Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
FYR Ny GIV
Alt henger sammen her også, gitt!
Retorikk og tekstanalyse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Tidligere læreplaner.
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Analyser en sakprosatekst
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Sensorenes rolle.
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
skriftlig eksamen i norsk
Litteraturhistorie
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Bedre vurderingspraksis
Sensorskolering våren 2015 Norsk hovedmål og norsk sidemål Onsdag 3
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Leseprosjekt VG1.
Workshop Engelsk eksamen
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Foreldremøte 10. trinn, Høyenhall
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Fagdag 2016.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Vurderingskurs 2018 norsk Margrethe Moe Sandven Oppmann i Hordaland.
Vurderings-kurs 2018 norsk Margrethe Moe Sandven Oppmann i Hordaland.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark

Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene skal – forhåndskunnskap Vurderingspraksis i et fellesskap

Hva ligger i oppdraget? Arbeidsmengde Det er en jobb som skal gjøres Et sted mellom 110 – 125 tekster skal vurderes Vurdere, ikke rette To treffpunkter En viss økonomisk gevinst Pluss - minus kroner Du hever det totale kompetansenivået blant lærerne i Innlandet

Hjelpemidler Eksamensveiledningen file:///C:/Users/batsf/Downloads/NOR0214_NOR0215_eksamensveiledning_ 2016%20(2).pdf file:///C:/Users/batsf/Downloads/NOR0214_NOR0215_eksamensveiledning_ 2016%20(2).pdf Forhåndssensuren file:///C:/Users/batsf/Downloads/Forhaandssensur_NOR0214_NOR0215_NO R1425%20(1).pdf file:///C:/Users/batsf/Downloads/Forhaandssensur_NOR0214_NOR0215_NO R1425%20(1).pdf Matrisen Eksamensadministrasjonen

Som sensor må du … møte godt forberedt til fellessensuren. bruke eksamensveiledningen med kjennetegn på måloppnåelse og vurderingsskjema legge egne kjepphester til side være elevens advokat og se etter kompetansen eleven viser ved uenighet, ta kontakt med oppmannsgruppa være åpen for at elever viser kompetanse på andre områder enn det man kanskje kan forvente

Vurderingspraksis Bare noen betraktninger fra undertegnede om behovet for felles kompetanseheving …

Sensorenes karakterforslag i NOR0214/NOR0215 våren 2015 SPØRSMÅL:SVAR: Hvor sannsynlig er det at to sensorer har foreslått den samme karakteren? 49 % KarakternivåEnighet Karakteren 1 49 % Karakteren 2 61 % Karakteren 3 53 % Karakteren 4 42 % Karakteren 5 32 % Karakteren 6 21 %

Prosentvis karakterfordeling våren 2015 – NOR0214/NOR0215/NOR1415

Hva gjør du i sensorsammenheng? Sluttvurdering Du skal lete etter kompetansen eleven viser, ikke hva du ønsker denne skulle ha vist Alle karakterer settes på individuelt grunnlag Stiller store krav til deg som vurderer Hva er samlet kompetanse? Elevene viser kompetanse i konkrete situasjoner ved å bruke kunnskaper og ferdigheter til å løse oppgaver Det er ikke dine preferanser som ligger til grunn Elevens valg står sterkt Dette kan åpne noen nye perspektiver for deg som norsklærer

Eksamen grunnskolen 2016 Kort om innholdet

Tema for eksamen Arven etter Ibsen – å sette problemer under debatt Bygd opp rundt fem av Ibsens mest sentrale verk Korte tekstutdrag satt i sammenheng med nyere tekster A og B – del Hovedmålsdagen inviterte til sakpreget skriving Sidemålsdagen åpnet i større grad for skjønnlitterære tekster Ba i tydeligere grad om elevenes lesekompetanse

Hva ble målt på hovedmålsdagen? A - oppgavene «lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og nynorsk og formidle mulige tolkninger» «skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium» B - oppgavene «gjengi innholdet og finne tema i et utvalg tekster på svensk og dansk» «uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre formverk, ortografi og tekstbinding» «skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium» «integrere, referere og sitere relevante kilder på en etterprøvbar måte der det er hensiktsmessig» «presentere tema og uttrykksmåter i et utvalg sentrale samtidstekster og noen klassiske tekster i norsk litteratur»

Hva ble målt på sidemålsdagen? «lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og nynorsk og formidle mulige tolkninger» «(…) vise hvordan tekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap» (7. trinn) «presentere tema og uttrykksmåter i et utvalg sentrale samtidstekster og noen klassiske tekster i norsk litteratur» «skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium»

Lets begin …

Vurderingsmatrisen for NOR0214/NOR0215/NOR1415 våren 2016