til grupperom 14.05-15.45 Gruppearbeid. Arbeid med diskusjon og disponering av de problemstillinger oppgaven reiser Nettressurs tilgjengelig. Kurslederne vil gå rundt på alle gruppene 15.45-16.00 Vi samles i Aud 3 til en kort evaluering av dagen

NB! Besvarelsen av praktikumsoppgaven må skrives ferdig, printes ut i 3 eksemplarer og medbringes torsdag morgen

Torsdag 08.15-09.00 Kort repetisjon av program og gjennomgang av retningslinjer for kommentering/tilbakemelding av hverandres oppgaver. Miniforelesning om praktikumskriving (30 min) 09.00-0905 Gå til grupperom 09.05- 10.00 Gruppearbeid. Bytt oppgaver med hverandre. To ulike oppgaver til hver. Les oppgaven, gi skriftlige kommentarer og tilbakemeldinger. Kurslederne vil gå rundt på alle gruppene 10.00-10.10 Pause 10.10-11.00 Gruppearbeid. Gi muntlige tilbakemeldinger til hverandre. Kurslederne vil gå rundt på 11.00-11.30 Lunsj

Forts. 11.30-12.45 Møt i Aud 3. Informasjon Individuell lesing av teorioppgaveteksten (5 min) Nettbasert oppgave «Har jeg forstått oppgaven?» (25 min) Pause (15. min) Brainstorming alene. Skrive ned alt som er relevant for oppgaven og forsøke å disponere (15 min). Diskuter med sidemann. Presenter egne problemstillinger og disponering og gi tilbakemeldinger til hverandre (10 min) 12.45-12.50 Gå til grupperom 12.50-15.10 Gruppevis arbeid med disponering av teorioppgaven. Nettressurs tilgjengelig Kurslederne vil gå rundt på alle gruppene 15.10-15.25 Pause 15.25 -16.00 Miniforelesning om teorioppgaveskriving (30 min)

  NB! Besvarelsen av teorioppgaven må skrives ferdig, printes ut i 3 eksemplarer og medbringes fredag kl. 12.15

Fredag 08.15 – 12.15 Individuelt arbeide med å skrive ferdig besvarelsen av teorioppgaven. Husk print ut og medbring 3 eksemplarer! 12.15-12.45 Spørsmål og kommentarer til skriving av teorioppgaver. (15 min) Kort repetisjon av program og retningslinjer for kommentering/tilbakemelding av hverandres oppgaver (15 min) 12.45-12.50 Gå til grupperom 12.50-14.00 Gruppearbeid. Bytt oppgaver med hverandre. To ulike oppgaver til hver. Les oppgaven, gi skriftlige kommentarer og tilbakemeldinger Kurslederne vil gå rundt på alle gruppene 14.00-14.15 Pause 14.15- 15.10 Gruppearbeid. Gi muntlige tilbakemeldinger til hverandre. Diskuter. Kurslederne vil gå rundt på alle gruppene 15.15-16.00 Vi samles i Aud 3. Avsluttende spørsmål, oppsummering og evaluering av skrivekurset

Innlevering av besvarelsene Innleveringsfrist er mandag 17.oktober kl.12.00. Innlevering i Wiseflow   (Ordgrensen er 1500 ord til sammen på begge oppgavene) NB! Kun de som har deltatt på hele kurset har mulighet til innlevering Oppgavegjennomgang 1. november kl. 14.15 – 16.00

Introduksjon til nettsted Bruk nettleseren Chrome (anbefalt) Adresse: http://result.uit.no/skrivekurs/ Praktisk og teoretisk del. Både den praktiske og den teoretiske delen er todelt. Hver del innledes med en informasjonsside – viktig at dere leser denne. Viktig: nettstedet har navigasjonsbegrensninger. Delene åpner når dere skal arbeide med dem, og lukker når arbeidet med den enkelte del er ferdig. Man kan bare navigere fremover inne i nettstedet. «Her og nå» tilgang. Nå skal vi arbeide med del første delen av den praktiske delen. Her finner dere informasjon om denne delen av kurset. På den neste siden finner dere oppgaveteksten til den praktiske oppgaven. Oppgaveteksten vil nå bli utdelt til dere på papir i tillegg til at dere har den tilgjengelig på nettstedet.

Utlevering av oppgavetekst 15 minutter til gjennomlesing 15 minutters pause Møtes i auditoriet på nytt

Quiz: «Har du forstått oppgaven?» 15 min individuelt arbeid Hensikt: trene forståelsen for hva som kreves når dere besvarer praktiske oppgaver skjerpe bevisstheten deres om dette før gruppearbeidet

Gå til nettstedet for skrivekurset: http://result.uit.no/skrivekurs/ «Refresh» siden dere er inne på Trykk «Gå videre til Quiz» evt. «Home», velg praktisk del og fortsett til du kommer til quizen Les oppgaven Velg svaralternativ «Riktig eller Galt» Like viktig som å velge løsningsalternativ er det at du setter deg inn i svarene som gis til hver spørsmål Svarene henter du frem ved å trykke sjekk svaret etter du har valg løsningsalternativ

Brainstorming og diskusjon Brainstorm alene (15 minutter) Skriv ned alt som er relevant for oppgaven, finn rettslig grunnlag og forsøk å disponere Diskuter med sidemannen (10 minutter) Presenter egne problemstillinger og disponering og gi tilbakemeldinger til hverandre

Gruppeinndeling og avmarsj til grupperom Gruppelederne kommer frem å henter gruppeinstruks med fraværsskjema Nettstedets praktiske del med veiledningsvindu åpnes og kan nå brukes av gruppene ved behov Basen åpner Spørsmål? Gruppeinndelingen skal jeg vise på tavla straks – den er også lagt ut i Fronter. Husker dere ikke hvilken gr eller rom, kan dere altså sjekke der. Gruppelederen bestemmer dere når dere kommer i gruppene – inntil da vil jeg at den personen som står først på lista over hver gruppe kommer frem å henter gruppeinstruksene og tar med seg til rommene dere skal være på.