Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
EIDSVERKET 6. APRIL 2017
2
HVOR STÅR VI? Innovasjon og entreprenørskap er moteord
Men liten forståelse for helheten/ofte lite substans Og Norge sakker akterut når det gjelder nyskaping
3
BEGREPENE Innovasjon = tenke nytt, forandre
Entreprenørskap = gjør det til noe nyttig Kreativitet er en forutsetning for innovasjon Intraprenørskap skjer innenfor eksisterende virksomheter Imitasjon viktig for å spre det nye Og det nye er ofte en kombinasjon av noe eksisterende
4
UTFORDRINGENE 1 av 100 ideer blir en virkelig forretningssuksess
2 av 100 prosjekter skaper 90% av verdiene Men: store oppfinnelser er gjort i små virksomheter: flyet, kunstige hjerteklaffer, helikopter Og av folk i 20-årene
5
HVORFOR ER INNOVASJON VIKTIG?
Løse nye utfordringer: klima, miljø, energi, mat, helse Forbedre produktiviteten Skape nye arbeidsplasser/drive regionalpolitikk Personlig tilfredsstillelse
6
INNOVASJON SKAPES AV Teknologiske endringer
Nye råvarer/innsatsfaktorer Markedsmessige endringer Sosiale endringer Politiske endringer «Brontosaurus-faktoren»: de stores arroganse og treghet
7
INNOVASJON KREVER Et behov i samfunnet – en mulighet
Kunnskap, ressurser og ferdigheter Entreprenøriell lyst og vilje Team og teamarbeid
8
INNOVASJON SKAPER Nytt produkt/ny tjeneste Nye prosesser Nytt marked
Nye organisasjonsstrukturer/nye institusjoner Nye arbeidsredskaper
9
TENK PÅ HVA SOM ER SKAPT DE SISTE 30 ÅRENE
IKT - digitalisering Medisin Energi OG ENDRINGER FRAMOVER BLIR BARE STØRRE Digitaliseringen skaper helt nye muligheter
10
DIGITALISERINGEN Åpen innovasjon Kunstig intelligens (+ mennesket)
Kvantecomputere (dramatisk større lagrings- og prosesseringskapasitet) Teleporting (virtuell realitet) Tingenes Internett
11
HINDRINGENE SITTER MEST I HODET
«udelelig atom» fly, dampbåt, tog, ubåt TV, lydfil, levende film «640 k er nok for alle» (BillGates 1981) «drikke all olje som blir funnet i Nordsjøen» (NGU-sjefen i 1958)
12
PERSON OG KULTUR Kreativitet = personlighet og miljø
Personligheten = selvtillit, forestillingsevne, kunnskap Miljø = toleranse (utnytte mistakene), variasjon, aktivitet (prøve og feile) «frykten for mistak, er den største hindring for å lykkes»
13
SKAPE ENDRINGSAGENTER VED Å LÆRE
Få ideen, finne mulighetene Få ideen inn i en plan Realisere planen Og fortsette utviklingen …….. Individet Organisasjonen, nettverket Samfunnet
14
OPPSUMMERT Enorme muligheter Gå motstrøms, tenk annerledes
Krise = fare + mulighet Kreativitet er medfødt og kan utvikles
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.