Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering til utdanning
Advertisements

Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Elsie Brenne, prosjektleder, kst. folkehelsesjef
Handlingsprogram for fylkesveger (19) •Opplegget slik fylkesutvalget har vedtatt •Hva en fylkesvegplan skal inneholde •Temaer som bør ha særlig.
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» BUSKERUD FYLKESKOMMUNE VÅRE OPPGAVER.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Kunnskapsskolen i buskerud
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Planstrategi som nytt verktøy
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Horten vidergående skole
Kulturstrategi for Oppland
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Velkommen til et nytt skoleår!
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» DIMENSJONERING I FAG- OG YRKESOPPLÆRINGEN FAGPOLITISK UTVALG OPPLÆRING,
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Kompetanse for mangfold
Kommunal planstrategi
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger

Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Rullering av Regional transportplan
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Kompetansestrategi Agder 2030
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET

Regional planstrategi for Buskerud Areal og transport Kunnskaps- samfunnet Kulturminne Nærings- utvikling og verdi- skapning

Ikke bare fylkeskommunens plan!

Arbeidsmåte Plan- program Regional planstrategi Regional plan for kunnskapssamfunnet

Føringer i regional planstrategi Formålet er i planstrategien innledningsvis beskrevet slik: Hensikten er å sikre en best mulig tilpasning mellom tilbud av og etterspørsel etter kompetanse, samt å bidra til et høyere utdanningsnivå i befolkningen. Det er viktig å se hele utdanningsløpet i sammenheng. Hovedfokus vil være videregående opplæring, men grunnskole, høyere utdanning og voksenopplæring vi også stå sentralt. ›Resultat og effekt ›Noen viktige resultater vil være: ›Høyere kvalitet i grunnutdanningen og god gjennomføringsgrad for elever og lærlinger i videregående opplæring ›Opplæring og utdanning som er relevant i forhold til næringslivets og samfunnets krav ›Gode arenaer for permanent samarbeid og samhandling for å utvikle framtidens kompetansesamfunn ›Utdanningssystemet som en viktig faktor i videreutvikling av folkehelse som alle innbyggerne i Buskerud.

Visjon og målstruktur for arbeidsgruppene ›Visjon ›Buskerud har et utdanningssystem med høy kvalitet der alle opplever mestring, får utnyttet sitt potensiale og utfordret sine grenser med økt læring som resultat. ›Mål ›Buskerud har en hensiktsmessig sammensetning av kompetanse som styrker utviklingen av arbeids- og samfunnsliv, utnytter arbeidskraftreserven og medvirker til bedret folkehelse.

Mål for arbeidsgruppene ›Tema 1: ›Buskerud har et helhetlig opplæringsløp av høy kvalitet ›Tema 2: › Fag- og yrkesopplæringens omdømme er styrket ved at helhet og gjennomføring er ivaretatt ›Tema 3: ›Utdanningssystemet leverer arbeidskraft tilpasset arbeids- og samfunnslivets behov ›Tema 4: ›Utdannings-systemet medvirker til god folkehelse.

Tidsplan for det videre arbeidet ›Planprogrammet er fastsatt i Fylkesutvalget ›Første arbeidsmøte i temagruppene ›Tre arbeidsmøter til fram til avslutning ›Høring og drøfting i regionrådene ›Høringskonferanse ›Høringsutkast foreligger i juni 2015 ›Vedtak om høring og offentlig ettersyn i Fylkesutvalget august 2015 ›Høringsfrist august-oktober 2015 ›Endelig vedtak av planen i Fylkestinget desember 2015

For styringsgruppa er det viktig at: ›- planen skal fokus på strategier ›- planen skal inneholde relativt få strategier ›- strategiene skal være realistiske ›- det skal være stor grad av enighet om de valgte strategiene ›-det må være enighet om at DETTE VIL VI GJØRE SAMMEN!

Oppfølging av planen - handlingsprogram ›Planen skal danne basis for årlige handlingsprogram som skal evalueres og rulleres ›Handlingsprogrammet bør legges fram og vedtas sammen med planen ›Spørsmål som må avklares: Hvordan skal handlingsprogrammet iverksettes? Bør det inngås partnerskapsavtaler kommune-fylkeskommune-regional stat og organisasjoner? Er det fylkeskommunen som skal forvalte handlingsprogrammet eller en styringsgruppe nedsatt av partene?