Hva viser vår forskning med studenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Advertisements

Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Psykiske utfordringer ved MS
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens
Mestring og forebygging av depresjon
Helse og sykdomsbegrepet
Enhalet og tohalet hypotesetest
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Depresjon og rusmiddelproblemer
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Ordinasjonsforslag. effekter av fysisk aktivitet Organisert fysisk aktivitet inngår i mange komplekse behandlingsopplegg. Positive effekter både ved akuttbehandling.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Placeboeffekter i smerte
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
Hva vet vi om hvilke tiltak som virker avlastende for pårørende? Interkommunalt fagnettverk Notodden 11.feb
Dette er Raskere tilbake
Stipendiat/spesialist-kandidat Lars-Erik Larsen
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Design, evalueringsstudie 06/07
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Tidsskrift for Den norske lægeforening 1982; Temahefte om Fysisk aktivitet.
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
Etter selvmordsforsøket
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Gener og miljø Personlighet.  Inneholder ca gener  Fordelt på 23 kromosompar  Kroppen inneholder ca 100 milliarder kopier av genomet  “The.
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Randomiserte kontrollerte studier
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Arv og miljø Teori, metoder og funn.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Effekt av enkelt-intervensjoner overfor pårørende til alderspsykiatriske pasienter. Resultat fra en pilotundersøkelse Eivind Aakhus Avdeling for alderspsykiatri,
1 Trombolytisk behandling av akutt iskemisk hjerneslag Eivind Berge Ullevål Universitetssykehus 1. november 2001.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Når elever vurderer undervisning anonymt:  læreres opplevde nytte av vurderingen  læreres opplevd nytte av oppfølgingssamtale  stress relatert til undervisningsvurdering.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Erfaringer med kurs for eldre i mestring av depresjon Av Carina Ryssdal Ergoterapispesialist og leder for Alderspsykiatrisk Poliklinikk for Troms og Finnmark,
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
HAP-2 Nasjonal multisenterstudie: Røykeavvenningskurs for cannabisbrukere John-Kåre Vederhus (Ph.D.) Kristiansand,
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
Modum kommune - en folkehelsekommune Erfaringer med psykisk helse Hamar
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
- Ta kontakt med kursledere:
Meta-analyser og systematiske oversikter
Om å vurdere effekten av medikamentell behandling
Forskningsdesign: eksperiment
Vansker i relasjonen mellom foreldre og små barn: Effekt av manualisert Marte Meo Magnhild Singstad Høivik NTNU, Det medisinske fakultet, RKBU Nasjonalt.
Hvordan forstå og lære av data?
Kontrollerte forsøk med brukerrespons – forsøksdesign og resultat
Hypotesetesting: Prinsipper
Korrelasjonelle metoder
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Utskrift av presentasjonen:

Hva viser vår forskning med studenter Hva viser vår forskning med studenter? Mindfulness training for medical and psychology students LST 5.12. 2014 Michael de Vibe

Bakgrunn 50% opplever betydelig stress ila studiet (Regehr 2013) Psykisk helse forverres gjennom studiet, og vedvarer etter eksamen (Tyssen 2001, Bewick 2010) Stress og utbrenthet hos helsearbeidere gir dårligere pasientbehandling (Fahrenkopf 2008, Shanafelt 2010) Mindfulness trening kan muligens redusere stress og psykiske plager hos studenter (Rosenzweig 2003, Jain 2007)

Forskningsspørsmål Har mindfulness trening basert på kontrollerte studier effekt på helse? Kan et 7 ukers mindfulness kurs fremme psykisk helse og velvære for medisin- og psykologistudenter? Avhenger en eventuell effekt av kjønn, personlighet, oppmøte/øvelser, mindfulness, studie, klasse, instruktør og sosial støtte? Artiklene er fritt tilgjengelig på: http://www.kunnskapssenteret.no/ansatte/michael-de-vibe

Metoder Systematisk oversikt og meta-analyse ut fra Cochrane Litteratursøk og valg av studier Vurdere kvalitet på studiene Beregne effekt av hver studie Beregne effekt på tvers av studiene Justere effekt med Robust Varians Estimering Vurdere styrken på funnene Belyse begrensninger i funnene Konkludere med råd om videre forskning

Metode Randomisert kontrollert forsøk (RCT) Forsøksprotokoll godkjennes og publiseres Inklusjon – med selvseleksjon Randomisering til MBSR eller studie som vanlig Skjult gruppetilhørighet inntil startprotokoll er utfylt Selvrapporteringsmål for effekt utfylt på nett Statistisk beregning av effekt ut fra MANCOVA, og regresjonsanalyser Effektberegning ut fra Hedges’ g Klinisk nytte vurdert ut fra NNT Styrker og begrensninger i studien vurderes

