VOKSENOPPLÆRINGSKONFERANSEN 2016 Kent Terje Ingebretsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Advertisements

1 NODE Eyde Women (NEW) Fra tenketank til bærekraftige prosjekter ved Tora Elisabeth Hansen-Tangen (Aker Solutions)
Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.
YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
NOR Kurs for deltakere i Introduksjonsprogrammet, Bergen kommune Kurs dekket av anbudet : -Delleveranse 1: Servicekurs -Delleveranse 2: Bygg-
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
HORDALANDSMODELLEN PERSONALPOLITISK UTFORDRING HVORDAN STYRKE DET FLERKULTURELLE MANGFOLD,ØKE INTEGRERINGEN OG MOTVIRKE FREMMEDFRYKT I HORDALAND FYLKESKOMMUNE.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
KOLUMBUS AS Rogaland kollektivtrafikk FKF nedlagt pr
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Nav veileder i videregående skole
NY VRI Nina og Ingvild.
JOBCAF’E
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Utdanningsavdelingen Fagopplæringsseksjonen
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Øvelser med kommunal kriseledelse
Ny vri Kany, Lene og Mona.
1.Norsk nettverk for oppvekstkomuner
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
Rekruttering.
Utfordringer og muligheter ved Andenes skole Stormøte
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Fullføre og bestå alle fag Aktuelt om eksamen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Sandefjord voksenopplæring
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Ny vri – Gruppepresentasjon
Alternative veier til yrkeskompetanse
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Dette er tittelen på dokumentet
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
VELKOMMEN TIL ANSVARLIG VERTSKAPSKURS
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
DELINGSKONFERANSE 23. MAI 2018 UIS
Mall_Foto Samarbeid om HMS-opplæring- hva innebærer det?
Evaluering eBorger Pilot
Profesjonsfaglig digital kompetanse​ - et kommuneeksempel
Nye tider – nye utfordringer
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Stafettloggen Handlingsveileder
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Utdanningsavdelingen Fagopplæringsseksjonen
Ute Lynghjem, seniorrådgiver
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
En kort innføring til foreldre
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

VOKSENOPPLÆRINGSKONFERANSEN 2016 Kent Terje Ingebretsen

BIDRAR BKA MIDLER TIL Å LØSE UTFORDRINGENE I STORTINGSMELDING 16 ? “Fra utenforskap til ny sjanse”

BKA midler…… …omdøpt til Bedriftsintern faglig opplæring for «yrke» Trinn 1

Antall kursAntall deltakere Lesing/skriving og muntlige ferdigheter12112 Lesing/skriving og digitale ferdigheter220 SUM TOTALT14132 Gjennomførte kurs

Samarbeidspartnere Aker Solutions Bjerkreim kommune Coast Service Comfort Square Hotel Eigersund kommune EIK Fotball IKEA Kavli, Q-meieriet Nortura Radisson Blu Rogaland fylkeskommune Stillasgruppen Sokndal kommune Team Relocation Viking Fotball

Hvilken tilbakemelding har bedriftene og deltakerne gitt ? Veldig bra opplegg og gjennomføring Nyttig at bedriften kan bruke sine interne prosedyrer og rutiner som en del av undervisningsopplegget. Flere av deltakerne har startet videre studier og har avlagt fagprøve. Mer inkludert i det sosiale arbeidsmiljøet Veldig positivt at dette er et gratistilbud til bedriftene En av deltakerne ble motivert til å ta førerprøven

Resultat fra en evaluering

Kommentarer fra deltakere

Viktige fokusområder for RKK : -Bruke lærere fra skoler som har erfaring med voksenopplæring og veiledning av voksne -Kartlegging av deltakerne før kursstart og mulighet for å tilpasse innhold underveis. -Gjennomføre evaluering av hvert kurs -Fordeler med BKA prosjekter : -Skaper motivasjon for videre studier -Små grupper gir bedre læring -Jobbrelevant innhold Utfordringer : -Ved små bedrifter er det få deltaker, og store variasjoner i ferdighetsnivå fra tidligere. -Lokal tilrettelegging kan være vanskelig dersom deltakere må tas ut av produksjonen.

…….BIDRAR BKA MIDLER TIL Å LØSE UTFORDRINGENE I STORINGSMELDING 16 ??? Ja, hvis målsettingen er å gi et tilbud til de som “vegrer” seg for å starte på norske studier pga. språkproblemer. Ja, hvis dette kan motivere til videre studier Ja, hvis dette kan bidra til bedre integrering i samfunnet

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN