Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Åsmund Sollien Schau og
Forventninger og videre arbeid…...
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
2B: Nåværende empirisk analyse
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Skrivestien.
Melding til Stortinget…
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Praksislærermøte GLSM-praksis
Hva er god skriveopplæring?
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Fordeler og ulemper En presentasjon fra gruppe 1 1R1 26 sept. 03
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Didaktiske analysekategorier
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
Nileseren! Bergen skoleåret 08/09 Lesing Orientering Mening Kunnskap
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Ungdomstrinn i utvikling
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
Hvorfor en overgangspakke?
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Velkommen til Apalløkka
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

Kartlegging av skolens praksis

I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer elevene for lesing og skriving i alle fag slik at elevene opplever undervisningen som utfordrende og relevant? … legger til rette for at elevene utvikler lese- og skrivestrategier? … legger til rette for at elevene lærer relevante fagbegreper?

Gjennomføring: Individuell utfylling Gruppediskusjon Oppsummering