Bransjens eget opplegg for samhandling. Forberedende informasjonsmateriale om samhandling for kontraktspartene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mal for samhandlingskontrakter Bransjemøte
Advertisements

NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Seminar om samhandlingskontrakter juni 2010
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
NVF-seminar, Utvalg Organisering og marked, Oslo 20. april 2012 Effektiv gjennomføring – nye prosjektmodeller Samhandling og Prosjektstrategi ferjefri.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
AKTUELT I VÄGBRANSCHEN INDUSTRIELL BYGGANDE I INFRABRANSCHEN STATUS OG UTVIKLINGSMULIGHETER I NORGE NVF ORGANISERING OG MARKED SEMINAR HELSINGFORS 4. JUNI.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Veileder for gevinstrapportering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Krav til sikring av personopplysninger
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Samarbeid og konflikt.
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Implementering av nytt ITSM-system
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Samarbeid og medbestemmelse
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Fellesmøte Fellesmøte.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Erfaringer med bruk av NS 8435
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Mal og innhold i samhandling
Oppstart SU Jevnakerskolene
19 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Arbeidsmiljøkurs (40 timers HMS-kurs)
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Den matematiske samtalen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Endringer i HB R763 - mal for Elektro kontrakter med oppstart i 2017
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Evaluering av Hovedavtalen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Mellom Barken og Veden – vol 2
Mellom barken og veden vol. 2 - Rådgivers rolle
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Utskrift av presentasjonen:

Bransjens eget opplegg for samhandling. Forberedende informasjonsmateriale om samhandling for kontraktspartene

Innhold ● Bakgrunn ● Hvorfor samhandling ● Målsetting ● Hva er samhandling ● Gjennomføring av samhandling ● Rammebetingelser og opplegg for samhandling ● Tvisteløsning

Bakgrunn - policygruppe bransjekontakt Vegdirektøren har sammen med rådgivere og entreprenører dannet en policygruppe for å bidra til riktig prioritering og utvikling Fokusområder første fase –Etikk og ledelse –Kapasitet og forutsigbarhet –Kontraktstyper og samarbeidsformer Innretning –Målbar langsiktig produktivitetsforbedring for sektoren og bransjen –Skape tillit og gode relasjoner –Identifisere og gjennomføre ”umiddelbare” forbedringstiltak

Visjon og mandat for policygruppen Forpliktende samarbeid: ● Som byggherre, rådgivere og entreprenører forplikter vi oss i et systematisk og langsiktig samarbeid å bidra til et best mulig totalresultat gjennom å skape merverdi ved å utvikle effektive gjennomføringsmodeller med vekt på etikk, kvalitet, miljø, sikkerhet og forutsigbarhet.

Målsetting for policygruppens arbeid ● Skape tillit og gode relasjoner mellom aktørene ● Identifisere forbedringstiltak som gir bedre praksis ● Ønsker å oppnå: -Effektivitetsforbedring -Respektert samfunnsbygger

Tiltak ● Skape forutsigbarhet og legge til rette for god utnyttelse av markedets kapasitet ● Øke kompetanse gjennom felles opplæring, FOU, åpenhet og erfaringsoverføring ● Ta i bruk utvidet systematisk samarbeid i dagens kontraktstyper ● Utvikle og utprøve nye og effektive gjennomføringsmodeller ● Følge opp forbedringsarbeidet ved holdnings- undersøkelser og produktivitetsberegning.

Tiltak

Arbeidsgruppe for samhandling ● Vegdirektoratet ● Jernbaneverket ● Regionene ● Bransjeorganisasjonene – EBA, MEF, RIF

Hvorfor samhandling?

Erkjennelse ● Det er enighet i bransjen om at konfliktnivået er for høyt, og at det er nødvendig med forutsigbare bestemmelser og tiltak for å bedre situasjonen. ● I erkjennelse av at det vil oppstå uenighet i forbindelse med kontraktsgjennomføring, er det viktig at kontraktene inneholder mekanismer som gjør at håndteringen av tvister blir forutsigbar og at tvister som oppstår blir løst.

Erfaringer med samhandling frem til nå ● Det har vært noe ulik forståelse for hva samhandling er og hva det skal omfatte. ● Dette har ført til at samhandling blir gjennomført svært forskjellig og i mange tilfeller alt for overfladisk til at den har vært til særlig nytte i gjennomføringsfasen. ● Enkelte rapporterer at samhandling er positivt i tidlig fase fordi man blir godt kjent, men at det har lite effekt i gjennomføringsfasen. ● Samhandlingen blir i mange tilfeller en informasjonsarena og ikke en arena hvor det å bygge felles mål og felles plattform til praktisk nytte i gjennomføringsfasen. ● Ikke alltid de riktige folkene som deltar i samhandlingen

Hva er samhandling Det er særlig tre forhold som er sentrale i samhandlingen: ● Partene skal bli kjent med hverandre ● Partene skal bli kjent med kontrakten ● Utarbeidelse av rutiner og prosedyrer for gjennomføringsfasen innenfor konkurransegrunnlagets forutsetninger og system.

