Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium
Studiets arbeidsformer (punkt 4) Forutsetning: studentaktive arbeidsmåter Dette innebærer: individuelt arbeid og gruppearbeid, forelesninger, studentframlegg, mappedokumentasjon, veiledning, IKT, prosjektarbeid og kollokvier
Bokens tre hovedpunkter: Skrive- en læringsstrategi Faglig skriving: nødvendig studiekompetanse Faglig skriving: yrkeskompetanse
Utfordringer med skriving Kunne fag Formulere fag i begreper Egen mestring Fremstår med det du kan i digital mappe Synliggjør kunnskap eller mangel på… Skriving er kulturelt betinget MÅL:skape et godt læringsmiljø.
Forutsetninger for skriving- ”innvielse” Kulturelt betinget- ”stammespråk”, deler historie, kunnskapskanon… Skriving- ta del i en samtale: individuell og sosial aktivitet Læring ved skriving, hva kan du og hva kan du ikke? (Øket tekstbevissthet)
Fortsetter… God fagkunnskap i pedagogikk Tekstkunnskap i pedagogikk Kunnskap om skriveprosessen Min historie som språkbruker….
Nøkkelelement i skriving Være analytisk, kritisk, strukturere, utvikle en sentral problemstilling, utvikle argumentasjon, underbygge argumentet, binde sammen teori og empiri, dra en konklusjon, bruke korrekt terminologi, bruke primærtekster, bruke sitat, dokumenter kilder, tolke materialet, utrykke egne meninger og underbygge dem …..
Kilder: Egne tanker Dysthe m.fl. (2001): Skrive for å lære. Abstrakt forlag