SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Sammen om mestring Tverrfaglig samarbeid Reidar Pettersen Vibeto Korus Sør.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Regionalt brukerutvalg opplæringsdag Januar 2016 Stig A. Slørdahl.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
SAMHANDLINGSREFORMEN Kort om utfordringer og mål De mest aktuelle virkemidler.
Strategi 2030 Regional brukerkonferanse Oktober 2015.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Målsettingen er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Henvisninger og Ventelister i PasDoc Monique Renée Bennett Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling
Forslag til innhold og konkretisering av regional utprøving av én journal Møter med Helse Sør-Øst RHF Helse Vest RHF Helse Nord RHF.
Dialogmøte – ROR Klinikk for psykisk helsevern.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Sammendrag av årsrapporter 2015 fra pasient- og brukerombudene i Helseregion Midt-Norge Arne Lyngstad 1.
Helse-Bergen – samhandling mellom helseforetak og kommuner Bergen Ingebjørg Laupsa Halstensen.
1 Helse Nordmøre og Romsdal HF Onsdag 23. februar 2011 Nytt finansieringssystem.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Pasientforløp – hjem til hjem
Regionalt standardisert pasientforløp Malignt melanom
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Team Lindrende Behandling
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
DIVISJON BEHANDLING JANKA HOLSTAD.
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Prosjektdirektør i Helse Sør-Øst Andreas Moan
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Standardisert pasientforløp HODEPINE
Firmanavn Forretningsplan.
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
ForBedring 2018-kartlegging av sikkerhetskultur i spesialisthelsetjenesten Presentasjon Brukerutvalget (hkb)
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Kontaktlege/-psykolog
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Temasak - Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
Kontaktlege/-psykolog
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Samarbeid mellom fastleger og sykehusleger – resultatet av to undersøkelser Møteplassen Dag-Helge Rønnevik Praksiskoordinator PKO Helse Fonna.
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Bedre samarbeid: Utprøving av ny beredskapsmodell med organisering av stedlig akuttmedisinsk kompetanse i Snåsa? Helse Nord-Trøndelag HF Klinikk for.
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Styringsmål 2018 Litt om ventetider og avvisning
Informasjon i Regionalt brukerutvalg
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Reduksjon av uønsket variasjon
Skype for Business i pasientbehandling
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Brukerutvalget 23. April 2019 Per Olav Skjesol.
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen

Hva er det Helse Midt-Norge vil med standardisering av pasientforløp

Om pasientforøpene

PASIENT SPESIALIST- HELSETJENESTE 1. LINJETJENESTE. Utredning Oppfølging Helse- gevinst Vurdering Behandling Befolkning Pasienter i Helse Midt- Norge skal motta helsehjelp som understøtter mestring av hverdagen med mest mulig bruk av egne ressurser Pasienter i hele Helse Midt-Norges ansvarsområde skal være sikret trygg og kunnskapsbasert spesialisthelsetjeneste, uavhengig av bosted Hva er den overordnede målsettingen? I arbeidet med SPF skal fokuset være fra «hjem til hjem» og skal omfatte pasientens ressurser, 1.linje og 2.linjes ressurser

Om standardisering

PASIENT SPESIALIST- HELSETJENESTE 1. LINJETJENESTE Forløpsarbeidet skal definere kvalitetsstandarder. Utredning Oppfølging Helse- gevinst Vurdering Behandling Befolkning Krav* til undersøkelser Krav* til behandlings- tiltak Tidsfrister ihht faglige begrunnede krav* Krav* til vurdering og beslutning Krav* til oppfølgende tiltak i spes.helsetj Krav* / veiledning til fastlege- / primærhelsetjenestens oppfølging Krav* / veiledning til fastlegens undersøkelse, vurdering og alternative beslutninger før henvisning Krav* til overføring til 1.linje Plan CheckDo Act *Kvalitet er evnen til å oppfylle krav (NS ISO) EKSEMPLER Krav til kompetanse / opplæring

PASIENT SPESIALIST- HELSETJENESTE 1. LINJETJENESTE. Utredning Oppfølging Helse- gevinst Vurdering Behandling Befolkning Plan CheckDo Act *Kvalitet er evnen til å oppfylle krav (NS ISO) SPF skal sikre trygge og faglig gode vekslinger mellom aktørene i primær- og spesialisthelsetjenesten når forløpene går over enhetsgrensen

PASIENT SPESIALIST- HELSETJENESTE 1. LINJETJENESTE. VurderingUtredning BehandlingOppfølging Sykehus 2 Sykehus 1 Privat sykehus Avtalespesialist Helse- gevinst Befolkning PASIENT SPESIALIST- HELSETJENESTE 1. LINJETJENESTE. Utredning Oppfølging Helse- gevinst Vurdering Behandling Plan CheckDo Act SPF skal sikre trygge og faglig gode vekslinger mellom aktørene i primær- og spesialisthelsetjenesten når forløpene går over enhetsgrensen

PASIENT SPESIALIST- HELSETJENESTE 1. LINJETJENESTE. Sykehus 2 Sykehus 1 Vurdering Privat sykehus Avtalespesialist Utredning BehandlingOppfølging Helse- gevinst Befolkning Plan CheckDo Act PASIENT SPESIALIST- HELSETJENESTE 1. LINJETJENESTE. Sykehus 2 Sykehus 1 Vurdering Privat sykehus Avtalespesialist Utredning BehandlingOppfølging SPF skal sikre trygge og faglig gode vekslinger mellom aktørene i primær- og spesialisthelsetjenesten når forløpene går over enhetsgrensen

PASIENT SPESIALIST- HELSETJENESTE 1. LINJETJENESTE. Sykehus 2 Sykehus 1 Vurdering Privat sykehus Avtalespesialist Utredning BehandlingOppfølging Helse- gevinst Befolkning Plan CheckDo Act SPF skal sikre trygge og faglig gode vekslinger mellom aktørene i spesialisthelsetjenesten når forløpene går over enhetsgrensen Tid Dokumentere gjennomføring Dokumentere resultat EKSEMPLER

PASIENT NR Unødvendig høyt nivå Uakseptabelt nivå Ønsket nivå Helse Midt-Norge har nådd målene når pasienter, uansett sykehus, får tjenester som oppfyller definerte standarder, -alltid* * I et definert andel tilfeller Plan CheckDo Act

PASIENT NR Unødvendig høyt nivå Uakseptabelt nivå Ønsket nivå Helse Midt-Norge har nådd målene når pasienter, uansett sykehus, får tjenester som oppfyller definerte standarder, -alltid* * I et definert andel tilfeller Plan CheckDo Act

Helse Midt-Norge forventer at RSHU bidrar med metodeutvikling

Helse Midt-Norge forventer at RSHU gjennomfører bestillinger fra RHF –Medikamentfrie tilbud i psykisk helsevern?

avtalespes. RHF- styret AD RHF avdelinger AD HF Klinikk HF- Styret avdeling Apotek RSHU, en fellesressurs Fagleder- nettverk Innsats -team Analyse- gruppe RSHU*