Skolebibliotek på Nyamidzi ungdomsskole 2015 Metodistkirken i Haugesunds misjonsprosjekt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Læring på arbeidsplassen
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Vi er i gang med å klargjøre byggeplassn for å bygge vår CABLAC i Zemba! (CABLAC er omtrent det samme som et samfunnshus.) Hei lærere og elever på Rasta.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Sør-Afrika KFUM Tensing
Styrket fellesskap Første samling 20. oktober 2009 Melhus bedehus 19:30 Kaffe 20:00 Vi starter presis 22:00 Takk for i kveld.
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Anna Holm Heide | /
Botswana Gruppe 1.
Strategiplan
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Øst-Afrika NLM startet arbeidet i Tanzania i 1950 og Kenya i 1971.
Kenya NLM startet arbeid i Kenya i Mye av NLMs arbeid er integrert i den lutherske kirke i Kenya. De nasjonale kirkene har selv ansvar for arbeidet.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Kampen skole Vår visjon:
Foreldremøte 8.september trinn
Horten vidergående skole
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Velkommen til et nytt skoleår!
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Misjonstime Velkommen til dd.mm åååå
Vennskapsaksjonen 2014.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Ithemba betyr håp på Zulu. Det er nettopp håp for fremtiden som FAbU´s nye misjonsprosjekt handler om. Hensikten  Ithemba-prosjektet vil bidra til en.
Omtanke - Solidaritet - Samhold Fagforbundets barneby.
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
 Metodistkirken i Haugesund Misjonsprosjekt Vannpumpe ved Denhere Rural Clinic.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Bibler til Egypt Bibeldagen 2015 Foto: Tor Tjeransen, Hans J. Sagrusten og Bibelselskapet i Egypt.
Bygging av Gjestehus i Gbecohn, Liberia
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Metodistkirkens misjonsselskap
Internasjopnalisering
Helsesøster Revheim skole
Søndagsskolen i Bergen Centrals Misjonsprosjekt
ETIOPIA.
Metodistkirkens Misjonsselskap
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Madagaskarkveld tirsdag 10. april.
Undervisningsetaten kroner.
Den norske kirke for “nordmenn”
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Skolebibliotek på Nyamidzi ungdomsskole 2015 Metodistkirken i Haugesunds misjonsprosjekt

Sammen for et bedre liv

Land vi samarbeider med  Liberia  Sierra Leone  Zimbabwe  Angola  Litauen  Ukraina

Partnership in Development  Vårt hovedprogram i Afrika.  Et samarbeidsprogram for landsbyutvikling i:  Liberia  Zimbabwe  Sierra Leone

Bedre liv  Nasjonal kirke utarbeider mål og satsningsområder  Noen få ansatte for å lede og koordinere  Opplæring på kirkenivå  Prosjekter der det er Metodistkirke – eller hvor det er størst behov  Opplæring i lokalsamfunn – lokalt og større seminar  Demokratisk valgt komité i lokalsamfunn  Lokalsamfunnet vet hva de trenger, og søker om støtte

Partnership in Development

Formålet med et misjonsprosjekt  Kjenne tilhørighet til misjonen, prosjektet og menneskene som er involvert  Være med å skape et bedre liv for våre medmennesker  Få bidra økonomisk  Være i forbønn for prosjektet, lokalsamfunnet og enkeltpersoner der  Dele fellesskap på tvers av grenser og kulturer

Enkle og gode rutiner  Enkle, men tilstrekkelige skjemaer for søknad, rapport, regnskapsføring, evaluering  Må bli selvbærende  Lokalsamfunnet må bidra – med sand, stein, arbeid, murstein  Åpenhet om finanser – alle har rett til å se bøkene

Zimbabwe  14,1 millioner innbyggere  Shona 71%, Ndebele 16% andre afrikanere 11%, hvite 1%, andre 11.5%  Hovedstaden er Harare  Offisielt språk; engelsk, shona, sindebele  Uavhengighet fra Storbritannia i 1980  Samarbeid med Metodistkirkens Misjonsselskap siden 1938  Chabadza-samarbeid med Metodistkirkens Misjonsselskap fra 2012

Chabadza  Er et shonaord med vid betydning;  Det er enten en forespørsel om hjelp - eller et tilbud om hjelp, i et arbeid eller tiltak som allerede er planlagt eller i gang  Navnet på Partnership in Development- programmet i Zimbabwe

Nyamidzi, Manicaland  Ligger i Manicaland provinsen i Zimbabwe

Nyamidzi, Makoni-distriktet

Nyamidzi ungdomsskole  Etablert i 1982  457 elever  23 lærere  Ønsker oppgradering til videregående skole  Søkte om dette i 2004, men har fram til i dag manglet bibliotek, som er et av kravene fra myndighetene

Nyamidzi ungdomsskole  Nærmeste videregående skole er 20 km unna  Elevene må flytte hjemmefra for å gå på skolen  åringene er da uten veiledning fra foreldre

 Økt risiko for seksuelle overgrep  Økning av HIV/Aids og andre sykdommer  Uønsket svangerskap, som igjen fører til at de unge dropper ut av skolen Nyamidzi ungdomsskole

Nyamidzi skolebibliotek  Byggingen av biblioteket vil gi skolen status som videregående skole  Biblioteket vil bidra til å fremme en lesekultur, som i sin tur bidrar til at en større andel elever består eksamen

Nyamidzi skolebibliotek  Biblioteket vil også tjene som et ressurssenter for lokalmiljøet, der de som har droppet ut av skolen, og voksne som ønsker det kan gjenoppta studier og fullføre skolegang

 Lokalbefolkningen bidrar med murstein, sand og arbeidskraft til prosjektet  Stort engasjement og forpliktelse fra innbyggerne fører til stor eierfølelse av biblioteket Nyamidzi skolebibliotek

SStøtten fra Haugesund er på kroner DDere vil få oppdateringer og bilder om framdriften i prosjektet underveis VVil dere være med på å forandre verden? MMisjonsprosjektet gir mange mennesker et bedre liv og en verdigere tilværelse! ÅÅ være sammen om et felles mål, er med på å styrke egen menighet! får støtte fra men trenger også støtte fra dere!

Det dere gjorde mot én av disse mine minste… Biblioteket vil ha stor betydning, som et ressurssenter, for hele lokal- samfunnet, ikke bare for skolens elever

Tilrettelegging: Anne Ng Forster Foto: Lloyd Nyarota, Anne Ng Forster