Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Advertisements

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
”Kvalitetsreformen” Eksamen •Eksamen er i stor grad styrende for studenters studieatferd. sluttevaluering •Den tradisjonelle prøveformen i mange.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Sommerprosjektet 2003PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk En helhet i helheten PBL-strengen Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Universellforum 2016.
Konsumenter og merkevarer
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
IKT for læring Mattias Øhra.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Universellforum 2016.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Formativ evaluering BI Stavanger
Fronter ved MN og Kjemisk Institutt
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI NRØA møte 3/06 Høgskolen i BØ 16 oktober 2006

Utfordringer Aktivisere studentene på forelesning: Rollespill Aktivisere studentene mellom forelesningene. Elektroniske mapper

Kjennetegn ved mapper en systematisk samling studentarbeid viser innsats, framskritt og prestasjoner omfatter innhenting, utvelgelse og refleksjon.

I kurs på BI Hver student må opprette en elektronisk mappe på Internett. Mappen er åpen for medstudenter. Består av obligatoriske publiseringer. Må følge frister, men oppgavene kan siden revideres.

Eks elektroniske mapper/hjemmesider

Ved starten av kurset legges oppgaver og tidsfrister ut. Eks på oppgaver: Digital kompetanse Klassifisering og kildekritikk Oppgave: Søk på Internett på tema ---. Velg ut 5 treff. Henvis til søkene og vurder kvaliteten på disse ut i fra et kildekritisk perspektiv. Kategoriser kildene. Hvilken intensjon har publisererne med å legge ut dette på Internett?

Medstudentrespons Hver student gir medstudentrespons etter bestemte kriterier. Hvorfor medstudentrepons: Medstudenter er en stor ressurs. Studentene skal lære å beskrive, dokumentere og reflektere over egne – og andres arbeider. Motiverende – få respons – gi respons

Eksamen Kursene avsluttes med en muntlig eller skriftlig individuell eksamen som sammen med endelig versjon av studentens elektroniske mappe danner grunnlag for karakter.

Resultater fra spørreundersøkelse på BI 05/06 om bruk av elektroniske mapper. Typiske ord brukt for å karakterisere elementet med elektroniske mapper i kurs: Oversiktelig, interaktivt, positivt, lærerikt, kjempespennende, flott, veldig bra, tilgjengelig, enkelt, oversiktlig God læring, jevnere jobbing med stoffet, mulighet til å stryke/tilføye, kan titte på andres besvarelser, øvelse gjør (forhåpentlig) mester. Man jobber kontinuerlig med faget, ingen skippertak før eksamen. Undersøkelsen viste at studentene syntes: at læringsprosessen ble mer grundig at bruk av elektroniske mapper var motiverende og stimulerende og at de var positive til bruk av åpne mapper

Områder å arbeide videre på Om å ramle av: ”I starten motiverende. Hvis en henger etter i forhold til andre med innleveringene kan det bli demotiverende.” Mulig tiltak: Gi oversikt fra starten: Minimumskrav for beståttat alle oppgaver del a er publisert. Minimumskrav for karakter C at alle oppgaver del a og del b er publisert. Minimumskrav for å bli vurdert til karakter A at alle oppgaver del a-c er publisert innen frist.

Medstudentrespons ”Vanskelig å vurdere andres besvarelser når man er usikker på faget.” Mulig tiltak: Veiledningsskriv fra fagveileder som hjelp når det skal gis medstudentrespons. Også viktig å fokusere på hva den enkelte har igjen for å gi medstudentrepons: Du får bedre karakter hvis du viser innsikt i vurdering av andres arbeider.

Tilbakemeldinger ”Ønsker tilbakemelding etter hver publisering fra faglærer.” Mulige tiltak: Hvis mindre grupper: Individuell muntlig veiledning. I store klasser: Plenumsgjennomgang etter frist publisering eller ved start av medstudentrespons periode.

Utfordringer Formativ - kontra summativ vurdering ”Læringsprosessen skal være en summativfri sone” Foreleser som veileder: ”ikke bare gjengi, men forstå og anvende”. Stikkord: Klima for læring, føle mestring, ikke manipuler dialog, gi tid til svar, motiver til deltakelse. Eksamen: Finne former for sluttevaluering som bidrar til at arbeidet underveis gir lønn for strevet.

Takk for oppmerksomheten! Anders Tveit