Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Henvisning til PP-tjenesten
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Strategiarbeid i praksis
Grunnskoleopplæring for voksne Sigrun Røstad, Vox IKVO-konferanse Stjørdal 5. september 2005.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Mangfold og fellesskap
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Arbeidsevnekartlegging
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Mellom to stoler? Mads Andreassen – styreleder i Unge funksjonshemmede Forum for oppfølging av Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering HOD.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Kompetanse for mangfold
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Valg av fremmedspråk – mulighetene på Xxxx vgs
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Arbeidsrettede virkemidler
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige

Prosjekt STIEN skal være en enhet som Utreder, kartlegger, henviser Tilbyr et tilpasset undervisningsopplegg for en avgrenset periode for dem som ikke nyttiggjør seg vanlig norskopplæring i ordinær klasse.

Prosjektets forankring og fundament Bakgrunn i behov i organisasjonen Løse utfordringer innenfor skolens rammer og med egne ressurser Første prosjektbeskrivelse våren 2009 Internutlysning våren 2010 Prosjektperiode ett år – Planlegging, oppstart og gjennomføring høsten 2010 – Internvurdering mai 2011 – Ordinær drift fra høsten 2011

Overordnet mål: Å gi alle en mulighet til kunnskap, mestring og mulighet ved BKVO Voksenopplæringssenteret skal tilby tilrettelagt opplæring og kvalifisering til arbeid og utdanning for unge og voksne minoritetsspråklige, og til personer med spesielle behov.

Dessuten… skal BKVO fange opp og initiere til / henvise til videre utredning og oppfølging i forhold til lærevansker, utrede eventuelle lærevansker og kartlegge behov for tilpasset opplæring i den ordinære klasseromssituasjonen …og… ha et helhetlig perspektiv på brukeren. Dette vil si at det er bevissthet på og iverksettes tilpasninger og tiltak i fullkvalifiseringen i forhold til deltakerens fungering: – Læremessig – Helsemessig, fysisk og psykisk helse – Sosialt

Aktiviteter i prosjektet Skape en trygg ramme for undervisning – Motivasjon, ansvarliggjøring, oppfølging – Vurdere alternative læringsarenaer – Kartlegging Informasjon og prosjektet Inntaksprosedyrer Rapportere, dokumentere, videreføre Utvikle prosjektet

Vise ferdigheter til felles glede

Fellesskap i arbeidet

Godt å bruke fysiske krefter

Felles opplevelser gir utgangspunkt for samtale og læring av nye ord

Ulike modeller Modell I – Testing / utprøving i forhold til spesifikk bekymring Modell II – Testing / utprøving i tillegg til deltakelse i norskundervisning (+basisferdigheter) i tilrettelagt gruppe Modell III – Testing / utprøving med vekt på kjeding til andre tiltak

Organisering Styringsgruppe – Undervisningsinspektør grunnskole – Undervisningsinspektør norskavdelingen – Representant fra Inntakskontoret – De som står for den daglige driften

Bekymringsmelding Skjema for å melde ønske om kartlegging og tilrettelegging for deltaker. Deltakernummer………………………………fødselsnummer………………………………………… Deltakerens tilknytning (Intro/Nav) og navn på rådgiver…………………………… Navn på lærer:……………………………………………………………………Dato……………………………….. Kort historikk. Hjemland,Når kom deltaker til Norge,Bakgrunn/skolegang,Hvor lenge har elev/deltaker gått i din klasse? Språklig nivå nå. Beskriv kort problemet slik du opplever det (Sosialt, lærevansker, fysisk/psykiske vansker, konsentrasjonsvansker, traumeproblematikk el. andre problemstillinger). Hvordan vil du si at problemet arter seg for -deltakeren -klassen -deg som lærer Hvilke tiltak har du som lærer gjort i forhold til nevnte problem Skjemaet fylles ut og leveres til inspektør for grunnskolen (Aina Weidal) eller inspektør for norskavdelingen (Gro S. Skansen).