Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget 13.10.2014 Foto: Geir Johnsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Advertisements

LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Del 1 Forutsetningene budsjettet bygger på Store inntekter og utgifter Overordnede tall for driften «driftskaka»
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Rådmann – Økonomiske rammebetingelser.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Lederkonferansen 2014 Generalsekretærens orientering om NHFs økonomiske situasjon pr. juni 2014.
Endring i tippenøkkel: Mer til idrett og kultur 1 Dagens tippenøkkel 36,5 % Kultur 18 % Frivillighet 45,5 % Idrett 24,3 % Statskassen.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Handlingsprogram Budsjettpresentasjon 2.november 2016
Tertialrapport RD Budsjett 2014 Art Overført (IB) Bevilgning
Planleggingsrammer 2018 og Økonomistatus pr juli 2017
Handlingsplan og Budsjett 2017
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Demografikostnader Luster kommune ( )
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
BUDSJETT 2017.
DNV-S ØKONOMI.
Økonomiplan /Årsbudsjett 2018 Økonomiske rammebetingelser
Rådmannens budsjettfremlegg
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Budsjett 2018 (økonomiplan )
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Børre Stolp, tidligere KS-økonom
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Budsjett- og økonomiplan
Budsjett og økonomiplan
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Oppsummering Terrasaken
Undervisning og barnehage
Økonomisk stønad / brukeroversikter pr. utgangen av 1.tertial 2018
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Resultat levert til revisjonen
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Finansregnskap Regnskapsføring av skatt (22 %) (student)
Utskrift av presentasjonen:

Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen

Økonomisk utvikling Årsresultatet 2013 Tertialrapport Økonomiplan Tidligere avsetninger Fond

Hovedbudskapet Tertialrapport : et samlet merforbruk på 47,7 mill. kr Begrenset mulighet til å regulere med ledige budsjettmidler innenfor årets budsjett Det er lagt inn sikring i budsjettet for å unngå reelt underskudd ved bruk av engangsmidler De økonomiske rammebetingelsene for perioden 2015 – 18 skjerper dette ytterligere

Endring i rammebetingelser Nytt inntektssystem for fylkeskommunene fra og med 2015 Reduserer inntektene med mer enn 200 mill. kr. i løpet av de neste 5 år Veksten fra 2014 til 2015 er lavere enn lagt til grunn i sist vedtatt økonomiplan Utgiftene må reduseres med samme beløp som inntektene

Konsekvenser etter kommuneproposisjonen. Effekt i mill. kr Inntekts- systemet Lavere vekst Sum

Hvorfor taper vi på inntektssystemet? Endringer i kriteriene for veg og samferdsel, lavere vekt på distriktskriterier Regnskap for benyttes som grunnlag Vi har ikke hatt samme fordeling som kostnadsnøklene tilsier

Tap også på budsjettmidler til veg I 2010 fikk Nfk ca 770 mill. kr. til drift og investeringer på de nye fylkesvegene Penger fordelt utenom inntektssystemet Fra og med 2015 innlemmes disse i inntektssystemet Gir et tap på rundt 200 mill. kr i løpet av de neste 5 år

Regjeringens forslag til statsbudsjett - endringer Korrigert kostnadsnøkkel gir reduksjon på 30 mill. kr Ny bevilgning til tunneler på 52 mill. kr Ny skattemodell – omtrent uendret Litt lavere vekst Kompensasjon arbeidsgiveravgift 136 mill. kr

Statsbudsjettet i tall for Nordland fylkeskommune Sammenliknet med gjeldende økonomiplan og gitt samme prisforutsetninger: Reell økning i frie inntekter beregnet til ca. 32 mill. kr MEN – bevilgning til tunneler 52 mill. kr inkludert i dette Konklusjon: Ingen ny handlefrihet

Nordland fylkeskommune har et godt utgangspunkt Velordnet økonomi Har god budsjettkontroll Fortsatt nokså lav gjelds sammenliknet med andre fylkeskommuner Relativt stor egenfinansiering av investeringene Politisk styringsvilje og fokus på økonomisk forsvarlighet