«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Advertisements

Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Samarbeid OT/NAV/skole
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Prosjekt til fordypning
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Overgangsprosjektet – NY GIV
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Livsmestring – arbeid med psykisk helse i videregående skole Merethe Schjem desember 2015.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Nav veileder i videregående skole
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Samling for Oppfølgingstjenesten i Nordland 26. april 2017
Inspirasjonsssamling ot
Formidling til læreplass….
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Sundvolden, torsdag 7. desember 2017
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.
NAV-veiledere i vid. skole
Arbeidsrettede virkemidler
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres over Arbeids- og sosialdepartementets budsjett (Prop ) og inngår i «Innsats overfor utsatte unge». Arbeids- og velferdsdirektoratet ga i ,5 millioner i tilskudd til NAV-kontorene. Midlene finansierer NAV-veilederne som har arbeidssted i de videregående skolene. Forsøk med NAV veiledere i skolen

Formål med forsøket forebygge frafall i videregående opplæring og integrere ungdom i arbeidslivet få kunnskap om behov for, og bruken av tiltak og tjenester fra NAV i kombinasjon med tilrettelagt opplæring fra fylkeskommunen. prøve ut en modell for tverrsektorielt samarbeid få kunnskap om omfanget av levekårsproblemer og sosiale problemer blant elever i videregående skole Forsøk med NAV veiledere i skolen

Akershus fylkeskommune – forsøk på Jessheim videregående skole med NAV i 4 kommuner Kristin, NAV Ullensaker Tove, NAV Eidsvoll Karina, NAV Nannestad Ann Kristin, NAV Nes 50% stilling tildelt hver veileder, prosjekt midler tildeles hvert enkelt kontor for et år av gangen fram til sommer Spleiselag mellom Akershus fylkeskommune og det enkelte NAV kontor ut 2016 Prosjektet går over i drift fra Organisering av forsøk med NAV veiledere i skolen

Målgruppe Elever i videregående opplæring som står i fare for å falle ut av videregående opplæring. Ungdom som møter opp på NAV-kontoret uten fullført videregående opplæring. Målet er å bistå ungdommene til å fullføre videregående opplæring ved å tilby individuelt tilpasset videregående opplæring og eller oppfølging fra Oppfølgingstjenesten i kombinasjon med tjenester og eller tiltak fra NAV. I tillegg til dette har Forsøket på Øvre Romerike hatt et spesielt fokus på ungdom med påbegynt læretid. Disse har fått hjelp til å finne ny læreplass eller bistand gjennom ordningen med forsterket Vg3 i skole. Organisering av forsøk med NAV veiledere i skolen

NAVs rolle Tilbakeføring til kompetanse- givende opplæring Samordning/støtte i overganger Forebygging av frafall

Arbeidsområder 2016 Forebyggende arbeid for og med elever i skolen, blant annet gjennom tidlig innsats, deltakelse i klasseteam og deltakelse i fagmiljø knyttet til samfunnsfag Følge opp utsatte elever sammen med team for elevtjenester (rådgivere, PPT, helsesøster med flere) Samarbeid skole, OT, NAV knyttet til frafall - avklaringssamtaler Oppfølging av elever i Vg3 i skole (Rekruttert fra NAV) Oppfølging av ungdom som er tilbakeført fra NAV til skole Samarbeid mellom NAV/kommune (IP) og skole knyttet til elever på tilrettelagte avdelinger og ordinære elever med særskilte behov Deltakelse i kvalifiseringskurs for ungdom som ikke har fått læreplass Følger opp ungdom på «Skole på byggeplass» Kontaktperson mellom NAV kontorene (spes knyttet til ungdomsteamene) og skole

Erfaringer Kompetanseoverføring mellom NAV og skolen Bindeledd til eget ungdomsteam NAV mer fokus mot skole – kan mer skole Økt samarbeid med OT Bidra i frafallsforebyggende arbeid i skolen Tilbakeføring/rekruttering av ungdom fra NAV og inn i skole Råd og veiledning Realitetsorientering

Suksesskriterier Del av skolens elevtjenesteteam Faste møtepunkt (ukentlig) Gjensidig nytte og samhandling Avklart taushetsplikt, bruk av samtykke erklæring Rolleavklaring – hvem gjør hva? Kort vei fra identifisering til handling Kombinasjonstiltak Være en del av heiagjengen

Hva har vi oppnådd så langt Skole og Nav har lært hverandres arbeidsmåter og virkemidler å kjenne Kortere vei fra utfordringer til muligheter Samarbeid om utfordringene gir mer helhetlig innsats Realitetsorientering virker Flere ungdommer blir i skolen eller opprettholder kontakt med skolen Flere ungdommer fra NAV er kommet tilbake til skole. Har en spesielt satsing på de som har gjennomført deler av læretiden – fullføre gjennom ordningen med forsterket Vg3 i skole. Her har 5 ungdommer tatt fagbrev og ytterligere 4 er oppmeldt til fagprøven. Samarbeid med Veidekke og «Skole på byggeplass» har foreløpig bidratt il at 6 ungdommer har fått læreplass i Veidekke