Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI NRØA møte 3/06 Høgskolen i BØ 16 oktober 2006
Utfordringer Aktivisere studentene på forelesning: Rollespill Aktivisere studentene mellom forelesningene. Elektroniske mapper
Kjennetegn ved mapper en systematisk samling studentarbeid viser innsats, framskritt og prestasjoner omfatter innhenting, utvelgelse og refleksjon.
I kurs på BI Hver student må opprette en elektronisk mappe på Internett. Mappen er åpen for medstudenter. Består av obligatoriske publiseringer. Må følge frister, men oppgavene kan siden revideres.
Eks elektroniske mapper/hjemmesider
Ved starten av kurset legges oppgaver og tidsfrister ut. Eks på oppgaver: Digital kompetanse Klassifisering og kildekritikk Oppgave: Søk på Internett på tema ---. Velg ut 5 treff. Henvis til søkene og vurder kvaliteten på disse ut i fra et kildekritisk perspektiv. Kategoriser kildene. Hvilken intensjon har publisererne med å legge ut dette på Internett?
Medstudentrespons Hver student gir medstudentrespons etter bestemte kriterier. Hvorfor medstudentrepons: Medstudenter er en stor ressurs. Studentene skal lære å beskrive, dokumentere og reflektere over egne – og andres arbeider. Motiverende – få respons – gi respons
Eksamen Kursene avsluttes med en muntlig eller skriftlig individuell eksamen som sammen med endelig versjon av studentens elektroniske mappe danner grunnlag for karakter.
Resultater fra spørreundersøkelse på BI 05/06 om bruk av elektroniske mapper. Typiske ord brukt for å karakterisere elementet med elektroniske mapper i kurs: Oversiktelig, interaktivt, positivt, lærerikt, kjempespennende, flott, veldig bra, tilgjengelig, enkelt, oversiktlig God læring, jevnere jobbing med stoffet, mulighet til å stryke/tilføye, kan titte på andres besvarelser, øvelse gjør (forhåpentlig) mester. Man jobber kontinuerlig med faget, ingen skippertak før eksamen. Undersøkelsen viste at studentene syntes: at læringsprosessen ble mer grundig at bruk av elektroniske mapper var motiverende og stimulerende og at de var positive til bruk av åpne mapper
Områder å arbeide videre på Om å ramle av: ”I starten motiverende. Hvis en henger etter i forhold til andre med innleveringene kan det bli demotiverende.” Mulig tiltak: Gi oversikt fra starten: Minimumskrav for beståttat alle oppgaver del a er publisert. Minimumskrav for karakter C at alle oppgaver del a og del b er publisert. Minimumskrav for å bli vurdert til karakter A at alle oppgaver del a-c er publisert innen frist.
Medstudentrespons ”Vanskelig å vurdere andres besvarelser når man er usikker på faget.” Mulig tiltak: Veiledningsskriv fra fagveileder som hjelp når det skal gis medstudentrespons. Også viktig å fokusere på hva den enkelte har igjen for å gi medstudentrepons: Du får bedre karakter hvis du viser innsikt i vurdering av andres arbeider.
Tilbakemeldinger ”Ønsker tilbakemelding etter hver publisering fra faglærer.” Mulige tiltak: Hvis mindre grupper: Individuell muntlig veiledning. I store klasser: Plenumsgjennomgang etter frist publisering eller ved start av medstudentrespons periode.
Utfordringer Formativ - kontra summativ vurdering ”Læringsprosessen skal være en summativfri sone” Foreleser som veileder: ”ikke bare gjengi, men forstå og anvende”. Stikkord: Klima for læring, føle mestring, ikke manipuler dialog, gi tid til svar, motiver til deltakelse. Eksamen: Finne former for sluttevaluering som bidrar til at arbeidet underveis gir lønn for strevet.
Takk for oppmerksomheten! Anders Tveit