Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Advertisements

Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo.
1 Videreutvikling av administrative støtteprosesser ved DMF.
Mål og målgrupper for Juni 2009.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Veileder for gevinstrapportering
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ROS-analyse.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
”Grenselaust samarbeid”
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Digital strategi for «Virksomhetens navn»
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Utlysning av studentoppgave
Støttefunksjonen Støttefunksjonen utfører arbeidsoppgaver primært for intern organisasjon (politisk nivå, rådmann, enheter, avdelinger, enkeltansatte),
Porteføljestyring – hva er det?
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Hva består bystyresystemet av ?
Presentasjon for virksomhetens ledelse
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Foreldreundersøkelsen 2018
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
E-handel.
Den matematiske samtalen
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
1. Innledende påstander om organisasjoner
Pasientens legemiddelliste
Råd for skriving av søknader og rapporter
Pasientens legemiddelliste
Montessori og teknologi
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Inspirasjonsbasen – smarte grep
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Februar 2013 IKT-strategi

Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus RønningenPer Morten Nyeng Februar 2013

Morgendagens innbygger Er bruker av kommunale tjenester: Tilgang på informasjon – uavhengig av tid og sted Interaktive tjenester IKT i skolen IKT i samhandlingsreformen IKT inn mot næringsliv Krav til sikkerhet – drift og sensitive opplysninger Hva forstår vi med «24/7»? Februar 2013

Morgendagens politiker Er den som beslutter og prioriterer. Må kunne skaffe seg informasjon og grunnlag for beslutninger uavhengig av tid og sted. Økt mobilitet vil gi nye møteformer Ombudsrollen krever innsyn Etisk bevissthet Må ha nødvendig kompetanse i forhold til –Egen IKT-bruk –Sikkerhet knyttet til IKT-bruken Februar 2013

Morgendagens kommuneorganisasjon Er den som utfører. Vil stille større krav til tilgjengelighet Vil kreve at oppgaver kan utføres uavhengig av tid og sted Ikke bare PC… –Nettbrett –Smarttelefoner –Håndholdte enheter (helse og omsorg) «Bring your own» Etisk bevissthet Vil kreve at den som utfører er kompetent –Beherske utstyr og programvare –Ivareta sikkerhet

Gevinstrealisering Februar 2013 Metodikk som sikrer hva som er forventet effekt ved innføring av nye IKT-systemer – effektforbedring og hvordan dra nytte av dette. Frigjøre ressurser og tid uten å redusere kvalitet –Tekniske løsninger –Arbeidsmåter –Betale mindre Øke kvalitet eller aktivitet uten å øke løpende ressursinnsats. –Tilgjengelighet –Elektronisk dialog –Bedre kvalitetssikring av data Redusere sårbarhet/øke sikkerhet

Februar 2013 Samarbeid med andre i K: Kart, kommunalteknikk, administrativt system for skoler, system for renovasjonsselskap og system for brann- feiervesen. 2K: Administrativt system for barnehager, fakturering-, økonomi-, lønns/personalsystem, system for felles barnevernskontor. TRUST-IKT: Samhandlingsreformen. Ikomm AS Lillehammer drifter felles maskinvare og programvare for de fire kommunene.

Samarbeid med andre fram mot 2018? Spørsmålene blir: –Hva ønsker vi å klare alene? –Hva makter vi å gjøre alene? –Hvordan skal vi innrette et samarbeid med andre – samarbeid i flere retninger, eller konsentrere? –Hvordan sikre styringsrett i samarbeidsløsninger? Februar 2013

Mål og strategier IKT skal være et verktøy for å oppnå god tjenesteproduksjon. Hovedmålet kan sammenfattes i forkortelsen «BEST IKT». I dette ligger at våre IKT-systemer skal være brukerfokuserte, effektive, sikre og tilgjengelige, og vi skal tenke innovativt, være kompetente og ha evne til å ta ut gevinstene ved bruk av IKT. Februar 2013

Prioritere operativ og kompetent brukerstøtte med kort responstid på bruk av kommunale systemer. Utarbeide plan for strategisk kompetanseutvikling for å sikre tilstrekkelig kompetanse hos ansatte og politikere for optimal bruk av IKT-verktøy. Utvikle interkommunalt samarbeid for å bygge opp robuste miljøer og kompetanse rundt fag og fagsystemer. Etablere og videreutvikle løsninger for elektronisk dialog og selvbetjening (apps, chat, hjemmeside, min side, sosiale medier og interaktive løsninger). Utarbeide en «mini-ROS» (risiko- og sårbarhetsanalyse) innen IKT-området som grunnlag for å etablere tilstrekkelig drifts- og datasikkerhet. Februar 2013