Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Samspill og Samhandling
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Hønefoss politistasjon
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Danning – å skape seg selv
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Dialektisk relasjonsteori
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Barns læring, voksnes ansvar!
15/07/2014 Vår visjon: ”Å styrke individet”. 15/07/2014 Beboerne skal :  ha mulighet for selvstendighet og uavhengighet  kjenne seg sikre og trygge.
Mestring og forebygging av depresjon
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Foreldremøte på Nabeita.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Barnehagen som språkarena
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Kampen skole Vår visjon:
Lek og Læring i barnehagen
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Deltakende læring.
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Et godt sted og være, leke og lære…
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Pedagogisk dokumentasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Autoritativ barnehage
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Visdom fra en sjelesørger
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Utskrift av presentasjonen:

Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder

VOKSENROLLA I MØTET MED BARNET 2

Barnet som subjekt ”… at det å behandle barn som subjekt – med respekt for deres opplevelsesverden - blir meget viktig ikke bare for å styrke barnets selvfølelse og mentale helse, men også for å unngå mobbing og utvikling av voldstendenser. Å møte barn som subjekt er vitalt for å legge grunnlag for medmenneskelighet og konstruktive relasjoner både i barnehage og andre steder.” (Berit Bae) 3

Å møte barnet som subjekt Å anerkjenne barn som subjekt betyr å møte den enkelte som et individ som kan forholde seg til seg selv, med rettigheter i forhold til egne tanker og følelser. Barnet opplever seg som et individ med følelser, tanker og meninger; som fullverdige mennesker i det livet de lever som barn. Barnet opplever å bli møtt som et medmenneske. Å få lov til utrykke tanker og følelser – også de negative Å møte barnet som medmenneske – hva betyr det i praksis? Barnet har ennå ikke forutsetning for å mestre livet – voksne og barn er ikke jevnbyrdige. Barnet blir møtt med anerkjennelse for det er Barnet trenger veiledning og støtte 4

Oppdragelsestiler Baumrind: Den autoritære Den ettergivende Den forsømmende Den autoritative 5

Krav og forventninger De barna med den mest harmoniske og modne tilpasningen hadde foreldre som viste innlevelse og varme relasjoner samtidig som de også stilte krav til barna og satte grenser. Refleksjon omkring krav og forventninger 6