Skrive for å lære Berit Bratholm- 1.9.06 Pedagogikk årsstudium.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Språk, tanke og kommunikasjon
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Kunsten og skrive Del III Skrivetrening
Hvordan gjøre en god eksamen?
Kompetente barn og unge
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tanker om barnehagens læringsmiljø
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Berit Bratholm: Forelesning
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Informasjon om Bacheloroppgave
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
PBL1 Praksisgruppe 6 Ingrid, Ulla, Kristin og Hilde.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kilde-/litteraturliste
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
IKT for læring Mattias Øhra.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium

Studiets arbeidsformer (punkt 4) Forutsetning: studentaktive arbeidsmåter Dette innebærer: individuelt arbeid og gruppearbeid, forelesninger, studentframlegg, mappedokumentasjon, veiledning, IKT, prosjektarbeid og kollokvier

Bokens tre hovedpunkter: Skrive- en læringsstrategi Faglig skriving: nødvendig studiekompetanse Faglig skriving: yrkeskompetanse

Utfordringer med skriving Kunne fag Formulere fag i begreper Egen mestring Fremstår med det du kan i digital mappe Synliggjør kunnskap eller mangel på… Skriving er kulturelt betinget MÅL:skape et godt læringsmiljø.

Forutsetninger for skriving- ”innvielse” Kulturelt betinget- ”stammespråk”, deler historie, kunnskapskanon… Skriving- ta del i en samtale: individuell og sosial aktivitet Læring ved skriving, hva kan du og hva kan du ikke? (Øket tekstbevissthet)

Fortsetter… God fagkunnskap i pedagogikk Tekstkunnskap i pedagogikk Kunnskap om skriveprosessen Min historie som språkbruker….

Nøkkelelement i skriving Være analytisk, kritisk, strukturere, utvikle en sentral problemstilling, utvikle argumentasjon, underbygge argumentet, binde sammen teori og empiri, dra en konklusjon, bruke korrekt terminologi, bruke primærtekster, bruke sitat, dokumenter kilder, tolke materialet, utrykke egne meninger og underbygge dem …..

Kilder: Egne tanker Dysthe m.fl. (2001): Skrive for å lære. Abstrakt forlag