Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet
Av: Jyar Dara

2 Prosjektets mål Samfunnsmål I år 2040 er det utviklet transportløsninger som påfører byområdet små miljøproblemer, samtidig som det er gode koblinger mellom transportnettverkene. Vegsystemet er utformet slik at næringstransporter og kollektivtrafikk har god fremkommelighet og forutsigbar reisetid. Trafikken mellom kanalområdet og E6 er ikke lenger til hinder for en god byutvikling i området. Transportsystemet er utformet på en måte som gjør det naturlig for langt flere enn i dag å velge miljøvennlige transportformer. Trafikkens negative innvirkning på omgivelsene er redusert ved at trafikkårer i minst mulig grad utgjør barrierer, og nivåene for støy og lokal luftforurensing ligger innenfor nasjonale mål. Samfunnsmålet er i sin helhet hentet fra KVU for hovedvegsystemet i Moss og Rygge, og er opprinnelig knyttet til løsninger som baserer seg på forskjellige tiltak i en bypakke.

3 Prosjektets mål Effektmål Hva skal riksveg 19 løse for å komme fram til samfunnsmålet? Økt framkommelighet for sentrumsretta kollektivtransport. Økt framkommelighet for syklende og gående. Å avlaste bymiljøet for biltrafikk. Oppfyllelse av krav til støy og luftkvalitet. Redusert klimagassutslipp fra transportsektoren i byområdet Moss/Rygge. Minst like god framkommelighet for næringstrafikk og gjennomgangstrafikk i byområdet Moss/Rygge i rushtiden som i dag. Å legge til rette for en ønsket byutvikling i Moss. Arbeidsgruppa for langsiktig løsning for riksveg 19 har sett på effektmålene i KVU for hovedvegsystemet i Moss og Rygge og tatt utgangspunkt i disse for å lage effektmål som er mer tilpasset et prosjekt som kun omhandler riksveg 19 og er tilpasset nullvekstmålet. Her er det tatt utgangspunkt i spørsmålet:

4 Tidligere utredninger
KVU for hovedvegsystemet i Moss og Rygge Fra september 2012, med tilhørende KS1 og føringer fra regjeringen januar 2015 Prosjektutløsende behov: «Det er behov for å redusere ulempene knyttet til hovedvegsystemet gjennom sentrale deler av Moss og Rygge til fordel for bymiljøet og trafikanter.» NTP: Prioritert i NTP , i siste perioden Svært usikkert kostnadsanslag 2,7 mrd. er SVV sitt styringsmål Forprosjektet avklarer plassering og utforming av fergeleiet. Silingsrapporten avklarer korridor for ny Rv.19 med muligheter for varianter Planprogrammet legger inn føringer for neste fase om det skal bli reguleringsplan eller KDP med KU

5 Tidligere utredninger
Mulighetsstudie Overordnet mulighetsvurdering for en lang tunnelløsning for riksveg 19, datert Videre utviklet konsept 5/konsept 6 Referansealternativet i mulighetsvurderingen ble anslått til å koste over 5 mrd. kroner og kan ikke anbefales som en konkret løsning av Statens vegvesen. Forprosjektet avklarer plassering og utforming av fergeleiet. Silingsrapporten avklarer korridor for ny Rv.19 med muligheter for varianter Planprogrammet legger inn føringer for neste fase om det skal bli reguleringsplan eller KDP med KU

6 Orientering om grunnundersøkelser:
98 boringer i området Fra havnen og opp mot Vansjø I området fra havnen og opp mot Kransen er det boret 50 meter uten å finne fjell. Øvrige punkter varierer fra 3-30 meter boringer til fjell. Vi har fått bekreftet det vi har trodd tidligere, ingen ny informasjon Prosjektet samarbeider videre med Bane nor Det er ikke tatt lab-prøver slik at vi vet ikke noe særlig om hvilke materialer som finnes. Kun kontroll av fjelloverflate.

