BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Barns rettigheter - personvern
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Samspill og Samhandling
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Mangfold og fellesskap
Dialektisk relasjonsteori
Barns læring, voksnes ansvar!
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Kvalitet og brukermedvirkning
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Barnehagens samfunnsmandat
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Anerkjennelse og definisjonsmakt
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
Rammeplan for barnehager
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
Å LEDE EN BARNEHAGEN I FORANDRING
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
De yngste barna i barnehagen
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Gruppeoppgave 1 semester 2
Pedagogisk dokumentasjon
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R. Tholin

BARNEHAGENS SAMFUNNSMANDAT LOV OM BARNEHAGER, 2006 REVIDERT RAMMEPLAN FOR BARNEHAGENS INNHOLD OG ORGANISERING, 2006

HVEM ER RAMMEPLANEN FOR? Barnehagens personale, som et redskap for planlegging, dokumentasjon og vurdering Foreldre/foresatte Barnehageeiere Kommunen

HENSIKTEN MED LÆREPLANEN ( Bjørg Gundem, 1990): Informerende funksjon Avspeilende funksjonen Styrende funksjon Styrende funksjon

Barn deltar i ulik grad: (Schultz Jørgensen 2000:14). Barn informerer medinnflytelse Barn er medspillere medbestemmelse Barn er aktører selvbestemmende

FN`S BARNEKONVENSJON: vedtatt 1991 i Norge 1.Bli beskyttet 2.Bli forsørget 3.Være deltaker

KONSEKVENSER FOR PERSONALET NÅR BARN SKAL MEDVIRKE? 1.EN BESTEMT GRUNNLEGGENDE INNSTILLING TIL BARN 2.DIDAKTISKE KONSEKVENSER

FORUTSETNINGER FOR MED-VIRKNING IFØLGE R06:  Å ta barns medvirkning på alvor forutsetter god kommunikasjon mellom barna og personalet og mellom personalet og foreldrene(R06:14).  Barns rett til medvirkning krever tid og rom for å lytte og samtale (R06:14).

1. GOD KOMMUNKASJON: Berit Bae (1997): ”anerkjennende relasjon” 1.Forståelse og innlevelse ( tone inn, vise interesse, være konsentrert) 2.Bekreftelse (speile, tilbakemelde, vise man ser barnet) 3. Åpenhet – kunne oppgi kontrollen (la seg påvirke, ikke forutinntatt)

LYTTE MER! SAMTALE MER! LYTTE MER! To parter Dialog Turtaking Felles fokus Tone inn Gjensidig oppmerksomme være åpen og sensitiv tar tid velkomst aktiv handling ikke produserer svar tar individet ut av anonymitet premiss for lærende relasjoner

MÅ PERSONALET VÆRE? SMIDIGE LYDHØRE TYDELIGE TÅLER DET UFORUTSIGELIGE

KAN IKKE MEDVIRKE I ALT! ETISKE HENSYN

Aktuell litteratur: Clark, Kjørholt, Moss (2005): Beyond listening. Policypress Moser, T. og T. Sanna (2006). Barnehagen som forskerskole? I: Jansen, Pettersvold, Tholin (2006). Førskolelæreren. Oslo: Pedagogisk Forum Norsk senter for barneforskning 1991, nr.1: Om barneperspektivet. Søbstad, Frode (2004):Mot stadig nye mål- : tredje rapport fra prosjektet "Den norske barnehagekvaliteten". DMMHs publikasjonsserie ; 1/2004 Mari Pettersvold, Kristin Rydjord Tholin (2005): Barnehage på barns premisser. I: Første steg, nr. 2, 2005, s Tholin, Kristin Rydjord (2006). Barn ønsker å medvirke! Hva nå førskolelærer? I: Jansen, Pettersvold, Tholin (2006). Førskolelæreren. Oslo: Pedagogisk Forum Tholin, Kristin Rydjord (2007). Omsorg og medvirkning –barn som medskapere av fellesskapet i barnehagen. I: Moser og Röthle (red) (2007). Ny rammeplan –ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget Tholin, Kristin Rydjord (2003). Etisk omsorg i barnehagen og skolen. Oslo: Abstrakt forlag