Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
Normer, verdier og holdninger
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Etikk i psykologisk forskning
Etiske modeller - hva er det?
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
Sosiologi i barnehagen
Etikk.
Mangfold og fellesskap
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Klimaetiske utfordringer – et etisk og moralsk blikk på klima og CO2
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Etikk og moral i lederskap
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Hva er etisk ansvarlig turisme? Er etisk ansvarlig turisme salgbar?
Etikk for finansielle rådgivere
Etikk i pedagogisk arbeid
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Et globalt og mobilt samfunn Filosofiske og etiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Solakonferansen, 16. september 2014.
informasjon fra Haugesund kommune
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Etikk og verdier – bare ord
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Den entusiastiske lærer
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Innføring i yrkesetikk for lærere
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Etikk og eierskap - filosofiske tanker om etikkens plass i aksjemarkedet Henrik Syse, tidl. leder for Corporate Governance-gruppen, NBIM E-post:
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Lekens egenverdi.
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Verdier – noen tanker og observasjoner
Bedre dager på jobben Noen filosofiske utfordringer
Internasjonale menneskerettigheter
Må staten effektivisere?
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Etikk i skole og arbeidsliv
Religion og Identitet Lisa Stornes
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Utskrift av presentasjonen:

Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars 2016

Krydder eller ingrediens?  Etikkens plass i næringsvirksomhet:  Lagt til utenfra?  Eller integrert i selve virksomheten?  Har mye å si for både selvbilde og for samfunnets forståelse av næringsvirksomhet.  Men hvilken etikk?  Grunnleggende menneskerettigheter.  Felles spilleregler.

«Systemets» overlevelse?  Vi trues av ekstremisme, kynisme og mangel på tillit.  Alle som driver næring, er helt sentrale aktører i tillitsbyggingen.  Vi må spørre oss selv hva som er næringslivets rolle i vår verden …  … og hvordan den rollen spilles.  Næringslivets ansvar.

Hva er egentlig ansvar?  Det å stå til svars for sine handlinger.  Flere former for ansvar:  Kausalansvar.  Rolleansvar.  Kulturansvar.  Menneskelig ansvar – rett og slett…  Må defineres og begrenses – men ikke benektes.

Og hva er egentlig etikk og moral?  Handler om rett og galt mennesker imellom; utmyntes i regler, normer, vaner og kultur.  (Positivt eller negativt?)  Kan skilles mellom:  Etikk: Faget – og den refleksjonen som ligger til grunn for det. Teori.  Moral: Våre holdninger og vår oppførsel, som både individer og fellesskap. Praksis.  Hvordan kommer vi oss fra etikk til moral?

Etikkens viktigste spørsmål  «Pliktetikk»: Hva er de grunnleggende spillereglene – og de grunnleggende rettighetene?  «Konsekvensetikk»: Hva slags konsekvenser har mine og våre handlinger – og hvem har de konsekvenser for?  «Dydsetikk» / «rolleetikk»: Hva forventes – og bør forventes – av en som innehar min rolle?