13.01.2012 Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Advertisements

Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Skolen – en kommunal virksomhet
Advokat Øyvind Renslo, KS
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Parlamentarisme 1884 Mulig styringsform i på kommuneplan etter den nye kommuneloven Oslo: fra 1986 Også utprøvd i Hedmark fylkeskommune fra 1988.
Reglement for driftsstyrer ved skolene i Stavanger Driftsstyreskoleringen 2015.
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Parlamentarisme 1884 Mulig styringsform i på kommuneplan etter den nye kommuneloven Oslo: fra 1986 Også utprøvd i Hedmark fylkeskommune fra 1988.
Hedmark fylkeskommune Fylkesrådsleder Per-Gunnar Sveen 11. april 2015.
Dosent Ingun Sletnes Repetisjon stats- og kommunalrett Våren 2016.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Jan Fridthjof Bernt: Rollefordeling og fremgangsmåte ved vedtak om kommunesammenslåing Foredrag på konferanse om kommunereformen Lokalsamfunnsforeningen.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Kommunen og Fylkeskommunen
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Kommunestyrekomiteer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 10. januar 2017
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Repetisjon stats- og kommunalrett med hovedfokus på kommuneloven
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Opplæring av rektorene
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Hva skjer i kommunalretten
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7

2 Innledning Styringsformene er formannskap og parlamentarisme er likestilt som styringsformer Parlamentarisme introdusert som en forsøksordning i Oslo fra 1985 (egen forsøkslov), Kap. 3 i kommuneloven gir særlige regler for en parlamentarisk styringsform, mange av reglene i kapittel 2 gjelder også Må ha kommuneråd/fylkesråd – har ikke formannskap og administrasjonssjef, jf. koml. §§ 8 nr. 1 og § 19 nr. 2 For øvrig de samme lovpålagte organene og samme adgang til å opprette frivillige organer som i formannskapsformen – i tillegg adgang til å opprette styrer etter koml. § 20 nr. 4 (under kommunerådet) Formen er innført i Oslo, Bergen og Tromsø kommuner og i Nordland, Hedmark, Troms og Nord-Trøndelag fylkeskommuner, flere kommuner har vurdert det, men ikke innført formen Styringsformen innebærer at kommunerådet må gå av hvis det blir vedtatt mistillitsforslag mot rådet Hvorfor kommunal parlamentarisme? Noen betenkeligheter? (motargumenter)

3 Innføring og oppheving av kommunal parlamentarisme, jf. koml. § 18 Kommunestyret må selv bestemme innføring av parlamentarisme og eventuell tilbakeføring til formannskapsformen - jf. nr. 1 Framgangsmåte Kommunestyret må velge hvorvidt et byråd skal velges etter koml. § 19 eller utpekes etter § 19 a, se koml. § 18 nr. 4 Arbeiderpartiet sa ja før valget i 2011 i Akershus fylkeskommune for så å snu

4 Kommuneråd Kan bestå av personer som er valgbare, jf. § 14 nr. 1a – intet krav om at må utgå fra kommunestyret (annerledes enn for formannskapet) Ikke realiteten ikke plikt til å ta imot valg jf. koml. § 19 nr. 6 - rett til å fratre etter eget ønske Må fratre sine øvrige «kommunale... verv» i funksjonsperioden jf. koml. § 19 nr.7 - hva menes? Ingen lovkrav til minstestørrelse Byrådet i Bergen januar 2015

5 Valg av kommuneråd (byråd) 1 (etter koml. § 19) Velges av kommunestyret – delegasjonsforbud jf. nr. 1 Må ha støtte fra flertallet i kommunestyret jf. nr. 4, rådsvalg - ikke personvalg, valg av leder/nestleder skjer samtidig Etter kommunestyrevalg velges nytt kommuneråd i det konstituerende møte, jf. nr. 3 Byrådet i Tromsø velges etter reglene i koml. § 19 Byrådet Tromsø kommune januar 2015

6 Valg av kommuneråd (byråd) etter koml. § 19 Rådet har plikt til å gå etter vedtak av kommunestyret, jf. nr. 3 og 5. Det samme gjelder enkeltmedlemmer etter nr. 6 – intet vilkår for å «kaste» enkeltmedlemmer at det er innført ledelsesansvar for den enkelte byråd– «ministeransvar» (se § 20 nr. 1, 2. setning) Når rådet går skal valg av nytt råd foretas senest i neste kommunestyremøte jf. nr. 3 Forslag om at rådet må fratre/meddelelse om at rådet vil fratre må framsettes i møte jf. nr. 5 Forslag om at rådet skal fratre skal behandles i neste møte om ikke 2/3 krever umiddelbar avstemning Nytt enkeltmedlem velges av kommunestyret etter forslag fra rådet. Fratrer lederen velges nytt råd jf. nr. 6 I 2010 ble det reist mistillitsforslag mot Sølvi Listhaug