Hva er Samhandling Byggherre Entreprenør Andre Rådgiver MAL Etablere samarbeid som skaper tillit og inspirasjon til utvikling og effektiv gjennomføring.

Felles interesser og målsetting ● Utgangspunktet er at partene har en rekke sammenfallende interesser. ● Vi har et felles ansvar for å gjøre en god jobb ut fra samfunnets behov, på en effektiv måte. ● Vise at vi er vårt ansvar bevisst ● For å få et vellykket produkt er vi avhengig av hverandre ● Dokumentere faglig dyktighet ● Levere god og riktig kvalitet ● Levere til avtalt tid ● Levere til riktig kostnad ● Vi ønsker ikke konflikter ● Tydelige og forutsigbare rammebetingelser ● Godt omdømme ● Etc.

Nå er det hensiktsmessig med samhandling Samhandling er en måte å organisere samarbeid på, og kan innarbeides og legges til grunn uavhengig av entrepriseform og type arbeid: - Utførelsesentreprise - Totalentreprise ● Utbyggingskontrakter ● Driftskontrakter Elektrokontrakter Etc.

Grunnleggende forutsetninger for samhandling ● Kompetente og motiverte medarbeidere hos alle parter ● Åpenhet ● Respekt for hverandre og likeverdighet ● Forutsigbarhet ● Prosedyrer for personkonflikter ● Prosedyrer konfliktløsning – kontraktuelt ● Avklare roller og ansvar ● Etablere prosedyrer for samhandling som skaper tillit og inspirasjon til utvikling

Rammer for samhandling ● Kontrakten er plattformen for samarbeidet, og det er derfor viktig at kontrakten gjennomgås, herunder sentrale kontraktsbestemmelser og spesielle/utvalgte forhold knyttet til kontraktsarbeidet. ● På den annen side er det viktig at partene ikke har urealistiske forventninger til en slik gjennomgang, siden innholdet og forutsetningene i kontrakten allerede er fastlagt i konkurransegrunnlaget som grunnlag for anbudskonkurransen. ● Det er derfor viktig at både byggherre og entreprenør har satt seg godt inn i kontrakten på forhånd, slik at begge parter er forberedt på en slik gjennomgang.

Opplegg for samhandling Opplegg for selve samhandlingen avklares og avtales i oppstartsmøtet, R763, C2, pkt. 8. Eksempel på hva som skal avtales kan være: ● Oppstart og varighet samlet sett ● Varighet av hver samling – 1, 2, 3 dager etc. ● Hvor skal samlingene/møtene holdes ● Hvem har ansvar for å arrangere møtene ● Hvem skal delta ● Etc.

Gjennomføring av samhandling ● Samhandling som skal gjennomføres før byggestart, skal ledes av en person med nødvendig kompetanse og erfaring til å lede slike prosesser. ● Denne personen skal ikke være tilknyttet prosjektorganisasjonen.

Gjennomføring av samhandling Samhandlingen deles normalt inn i fire hovedtemaer som angitt nedenfor, for å løfte frem både formålet og innholdet i prosessen. ● 1) Personer, roller, samarbeid - Bli kjent -Samhandling som grunnlag for samarbeid i gjennomføringsfasen. -Møtestruktur -Roller, ansvar og fullmakter -Kommunikasjon ● 2) Gjennomgang av kontrakten -Gjennomgang av prosjektspesifikke forutsetninger og rammebetingelser -Gjennomgang av sentrale arbeidsoperasjoner i kontraktsarbeidet, kap. D1

Gjennomføring av samhandling ● 3) Helse, miljø og sikkerhet -Partenes ansvar -Kontroll og oppfølging -Hvordan unngå ulykker og andre uønskede hendelser? Kan partene hjelpe hverandre? ● 4) Håndtering av tvister -Gjennomgang av kontraktens tvisteløsningsmekanismer kontraktens bestemmelser kap. C2, pkt. 9 Samarbeidsmøter. -Hvordan håndtere tvister av mellommenneskelig art -Rutiner for varsler og svar – håndtering som ikke bidrar til at uenighet eskalerer -Målsetting er at kun prinsippsaker skal komme til rettsvesenet.

Gjennomføring av samhandling ● Eksemplifisering og konkretisering av innhold og detaljeringsgrad for samhandlingen fremgår av mal og innhold for samhandling, jf. vedlegg 2 til veiledningen. ● Malen angir hva som kreves gjennomgått og avklart for hvert hovedtema og deltema som skal bidra til at partene gjennom samhandling kan oppnå en målrettet, forutsigbar og mer effektiv gjennomføring av kontraktsarbeidet. ● Det er imidlertid viktig å merke seg at innholdet i samhandlingen må tilpasses den enkelte kontrakt og at vedlagte mal er eksempel på opplegg for å fastsette en målrettet prosess på et passende nivå.

