MMT270 Utvikling av kreative næringer. Del I. Den kreative klasse:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping KULTURdykk 05
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Gruppesamtaler 7.okt Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Samhandlingsreformen – hvordan innovasjon, teknologi og kampen om hodene kan forandre spillereglene Paul Chaffey, Abelia.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Kultur og helse Hva slags kunnskap har vi om sammenhenger? Eksempler på tiltak Hva slags muligheter ligger i dette arbeidet? Dialogseminar Rinnleiret 26.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Religioner og livssyn i dag
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Kulturteori
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Valgfag på Kastellet skole
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Trøndelag Forskning og Utvikling as Kultur og opplevelses - næringer Gjermund Wollan (HiNT / TFU) Jørund Aasetre (TFU)
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
1 Presentasjon av breddeåret i geografi. 2 Hva er geografi? Faktakunnskap om areal, fjell og elver?
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Knut Løyland Strukturelle endringstrekk ved etterspørsel etter utlån fra folkebibliotekene – erfaringer.
Dr psychol Oddvar Skjæveland Til en god by…. -kommer det gode mennesker.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
MMT270 Utvikling av kreative næringer. Hva skal vi ta for oss i dag og i morgen? Kreativitet, kreativ ”klasse” og kreative næringer Forholdet kreative.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
MMT 270 Innovasjon og entreprenørskap
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Framtid - Samspill - Skaperglede
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Seniorer i finansnæringen
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Kurs for tillitsvalgte i Norges Husflidslag
Kapittel 1 Helse og sykdom
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Valgfaget design og redesign
Kreative og kulturbaserte næringer
SØLVBERGET MAKERSPACE
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

MMT270 Utvikling av kreative næringer

Del I. Den kreative klasse:

Menneskers kreativitet har blitt en drivkraft i senmoderne samfunn. Florida snakker om en ny kreativ klasse, som skiller seg fra arbeider – og serviceklassen. Mennesket arver ikke lenger sine posisjoner, men må i økende grad skape sin virksomhet og sitt liv selv. Produksjonsmidlene er ikke lenger fabrikker og utstyr, men menneskenes kreative evner. Velstand i senmoderne samfunn er avhengig av tre faktorer: teknologi, talent og toleranse.

De tre T-er: Teknologi = Innovative produkter og metoder, spesielt ved hjelp av høyteknologi. Talent = Den menneskelige dimensjonen, og de kreative menneskene bak innovasjonene. Toleranse = Kreativitet utvikles best der et mangfold av mennesketyper og nasjonaliteter sameksisterer. De stedene som klarer å legge til rette for den kreative klassens kjennetegn, vil utvikle seg i framtida.

Kreativitet:

Kreativitet er ikke noe ”mystisk”, slik man trodde før. Det er heller ikke riktig det samme som evner eller intelligens. Kreativitet omfatter snarere evnen til å syntetisere, dvs. å sette sammen ting på nye og anvendelige måter. ”Combinatory play” hos Florida. Menneskers forestillingsevne (”fantasi”) kan for eksempel resultere i et nytt produkt, en ny teori eller et spennende kunstverk. Kreativitet og kreativt entreprenørskap handler om lidenskap, om å våge ta sjanser, og følge tilbøyeligheter – i stedet for velge det trygge og ”sette seg i godstolen” igjen. Kreativitet fordrer en åpenhet i forhold til det som er annerledes. Kreativitet kan være frustrerende, da eksisterende tenkning settes ”til veggs”.

Kreativitet forts. Kreative er noe alle mennesker kan være, det baserer seg dypest sett på alminnelige evner. Kreativitet trives i sosiale sammenhenger, der synspunkter kan brynes mot hverandre, for eksempel i gruppe/teamprosesser. Kreativitet forutsetter derfor en spesiell type dialog, som er både åpen og provoserende. Kreativitet ”har det best” i konstruktive fagmiljøer og proaktive politiske miljøer.

Kreative produkter: Sette tradisjonelle produkter og tjenester inn i nye sammenhenger, for eksempel ved hjelp av teknologi, design, story-telling og ”framing” (innramming). Skaper immateriell merverdi/skille seg ut.

Eksempler: Mobil Digital By-og naturvandring – utvikling av mobile service - og turismetjenester. Vitenskapelig og forretningsmessig visualisering basert på 3D teknologi. Film, profilering og regional næringsutvikling. Storytelling og designhoteller. Film og restaurantkonsepter etc. Grafisk layout og websider – tilpasset brukernes behov.

Del II: Opplevelsesnæring:

Opplevelsesprodukter:

Opplevelsesnæring: Nå dreier vi over fra den skapende prosessen til opplevelse for kunden, og helst det å kunne skape og formidle den ekstraordinære opplevelsen. Det hevdes at vi lever i en kundedrevet økonomi, som kalles opplevelsesøkonomi. Definisjon: Opplevelsesøkonomi er et samlingsbegrep for mennesker og bedrifter med en kreativ holdning, som har som hovedoppgave å skape, formidle og legge til rette for å gi kundene ekstraordinære opplevelser.

Hvilke næringer handler dette om? Opplevelsesnæringer omfatter i dag for eksempel arkitektur, design, film/foto, IT/spill/innholdsproduksjon, kulturarv, kunst, litteratur, markedskommunikasjon, media, mote, musikk, måltid, opplevelsesbasert læring, performance/scenekunst, sport og turisme.