MBSR kurs 7 uker, 6 x 1,5 time + én 6-timers samling. 6 grupper med 15-25 studenter Hovedelementer i programmet 1) Enkle fysiske og mentale øvelser 2) Undervisning om mindfulness, stress, stresshåndtering og kommunikasjon 3) Gruppeprosess 4) Cder m øvelser hjemme 30 min daglig Fortsetter med oppfølging hvert semester og måling 2, 4 og 6 år etter kursslutt. Da får også kontrollgruppen samme kurs Alle fikk betalt for å fylle ut protokoller

Resultater av meta-analyse 31 RCT studier MBSR fra 3134 artikler 1942 deltakere Psykologiske problemer (1/3) Somatiske helse problemer (1/3) Normal befolkning og studenter (1/3) Kontroll var venteliste eller behandling som vanlig Hver studie målte mange utfall WL eller TAU kontrollgrupper Gjsnitt 5 utfall per studie

Resultater - forskjellen mellom MBSR og kontroll Effekt beregnet separat for angst depresjon stress/distress andre psykiske utfallsmål (sinne, bekymring, søvn) fysiske utfallsmål personlig utvikling (mestring, kontroll, empati) livskvalitet mindfulness Sammensatt mål for mental helse (1-4) Effekt basert på alle utfallsmål (venteliste eller behandling som vanlig) Effekten var svært lik for angst, depresjon, stress/distress og andre psykiske utfallsmål. Alle måler aspekter av mental helse, slo derfor disse sammen

Resultater Utfall Estimat SE Studier T2 I2 Alle utfall 0.526 (.04)*** 27 132 .02 21% Mental helse 0.533 26 78 0% T2 er et mål for variasjon i effekt på tvers av studier I2 = andel av variasjon som skyldes forskjell mellom studiene p-values are: *** p < .001; Moderat effekt

Effekt på mental helse Lik for kliniske- og ikke-kliniske populasjoner (p=.19) Lik for somatiske og psykologiske kliniske populasjoner (p=.94) Effekt økte med grad av oppmøte (p<.01). Effekt sank med oppfølgingstid (p<.05). For mental helse og for stress/distress var nivå av evidens high, mens den var moderat for angst, depresjon, somatiske plager og mål for personlig utvikling, og lav for livskvalitet og mindfulness

GRADE av Outcomes

MBSR kurs for medisin- og psykologistudenter i Oslo og Tromsø 293 (av 704) randomisert :147 MBSR kurs og 146 kontroll Baseline: N=293, 5 svarte på < 10% av spørsmålene 144 MBSR (58 ps. og 86 med.) 6 møtte ikke opp 144 kontroll (54 ps. og 90 med.) 4 frafalt 7 frafalt 144 analysert 144 analysert

ANCOVA analyser kontrollert for premål Utfall F = test, p value Hedges’ g (CI) Mental distress GHQ12 F = 44.55*** 0.65 (.41, .88) Velvære SWB F =16.16*** 0.40 (.27, .66) Student stress PMSS F = 5.38 0.17 (-.07, .40) Utbrenthet MBI-S F = 1.63 0.15 (-.08, .38) Mindfulness FFMQ non-react F = 10.70*** 0.33 (.10, .56) Mindre enn 1 promille sjanse for at det har oppstått tilfeldig. Flere tester gjør det mer sårbart, da heve nivå. NNT 4 for mental distress *** =p<.001

Hva kjennetegner studenter med best effekt av MBSR kurset Oppmøte og øvelser predikerte effekt på mental distress (GHQ), men ikke andre utfall Bare kvinner hadde signifikant effekt av kurset Personlighetstrekkene nevrotisisme og samvittighetsfullhet forsterket effekten Så pass få menn, så vanskelig å si noe sikkert om deres effekt.

Mestringsstil (engagement vs avoidance) Problem solving økte Cohen’s d = 0.3 Seeking social support økte Cohen’s d = 0.23 Dis-engagement Avoidance solving minsket, Cohen’s d = 0.22 Grad av nevrotisisme modererte effekten

Nivå av nevrotisme påvirker effekten på unngåelsesbasert mestring

Nivå av nevrotisme påvirker effekten på mestring gjennom å søke sosial støtte Control Intervention

Konklusjoner MBSR kurs bedrer mental helse utfall (MA) MBSR kurs reduserte mental distress og økte velvære etter kurset, uavhengig av studie, universitet og instruktør Oppmøte og øvelser predikerte effekten på mentalt distress, men ikke på andre utfall Bare kvinnelige studenter hadde sikker effekt Høy nevrotisisme og samvittighetsfullhet var forbundet med økt effekt på distress, velvære og studiestress Ingen effekt på utbrenthet eller empati Kurset beskytter muligens mot økning i mentalt distress og studiestress hos kontrollgruppen etter kurset (før eksamen)

Uavklarte spørsmål Kjønnseffekt? Langtidseffekt? Effekt på fysiologiske utfallsmål? Opplevelse av intervensjonen, og hvordan kan den forbedres? Gyldighet for andre grupper? Skyldes funnene mindfulness?