+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Advertisements

Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Benchmarking som kilde til forbedring
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Informasjonsmøte november 2016
Hundetrening skole Levert av:
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Familieråd En for alle, alle for en
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Håndtere endringer i organisasjonen
Idretten er så stor del av identiteten min.
Trym Nordstrand Jacobsen
Utlysning av studentoppgave
Å arbeide i studiegruppe:
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Oppfølging og evaluering av ernæringsplan
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Om å disponere masteroppgaver
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
PRAKSISMØTE.
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
MediYoga på Pusterommet - en metode for stressmestring
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Læringsreiser Mandat Veien fremover Organisering
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Å måtte ta et skritt unna
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Posisjonering og differensiering
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016

+ Kronisk sykdom- Introduksjon Det mest krevende med kronisk sykdom er at den ikke går over. Den griper inn i hele tilværelsen resten av livet. Pasienter i HD er utsatt for avansert behandling, medisinering og forandring i dagligliv som påvirker deres deres livskvalitet. Behandling med HD fører til økt behov for energi og protein og ofte begrensninger i forhold til salt, drikke, fosfat og kalium.

+ Bakgrunn for denne oppgaven Jeg har undret meg over hvorfor dialysepasienter ikke følger drikke og kostråd vi mener å ha formidlet. Forskning har vist at % ikke tar sine medikamenter som foreskrevet. Så mange som 85% av HD pasientene opplever at drikke-og kostanbefalinger er vanskelige å følge. Det er en overhyppighet av under-og feilernæring blant HD pasienter som igjen assosieres med økt morbiditet og mortalitet. Min problemstilling…

+ Kan undervisning basert på mestringstro bidra til bedret ernæringsstatus hos pasienter i hemodialyse ?

+ Hva er undervisning basert på mestringstro? Mestringstro / mestringsforventning sier noe om en persons tro på egen evne til å mestre, planlegge og utføre en spesiell handling. F.eks. drikke mindre, unngå salt, fosfat-, eller kaliumrik mat. Mestringstro danner grunnlaget for hvordan man tenker, føler og handler, og dermed evnen til problemløsning. Kunnskap er nødvendig for å endre adferd, men ikke alltid nok. Vi må ville det også. Føle at det er noe som angår, passer, er nyttig for oss. Helsepersonell må ta hensyn til dette når informasjon, kunnskap og råd skal formidles.

+ Hva øker mestringstroen? Tidligere erfaring med å mestre på samme område. Vikarierende erfaring, det vil si å ha sett andre som det er naturlig å sammenligne seg med, utføre samme oppgave.. Verbal overbevisning. Det hjelper med støtte og oppmuntring fra andre. Det er derfor ikke bare egne erfaringer som teller. Emosjonelle forhold knyttet til handlingen eller til resultatet. Personens tolkning av sine egne prestasjoner.

+ Funn- De fire hovedartiklene 2003-Taiwan- Randomisert, kontrollert studie på 62 HD pasienter. Vektsvingninger mellom behandlinger målt etter 1,3 og 6 mnd. Små, oppnåelige mål. Fokus på hvordan begrense salt og væske. Oppmuntring og stressmestring Norge- Randomisert, kontrollert studie på 159 nyretransplanterte pasienter. Strukturert, individualisert undervisning ble gitt. Kunnskap etterlevelse, mestringstro og livskvalitet ble målt Iran- Quasi-eksprimentell studie på 63 HD pas. Undervisning i små grupper også brosjyrer. Pasienterfaringer. Oppmuntring og støtte på ønsket adferd. Mestringstro ble målt Libanon-Multicenter randomisert, kontrollert studie som omfattet 122 HD pas. Individuell undervisning om nyresvikt, fosfat og kost.

+ Diskusjon Hvis pasienten eier problemet eller utfordringen vil han lettere være med på å finne løsninger som passer for han. Å forstå pasientens motivasjon mener man er viktig for å forklare pasientens evne til å etterleve behandlers anbefalinger. Små oppnåelig mål kan øke mestringstroen. Undervise når pasienten selv spør og er klar. Spørre hva som er nyttig for akkurat dem. HD sykepleieren treffer pasientene jevnlig, og ofte over år. Unik mulighet til å bli kjent med den enkelte, være støttende og oppmuntrende.

+ Individuelle hensyn Vi må vise pasienten at de kan stole på oss. Man tror mer på informasjon, råd og kunnskap fra fagpersonell man stoler på. Det er vårt ansvar å legge til rette for en atmosfære der pasienten tør å spørre og forstyrre oss. Vise at vi har tid. Lage avtaler. Individuell veiledning.

+ Nyrekosten Det kan synes som vi i for stor grad har informert uten å undersøke om pasienten har funnet det nyttig og aktuelt for dem. Mange pasienter opplever motstridende kost og drikke råd. Måltidsrytmen hos HD pasienten blir forandret når pasienten skal til dialyse 3-4 ganger i uka. Fokus bort fra restriksjon. Servere riktig mat under behandling. Hos noen tilby næringsdrikk. Bruke enkel, kortfattet informasjonsmateriale gjerne med bilder. Ikke bare ha fokus på sykdom og kost, men finne ut hvor pasienten er i sin prosess for at vi skal nå frem med vårt budskap.

+ Konklusjon Forskning har vist at hvis undervisningen baseres på mestringstro ser det ut til å ha en gunstig effekt på pasientens kunnskap, etterlevelse og livskvalitet. Det er behov for ytterligere forskning på hvordan ernæringsstatus kan bedres hos HD pasienten.

+ Takk for meg