Kjernekompetanse: Kundene er i stadig større grad opptatt av produkter som skiller seg ut, gir en merverdi – skapt av teknologi, estetikk, design og formidling. Kjernekompetansen til produsentene innenfor opplevelsesnæringene ligger derfor innenfor teknologi, estetikk, design og formidling, samt innenfor breddekunnskap som for eksempel kulturforståelse og kontekstuell geografisk innsikt. Opplevelsesnæringene åpner også opp for kundene som ”medprodusenter” i produksjonsprosessen. Men blir dette utnyttet godt nok?

Konkurransefordel: Bedrifter i høykostnadsland møter økt konkurranse fra utenlandske konkurrenter med langt lavere kostnadsnivå. I stedet for å konkurrere på pris, blir opplevelsesverdien stadig viktigere. Velstandsutviklingen i vestlige land har ført til kraftig etterspørsel etter varer og tjenester som har ”noe ekstra” ved seg.

Samfunnsmessig betydning: I Norge sysselsetter ”kulturnæringene”(2006) rundt mennesker, noe som utgjør vel 4% av den totale sysselsettingen. I Norge har veksten vært på 7% fra I Danmark har har kunst, kultur og underholdning i løpet av de senere åra vært drivkrafta bak en betydelig økonomisk vekst. F.eks. eksporterte danske opplevelsesvirksomheter i 2001 for over 68 milliarder kroner årlig, og det utgjør over 16 % av Danmarks samlede eksport. I Sverige sysselsetter denne sektoren mennesker og dette utgjør vel 5 % av BNP. Underholdning og kultur er i dag USA’s største eksportområde, og i Storbritannia har områdets årlig vekst i perioden vært på 10 %.

Del III: Medier/Formidling: Medier i vid betydning handler om teknologi og formidling/kommunikasjon. Kreative produkter når aldri ut til kundene hvis det ikke finnes et formidlingsledd, eller skjer en kommunikasjon mellom mennesker. Tenk! Hvilken betydning har for eksempel Steinkjerfestivalen hvis ikke budskapet formidles på allsidige måter? Poenget er at mennesker til alle tider har kommunisert, men i dag må kommunikasjonen og formidlingen tilpasses de kravene til innhold og innpakning som kresne forbrukere ønsker. Derfor må mediekunnskap også ha kunnskap om kultur og samfunn.

Medier/formidling forts. Det handler om å fange oppmerksomhet. Mennesker etterspør noe som også har verdi og dypere mening, knyttet til events og kulturelle tilbud, der for eksempel kunnskap, mening, substans, troverdighet og det ekte, er viktig. Derfor er formidling også knyttet til det etiske feltet. Dette betyr at man må tenke igjennom konsekvensene av det man formidler, enten dette er et politisk budskap, en teaterforestilling, turistattraksjoner eller ny mobiltelefon. Igjen: Husk at forbruk i dag ofte handler om mye mer enn funksjonelle (det nødvendiges) kriterier, det handler ofte om identitesskapende prosesser!

DERFOR! MMT 270 handler om helheten: Kreativitet, opplevelse og formidling. Som kjennetegn ved senmodernismen. På denne scenen spiller dere som studenter og unge voksne en hovedrolle!

Del IV: Festivaler

Festivaler Et meget godt eksempel for oss å studere i fellesskap er: FESTIVALER Det er i dag vel festivaler i Europa (ca. 80 i Trøndelag). Festivaler som ritualer og performance omfatter alle de tre dimensjonene vi har snakket om så langt; kreativitet, opplevelse og formidling. Festivaler sier noe om endringer i kultur og samfunn. Festivaler er også knyttet til steder. Hva kan steder gjøre ut av at de har festivaler? Hva er medienes og opplevelsesteknologiens betydning for festival- og stedsmarkedsføring?

En modell for festivaler: Kulturell Opplevelse Skapende rom Estetisk rom Rom for formidling Scene Publikum Markører

Hva er en festival? Festival defineres som festivitas, noe man kommer sammen for å feire og oppleve. Festivaler er ritualer og performance som er avgrenset både i tid og rom, og som dermed er egnet for å kunne gi opplevelser. Viktigste virkemidler for opplevelser er ”framing” (innramming) og ”det at artister våger å ”by” på seg selv (”ostentation”). Festivaler henger sammen med steder. Hva betyr for eksempel Kosmorama, Pstereo, Trondheim Kammermusikkfestival, Hovefestivalen og Canal Street jazz og bluesfestival for steder som Trondheim og Arendal?

Festivaler forts. I min undersøkelse fra Canal Street, Arendal, viser det seg at festivalen både gir lokalbefolkningen og de tilreisende et sterkere forhold til Arendal som sted. Det er et utall av medier og formidlingskanaler i sving før, under og etter festivalen. Sommeren 2008 hadde festivalen besøkende, den uka festivalen varte. Et viktig spørsmål for oss er hvordan man ved hjelp av medier, spill og opplevelsesteknologi, stadig kan forbedre festivaler som produkt? Framtida: Hvordan kan man trekke kunden inn i virksomheters produktutvikling, salg og markedsføring?

Konsert i industriområde

Jazzkonsert på kirkegård

Hovedscenen

”Intimkonsert”

Stemning på utesteder

Canal Street bruker byen!