Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
læringsstrategier, modul 1
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Skriving som grunnleggende ferdighet
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Grunnleggende ferdigheter – Kunnskapsløftet som en literacy-reform
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Målsetting Forankre en forståelse for skriving som grunnleggende ferdighet hos hver enkelt lærer Ufarliggjøre idéen om skriving som grunnleggende ferdighet.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?

Målsetting Forankre en forståelse for at elevene må få bruke skriving for utforsking, læring og refleksjon i alle fag. Forankre en forståelse for at hver enkelt lærer må drive eksplisitt opplæring i fagspesifikk skriving.

1. Skriv mye på fagenes premisser, og bruk skriving i kunnskapstilegnelsen. 2. Bruk formativ vurdering for å fremme elevenes skriveutvikling. 3. Gjør elevene til strategiske skrivere. 4. Gi rammer som støtte for elevenes skriving. 5. Skap et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.

Skrive mye på fagenes premisser, og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen. Hvert fag har sin egen terminologi, sine egne teksttyper og sine egne skrivemåter (Berge, 2005). Elevene må lære å uttrykke seg skriftlig på måter som oppfattes som faglig relevante innenfor hvert enkelt fag. Det er den enkelte faglærer som kjenner sitt fag best, og som derfor er den som kan drive god skriveopplæring på fagets premisser. LK06: Alle lærere er skrivelærere

Les artikkelen: Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen. Notér ned nøkkelord/setninger i hver boks på lesearket mens du leser. Oppgave

Skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag Å kunne skrive i naturfag er å bruke naturfaglige tekstsjangere til å formulere spørsmål og hypoteser, å skrive planer og forklaringer, å sammenligne og reflektere over informasjon og å bruke kilder hensiktsmessig. Det innebærer også å beskrive observasjoner og erfaringer, å sammenstille informasjon, å argumentere for synspunkter og å rapportere fra feltarbeid, eksperimenter og teknologiske utviklingsprosesser. Skriveprosessen fra planlegging til bearbeiding og presentasjon av tekster innebærer bruk av naturfaglige begreper, figurer og symboler, tilpasset formål og mottaker. Utviklingen av skriveferdigheter i naturfag går fra å bruke enkle uttrykksformer til gradvis å ta i bruk mer presise naturfaglige begreper, symboler, grafikk og argumentasjon. Dette innebærer å kunne skrive stadig mer komplekse tekster, som bygger på kritisk og variert kildebruk, tilpasset formål og mottaker. Blå: sjangere som har status i faget Oransje: skriveprosessen Grønn: det å utvikle skriveferdigheter er å utvikle seg faglig i naturfag

Undervisningsopplegg 2.trinn Formål: Å skrive en beskrivende tekst om høns (LK-06, kompetansemål etter 4.årstrinn: … gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter i nærområder og sortere dem i grupper …)

Begreper og førforståelse Utprøving Modellering Tekststruktur og sjangertrekk Bygge kunnskap Aktivere bakgrunnskunnskap om høns. Arbeide eksplisitt med begreper om emnet. Lese tekster om emnet. Lærer modellerer hvordan elevene kan finne ekspertord og hvordan disse kan kategoriseres. Vurdering for læring: Lærer observerer elevdeltagelse og gir eksplisitt tilbakemelding. Dekonstruere modelltekst Lærer og elever undersøker en modelltekst. Modellteksten er en fagtekst som ligner teksten elevene selv skal skrive. Lærer og elever diskuterer formål og mottaker for teksten. Plukker modellteksten fra hverandre ved å se på hvordan teksten er strukturert i tematiske avsnitt. Vurdering for læring: Lærer og elever utarbeider kriterier for egen tekst ved å se på kjennetegn ved modellteksten. Konstruere tekst i fellesskap Lærer og elever skriver hele eller deler av en tekst i fellesskap. Tekstkonstruksjonen ledsages av et dialogbasert klasserom, hvor læreren styrer samtalen som dreier seg om de språklige og innholdsmessige valgene som tas underveis. Vurdering for læring: Lærer og elever vurderer om teksten er i tråd med vurderingskriteriene Skrive individuelt eller sammen med læringsvenn Elevene arbeider selvstendig eller sammen med læringspartner og skriver egen tekst. Vurdering for læring: Lærer gir tilbakemeldinger gjennom hele prosessen. Sirkelen er inspirert av: teachingresources/discipline/english/proflearn/pages/velswrite4.aspx

Ekspertord som lærer og elever sammen har funnet i teksten

Ordene blir sortert i et kategoriseringsskjema

Klassifiseringsskjemaet brukes som støtte for elevenes skriving. Hver rute kan utgjøre ett avsnitt. Art Utseende Adferd

Føde Familie Unger

Skriving knyttet til praktisk aktivitet Illustrasjonen er en meningsbærende del av denne teksten.

Eksempel på en naturfagrapport på 8. trinn

Grubletegninger – å begrunne en hypotese ved hjelp av tenkeskriving

Faglig forklaring LK-06 etter 4. årstrinn: … samtale om og sammenligne livssyklusen til noen plante- og dyrearter. Hverdagsforestillingen er at man tror at egget er helt tett. Faglig forklaring: Denne situasjonen reiser spørsmål om bevaring av masse, som blir komplisert fordi kyllingen vokser og har stoffskifte. Det er usannsynlig at egget vil bli tyngre, fordi mengden av næringsstoff i egget er gitt når egget blir lagt. Etter hvert som kyllingen vokser, vil noe av næringen bli omdannet til karbondioksid og vann. I denne prosessen blir energi frigitt til vekst. Karbondioksid er en gass som forsvinner gjennom skallet. Derfor blir egget lettere med tiden.

Snakk sammen i grupper: 1.Snakk sammen om disse eksemplene fra naturfag 2. Har dette overføringsverdi til egen praksis?

Oppsummering i plenum Hva snakket dere om?

Oppgaver til personalet 1. Ta utgangspunkt i et aktuelt læringsmål. 2. Lag et helhetlig undervisningsopplegg som ivaretar det å skrive på fagets premisser.