7 Valg av kommuneråd (byråd) etter utpekingsordningen, jf. koml. § 19 a Ordføreren skal gi en lederkandidat i oppdrag å danne nytt kommuneråd, se nr. 1 og 2 Den utpekte setter selv sammen sitt råd som konstituerer seg selv etter nr. 3 og lederen kan når som helst skifte ut medlemmer og bestemme sammensetningen Kommunestyret skal ha melding om sammensetningen og endringer i denne Funksjonstiden er uavhengig av kommunestyrets valgperiode, annerledes enn etter § 19 Rådet har også her plikt til å gå etter vedtak av kommunestyret, jf. koml. § 19 a nr. 7 Det samme gjelder enkeltmedlemmer etter koml. § 19 a nr. 8 Utpekingsordningen gir lederen en sterkere stilling enn valg etter koml. § 19 Utpekingsordningen benyttes i Oslo og Bergen kommune Bergen kommune fikk nytt byråd i oktober 2014 etter at byrådsleder Ragnhild Stolt –Nielsen trakk seg

Kommunalrett 2011 Hans-Olav Toft 8 Kommunerådets oppgaver og myndighet jf. koml. § 20 De samme lovbestemte oppgavene som administrasjonssjefen har (koml. § 23 nr. 1 og 2) – se koml. § 20 nr. 1 og 2 Dvs. ledelsesansvar, skal forberede og iverksette vedtak og har tilsynsansvar (internkontrollansvar) Enkeltmedlemmer av rådet kan få ledelsesansvar på rådets vegne, forutsatt at kommunestyret har åpnet for det jf. nr. 1 – denne myndigheten kan ikke kommunestyret delegere Skal innstille til kommunestyret når det gjelder økonomiplan, årsbudsjett og årsregnskap, se koml. §§ (formannskapets oppgave i formannskapsstyrte kommuner) Møteplikt og møterett i kommunestyret, jf. nr. 5. Byrådsleder har møterett i andre folkevalgte organ minus kontrollutvalget Byrådet og enkeltmedlemmer kan få myndighet etter delegasjon jf. nr. 3. Adgangen til delegasjon behandles under temaet delegasjon

Kommunalrett 2011 Hans-Olav Toft 9 Særlige problemstillinger Opposisjonens vern - «Kompensasjon» til mindretallet jf. koml. § 21; kontor- og utredningsmessig assistanse - annet? En særlig valgbarhetsregel, koml. § 14 nr. 1, b) Gjelder visse begrensninger for ansatte i byrådets sekretariatet Bruk av faste utvalg (§ 10), styrer (§ 11) og andre folkevalgte organ utenfor byrådets styringslinje kan i praksis være problematisk i en parlamentarisk modell Kommunerådet kan delegeres myndighet til å opprette driftsstyrer under rådets ledelse, se § 20 nr. 4 Åpenhet- og innsynsreglene kan reise særlige utfordringer i en parlamentarisk styringsform

Kommunalrett 2011 Hans-Olav Toft 10 Konsekvenser av parlamentarisk styringsform - oppsummert Bystyrets alminnelige kompetanse som øverste organ er uberørt Ordførerrollen mindre sentral Kommunerådet og enkeltmedlemmer er avhengig av bystyrets tillit Byrådet er øverste leder av kommunens administrasjon, jf. koml. § 19 nr. 2 og nr. 1 Formannskapet er bortfalt, jf. koml. § 8 nr. 1, 2. setn. Det samme gjelder rådmannen jf. koml. § 22 Byrådet er overordnet hele den tilsatte administrasjon, men som hovedregel ikke de øvrige folkevalgte organene Øvrige folkevalgte organer opptrer med fullmakt fra bystyret og har kompetanse så langt denne fullmakten rekker Byrådet har ingen myndighet i fht. faste utvalg, kommunestyrekomiteer, bydelsutvalg Men byrådet har myndighet over den tilsatte administrasjon i bydelene som betjener bydelsutvalgene