Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Presentasjon av LP-modellen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Den autoritative lærerrollen
HelART i Ulåsen barnehage
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Kampen skole Vår visjon:
Finsk skole møter svesk
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Slåtthaug ungdomsskole
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
KLASSELEDELSE.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Haugalandsløftet – noen refleksjoner
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune

Vi har forpliktet oss Lærere og skoleledere har en moralsk forpliktelse i å anvende de mest lovende pedagogiske strategiene for å hjelpe hver enkelt elev til å komme på et høyest mulig nivå. ( Durfour og Marzano 2011)

Igangsetting av endringsarbeid initiering implementering videreføring

Initieringsfasen  Organisasjonsanalysen  Ståstedsanalysen

Forberedelse på endring  «Readiness for change» (Oterkiil og Ertesvåg 2012) Holdninger og innstillinger til endringsarbeid  Kapasitet for endring (Oterkiil og Ertesvåg 2012) Kompetanse, motivasjon, holdninger og verdier

Implementering  Målet med endring er en virkelig endring og forbedring av praksisen i enheten.  Refleksjons- og bevisstgjøringsarbeid  Trening/øving  Veiledning

Faktorer som kan påvirke implementeringen  Lojalitet i endringsprosessen  Utvikle felles forståelse  Kapasitet i personalet  Ulike barrierer mot endring

Videreføring  Systematisk arbeid helt fra initieringsfasen  Vedlikehold av kompetanse som er utviklet  Fornyelse av arbeidet

Bedre læringsmiljø på Ila skole  Å etablere en felles forståelse i personalet på hva et godt læringsmiljø er.  Å øke kompetansen til personalet og igangsette tiltak som bedrer læringsmiljøet og øker læringsresultatene.

Prinsippene  Konsistent praksis  Det autoritative perspektiv  Kontinuitet  Bredde  God start

Kriterier for et godt læringsmiljø Udir  Lærerens evne til å lede klasser og undervisningsforløp.  Positive relasjoner mellom elev og lærer.  Positive relasjoner og kultur for læring blant elevene.  Godt samarbeid mellom hjem og skole.  God ledelse, organisasjon og kultur for læring på skolen.

 Klasseledelse  Skoleledelse  Relasjoner mellom lærere og elever  Relasjoner mellom elevene  Mobbing  Regler og konsekvenser  Lærernes læringstrykk  Rom for læring  Sosial kompetanse  Elevmedvirkning  Skole-hjemsamarbeid  Tilpasset opplæring

Klasseledelse  Autoritative prinsipp  Kunne gripe inn ved uønsket atferd  Kunnskap om reaktiv og proaktiv aggresjon  God start: Utnytte det sosiale vakuum ved oppstart Godt begynt er halv fullendt  Vest ute  Elevene stiller opp ute, hentes av lærer  Lærere erobrer klasserommet, garderoben  Håndhilser i døra  Oversikt over dagen  Ukas låt i alle overganger  Faste plasser, også i lyttekrok  Hilse på alle språk  Flagg i gangen  Trinnregler  Ryddige areal. Ryddig skole

Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Brukerkunnskap og Brukermedvirkning Kunnskapsbasert praksis Kontekst

Refleksjon som endringsredskap IGP-metoden (Jensen og Størksen 2001)  Hva sier forskning om læring  Problemstillinger  Refleksjon over egen praksis  Forskning + erfaring nye handlinger

AB C Kontekst Metanivå: Forståelsen av hva som foregår A og B illustrerer kommunikasjonen her og nå. C illustrerer hvilken felles forståelse av kommunikasjonen A og B har. Konsistent praksis metanivå Røkenes og Hansen (2002)

Problemstillinger til diskusjon  Lærer er modell for elevenes oppførsel  Lærer behandler alle elevene med respekt  Lærer formidler positive forventninger til alle barna  Lærer viser barna tillit  Lærer legger vekt på positiv sosial kontakt med alle barna  Lærer er sensitiv uten å miste profesjonell distanse  Lærer gir rom for humor

Ringstadbekk x Hva er bra Hvorfor Hva kan bli bedreHvordan

Det autoritative perspektivet autoritativ ettergivende autoritær forsømmende Kontrollakse Relasjonsakse Baumrind (1971, 1991)

autoritativ ettergivende autoritær forsømmende Kontrollakse Relasjonsakse -Perspektivtaking -Småprat -Lek -Aktiviteter -Mestringsopplevelser -«Banking time» (Pianta, 1999)

autoritativ ettergivende autoritær forsømmende Kontrollakse -Krav til atferd -Støttende grensesetting -Forutsigbarhet -Rutiner -Voksnes evne til å nullstille seg Relasjonsakse

Realsjonskartlegging Navn på elev Lærer/voksen Lærer/voksen Lærer/voksen OlaGod KariGreiGodIngen PeterGreiGod IvanDårlig SandraIngenGrei LizGodDårligGrei Lite/Ingen relasjon Dårlig kontakt/relasjon Middels god relasjon God relasjon

Tiltakspyramide Sparsomt Konsekvenser Påminnelser og signaler Struktur, ledelse, regler Ros, oppmuntring og mestring Raushet Relasjoner til elever, involvere, lytte, anerkjenne

Sosiometrisk undersøkelse

Opprettholdende faktorer og systemanalyse Utfordring/ problem Opprett- holdende faktorer Opprett- holdende faktorer Opprett- holdende faktorer Opprett- holdende faktorer Opprett- holdende faktorer

Kartlegging av læringsmiljøet  Organisasjonsanalysen  Elevundersøkelsen, 7. trinn  Zeroundersøkelsen, 2. – 7. trinn  Sosiometrisk kartlegging, 2. og 5. trinn  Kartleggingsresultater  Bruk av prosjektgruppa til observasjon

Fra initiering til videreføring Kontinuitet  Etablerer en kultur for læring  Ting tar tid  Studiedager  Repetisjon  Fellestid  Oppfølging av nyansatte  Oppfriskning, påminning, kursing  Bruk av språket i hverdagen  Forbedrer og videreutvikling

Mål  Elevene skal ha et godt læringsmiljø  Læringsmiljøet skal fremme gode læringsresultater Kriterier for måloppnåelse - felles forståelse i personalet for hva et godt læringsmiljø er - En handlingskompetanse som er i tråd med dette - Lojalitet overfor tiltakene

Enhver skoleleder og lærer er i en lederposisjon. Ikke spør om du leder. Det gjør du. Ikke spør om du utgjør en forskjell. Det vil du. Spørsmålet er: Hvilken type leder vil du være og hvilken forskjell vil du utgjøre? (Durfour og Marzano 2011)