7 Hensikt med prosjektet
Ny riksvegforbindelse/Rv.19 mellom E6 og fergeleiet Næringstransport og kollektivtrafikk skal få god fremkommelighet og forutsigbar reisetid Trafikken mellom kanalområdet og E6 er ikke lenger til hinder for en god byutvikling i området. Løsninger som kan bidra til at flere velger miljøvennlige transportformer Trafikkens negative innvirkning på omgivelsene er redusert ved at trafikkårer i minst mulig grad utgjør barrierer. Nivåene for støy og lokal luftforurensing ligger innenfor nasjonale mål. ÅDT for gående/syklende: 1.000

8 Leveranser i denne fasen, innen medio 2020:
Forprosjekt for plassering av ferjeleie Silingsrapport for valg av korridor Planprogram Forprosjekt (Ferjeleie) Silingsnotat (Korridor) Planprogram (Reg./KDP) Forprosjektet avklarer plassering og utforming av fergeleiet. Silingsrapporten avklarer korridor for ny Rv.19 med muligheter for varianter Planprogrammet legger inn føringer for neste fase om det skal bli reguleringsplan eller KDP med KU

9 Foreløpig fremdriftsplan for Rv.19 Moss
Oppstartsfasen Rammebetingelser Organisering prosjektstyring Forprosjekt Ferjeleie Silingsrapport Rv.19 korridorvalg Planprogram Utarbeidelse Varsel om planoppstart Planprogrammet legges ut på høring Behandling av innspill Vedtak/Fastsettelse Informasjonsmøter 2020 2019 1. kvt. 2021 2. kvt. 3. kvt. 4. kvt. Utarbeidelse Høring og behandling av planprogrammet Neste planfase etter planprogram skal være enten reguleringsplan eller kommunedelplan. Prosjektet har stramt fremdriftsplan og den er avhengig av godt samarbeid mellom prosjektet og andre aktører. Vi er i oppstartsfasen og jobber med å få på plass prosjektgruppe. Dette er foreløpig plan og veldig stram fremdriftsplan. Forventet vedtak blir tidligst sommeren 2020. Tidligst utbygging kan være i pga. fordeling i NTP. Avhengig av vedtak og finansiering.

10 Anslått fremdriftsplan
Planprogram og silingsfase 2019-medio 2020 Mulig oppstart kommunedelplan/reguleringsplan 2021/2022 Mulig oppstart bompengeprosess/KS2 2024 Mulig oppstart grunnerverv og byggeplan 2026 Mulig byggestart anlegg 2028 Dette er en mulig framdriftsplan dersom vi har et gjennomførbart prosjekt Kjøre en åpen prosess og bidra til medvirkning for siling av alternativer og planavgrensning i planprogrammet til en kommunedelplan Transportmodellen skal være klar i juni /juli – vi regner med at den kan brukes etter sommerferien. Transportmodellen vil være viktig for å vurdere trafikkfordeling ved ulike løsninger, samfunnsøkonomisk nytte og ikke minst finansiering av en bypakke. Organisering videre, statens vegvesen vil være prosjekteier for arbeidet. Og vi kommer tilbake til hvordan videre arbeid skal legges opp. Det vi trenger nå er styringsgruppas tilslutning til videre prosess.

11 Hva har vi gjort til nå?

12 Kommunikasjonsstrategi:
Et dokument som skal danne premissene for hvordan vi kommuniserer internt og eksternt Både mot konsulenten og andre eksterne aktører Rolleavklaring Kommunikasjonsverktøyene våre

13 Premissnotatet for ferjeleie:
Premisser Ferjeleie Utgangspunkt i bestillingen Dagens situasjon Fremtidig situasjon Krav fra håndboka Behov ut ifra prognoser Mål og krav

14 Åpen kontordag: Ideverksted med publikum: 18.06.2019- Bylab Moss
Forslag om plasseringer Viktige målpunkter og hensyn Fordeler og ulemper Kart og skisser Oppslag i media Oppsummering fra konsulent

15 Møter med eksterne: Flere administrative møter
Møte om premissnotatet og fremtidig ferjeleieplassering Åpne kontordager Ferjeleie Korridor

16 Prosessen videre Forprosjektet er et kunnskapsgrunnlag
En bastant konklusjon om lokalisering, eller en rangering av ulike lokaliseringer Kunnskapen fra silingsprosessen kan også påvirke vurderinger av ferjeleiet. Kunnskap fra både forprosjektrapporten og silingsnotatet skal danne grunnlag for planprogrammet. Planprogrammet blir det juridiske dokumentet som prosjektet må forholde seg til i neste planfase.

17 Faktaark Bakgrunn Det som skal leveres i denne fasen Status


Laste ned ppt "Rv.19 Moss –Presentasjon av prosjektet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google