Rammebetingelser

Anbudskonkurranse Konkurransegrunnlag Samhandlingsfase -Oppstartsmøte -Samhandlingsperiode - Utvikling og forbedring (NS 3430, 28.7) Gjennomføringsfase (med mulighet for å foreslå nye løsninger undersveis) Resultat-/sluttfase (overlevering) TID

Konkurransegrunnlaget Forutsetninger og rammebetingelser for samhandlingen må klart fremgå av konkurransegrunnlaget Forutsetninger og bestemmelser om samhandling, innarbeides som spesielle kontraktsbestemmelser i R763, C2 pkt. 8 og 9 og C3 pkt. 1.

Kontraktsbestemmelser Her benyttes: ● NS 8405/8406 – for utførelsesentrepriser ● NS 8407 – for totalentrepriser

Anbudskonkurranse Konkurransegrunnlag Samhandlingsfase -Oppstartsmøte -Samhandlingsperiode - Utvikling og forbedring (NS 3430, 28.7) Gjennomføringsfase (med mulighet for å foreslå nye løsninger undersveis) Resultat-/sluttfase (overlevering) TID

Anbudskonkurransen og valg av tilbyder ● Anbudskonkurransen gjennomføres i samsvar med gjeldende regelverk, i henhold til Lov om offentlige anskaffelser med tilhørende forskrifter, frem til valg av tilbyder og inngåelse av kontrakt.

Anbudskonkurranse Konkurransegrunnlag Samhandlingsfase -Oppstartsmøte -Samhandlingsperiode - Utvikling og forbedring (NS 3430, 28.7) Gjennomføringsfase (med mulighet for å foreslå nye løsninger undersveis) Resultat-/sluttfase (overlevering) TID

Samhandling Samhandling består av: ● Oppstartsmøte ● Samhandling før igangsetting av kontraktsarbeidet ● Samhandling i gjennomføringsfasen Samhandling og utarbeidelse av omforent samhandlingsdokument, som grunnlag for gjennomføring, skal gjennomføres og avsluttes før kontraktsarbeidet startes

Gjennomføring av Samhandling ● Tilstrekkelig tid ut fra – prosjektets omfang – kompleksitet – etc. ● Kvalitetssystemet angir minimum 3 møter til samhandling i tidligfase som utgangspunkt. ● Samhandling som tilrettelegger for gjennomføringsfasen, skal avsluttes før kontraktsarbeidet igangsettes.

Samhandling ● Det er viktig å utvise åpenhet for nye løsninger, men nye løsninger skal ikke velges uten at det er overveiende sannsynlig at det innebærer en gevinst for prosjektet. ● Samhandlingsfasen avsluttes etter at alle relevante forhold ved kontrakten er gjennomgått og partene har fått en felles forståelse for hva en ønsker å oppnå med denne måten å organisere og gjennomføre kontraktsarbeidet på. ● Utgifter som rådgivere og entreprenører vil få i samhandlingsfasen, honoreres etter priser gitt i tilbudet, basert på konkurransegrunnlagets forutsetninger.

Anbudskonkurranse Konkurransegrunnlag Samhandlingsfase -Oppstartsmøte -Samhandlingsperiode - Utvikling og forbedring (NS 3430, 28.7) Gjennomføringsfase (med mulighet for å foreslå nye løsninger undersveis) Resultat-/sluttfase (overlevering) TID

Samhandling ● Følge opp og gjennomføre kontraktsarbeidet iht. omforente prosedyrer utarbeidet i samhandlingen før igangsetting av kontraktsarbeidet. ● Videreutvikle og tilpasse prosedyrene hvis det er nødvendig. ● Informasjon og involvering av alle deltakere.

Anbudskonkurranse Konkurransegrunnlag Samhandlingsfase -Oppstartsmøte -Samhandlingsperiode - Utvikling og forbedring (NS 3430, 28.7) Gjennomføringsfase (med mulighet for å foreslå nye løsninger undersveis) Resultat-/sluttfase (overlevering) TID

Sluttevaluering ● Sluttevaluering og erfaringsoverføring ● Partene bør i fellesskap utarbeide en evaluering – sluttrapport hvor alle sider ved kontraktarbeidet og samhandlingen blir belyst.

Tvisteløsning En av årsakene til det høye konfliktnivået er at uenighet som oppstår i gjennomføringsfasen ikke blir løst løpende, men akkumuleres til store tvistesaker som utestår til sluttoppgjøret.

Tvisteløsning Behandles i byggemøtet Hvis ikke enighet innen 3 mnd., bringes saken inn for samarbeidsmøtet Samarbeids- møtet «ekspert» Hvis ikke enighet, bringes saken inn for en felles «ekspert». «Eksperten» gir et skriftlig begrunnet råd innen 14 dager. Samarbeids- møtet Domstolene Ved enighet bringes løsningen tilbake til byggemøtet Ved fortsatt uenighet