Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Eksempel 4: Smart transport
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Møte med Jonas Gahr Støre 29. august Den havgående flåten Står for over 70% av verdien og 80% av volumet i villfiskfangsten Nærings- og fiskeripolitikken.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Bompenger som politisk virkemiddel
Bærekraftig samfunnsutvikling
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Salmon Group AS Skisse til løsning som gir bærekraftig vekst
Samferdselssjefkollegiet
Bærekraftig samfunnsutvikling
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Definisjon av begrepet ”makt”
Prosjektutløsende behov
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Kollektivtransport og kostnader
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Hvordan formes samferdselen i nord
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Agenda Tid Pause Velkommen til møte og innspill til agenda 08.30
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Kommunemøter RPBA - om RTP
Agenda Tid Pause Velkommen til møte og innspill til agenda 08.30
Fornebubanen Erfaringer.
Erfaringer fra Fornebu
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Forslag til finansiering av videre utbygging av bossnett utenfor Bergen sentrum BIR Nett AS – KFKN
Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder

Langsiktig og forutsigbar finansiering av kollektivtrafikken Dette er et viktig tema å diskutere – avgjørende for hvordan vi utvikler framtidige byer og samferdselsstruktur I politikken finnes ingen fasitsvar – man må arbeide seg fram til de gode løsningene, med nødvendige kompromisser underveis Dagens møte er et innspill til den dialogen som må føres fram til Stortingets behandling av NTP

Bakgrunn for diskusjonen Kapasitetsproblemer i dagens transportsystem og forventninger om stor trafikkvekst Gode økonomiske og miljømessige argumenter for at det meste av veksten i persontransport bør håndteres av kollektivtransport kombinert med gang og sykkel Hvordan greie å ta det meste av trafikkveksten gjennom økt kollektivtrafikk?

Utfordringer Alle må bidra - hvordan få til nødvendig samspill mellom forvaltningsnivåene? Det er nødvendig med store ressurser både til investeringer og drift. Hvordan sikre langsiktig og forutsigbar finansiering? Positivt: Samferdselsdepartementet arbeider med å definere mål for statens økte innsats innen kollektivtransporten.

Fokus og avgrensninger Fokus på framkommelighet og miljø i byregionene Legger i hovedsak dagens ansvarsfordeling til grunn – ideelle løsninger kan bli for tidkrevende Områder med lavt trafikkgrunnlag og liten befolkningsvekst har også sine utfordringer, men det er ikke tema for dagens møte