Karriereveildningsarbeid ved Hemnes sentralskole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Entreprenørskap i nye læreplaner
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Åsmund Sollien Schau og
Et program for ungdomsskolen
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Entreprenørskap i programfag til valg
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
RESULTATER FRA UNGT SKAPERKRAFTVERK ARBEID OG UTDANNING Nord-Trøndelag Norges Tankesmie - fokus på framtida Ungdomskonferansen 2007 Inderøy 28. og 29.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
KARRIEREPLANKURS Bakgrunn: Bidra til å få ungdom ut av ledighet og tilbake til skole eller annen opplæring. Utfordring: Utforme og gjennomføre et konkret.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Programfag til valg på Haugalandet Idedugnad 1.Februar 2008 Aase Soland Bjelland, Haugalandet Skole – Arbeidsliv, Koordinator Programfag til valg (PTV)
Time vidaregåande skole
Yrkes- og utdanningsveiledning Plan for 10. trinn 2010/2011.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Utdanningsvalg 10.klasse
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Foreldremøte 8. Trinn. 28. August ”Utdanningsvalg ved Østersund ungdomsskole” / ”Hvordan forbereder vi elevene for videre utdannelse” Leif Johannessen,
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til et nytt skoleår!
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Slåtthaug ungdomsskole
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
STYRKE næringsnær læring
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
FORELDREMØTE 9.TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (9A,9B,9C,9D) Thomas Kvalvik (9D,9E,9F, 9G)
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Framtid - Samspill - Skaperglede
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg 10.klasse
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Karriereveildningsarbeid ved Hemnes sentralskole

Siden skolen startet med entreprenørskap og elevbedrift i 2005, har vi stadig utvidet satsningen. Vi har 16 ulike aktiviteter som gjennomføres i løpet av klasse. Se for karriereplan og reportasjer fra aktiviteter vi har gjennomført. Vi har et karriereveiledningsteam som består av rektor, rådgiver og entreprenørskapsansvarlig.

Hvorfor jobber vi med entreprenørskap?  Mange av jobbene dagens elever skal ut i, finnes ikke i dag.  Morgendagens arbeidsmarked trenger mennesker som er fleksible og kreative.  Endringsvillige og endringsdyktige elever (og lærere).  Entreprenørskap fremmer mestring, skaperglede og selvstendighet og gir læring for framtida.  Introduksjon av forskjellige yrkesgrupper viser elevene noen av de mange muligheter de står overfor i framtida.  Entreprenørskap viser frem lokalsamfunnet og de muligheter som finnes der.

KlasserAktivitetTimer/ samarbeidspartnere klasse Yrket mitt: Foreldre, familie kommer til klassen og forteller om sitt yrke Boka om meg selv: Tar for seg familien, yrker før og nå osv. Så mye som ønskelig Samarbeid med hjemmet 3. klasse Bedriftsbesøk: Klassen deles i grupper og besøker hver sin bedrift på Hemnesberget. Det skal lages en presentasjon av bedriften. Rana Tre, Rana Plast ( Helgeland sparebank, På håret, Kråkeslottet m fl ) 4. klasse Vårt lokalsamfunn: bli kjent med eget lokalsamfunn og hva som finnes av tilbud. Samarbeid skole- næringsliv 5 arbeidsøkter av 1 time Samarbeid med Hamre Arkitektkontor 5. klasseSmart: problemløsning og kreativ tenking 4 arbeidsøkter gjennomført av en fra lokalt arbeids- eller næringsliv. Lærere er veiledere. 6. klasse Sikk sakk Europa: europeiske land og deres ressurser. Ressursbruk, lokal identitet og internasjonal handel Fra 4 arbeidsøkter til flere uker. Bruke ressurspersoner i lokalsamfunnet. 7. klasseSmart: problemløsning og kreativ tenking Se mulighetene: kartlegging av egen entreprenørskapskompetanse. Lage et forslag til aktivitetshus for ungdom. Lage et profilkort ut fra kartlegging av interesser, ferdigheter og verdier. Har elevene et mål for sin aktivitet/atferd? Hva skal til for å nå sine mål? Fra korte økter til prosjekter som passer inn i metoden. 5 arbeidsøkter. Ekstern foreleser som har fulgt sine drømmer og satset.

8. klasse Økonomi og karrierevalg: beslutningsevne, valgkompetanse, personlig økonomi, rettigheter og plikter som bankkunde. Jobbskygging: være med foreldre på arbeidsplassen Karriereveiledning: Yrkes- og utdanningsorientering Elevbedrift: elevene skal etablere, drive og avvikle en bedrift. Grundercamp: "treningsleir" i kreativitet, problemløsning og nyskaping. Karrieremappe: Inneholder attester fra aktiviteter, cv, søknadsmaler med mer. 3 arbeidsøkter a 90 minutter. Samarbeid med Sparebankforeningen som kommer inn i skolen og tar opplegget med elevene. Min framtid, 1 time pr.uke 4 uker,det jobbes med læreplanmål fra alle fag. 1 dag Mappen skal oppdateres hele ungdomstrinnet og følger med eleven til videregående skole. 9. klasse Utdanningsvalg: elevene får opplæring i læreplanmål for vgs. i valgt studieretning. Karriereveiledning: Yrkes- og utdanningsorientering Pryo/jobbskygging: Skygging og deltaking i arbeidet. 8 dager fordelt over 8 uker Min framtid 1 uke 10. klasse Utdanningsvalg: elevene får opplæring i læreplanmål for vgs. i valgt studieretning. Hospitering i vgs. Karriereveiledning: Yrkes- og utdanningsorientering. Presentasjon av studieprogram fra rådgivere og elever fra vgs. Juleball: planlegge og gjennomføre servering og underholdning. 8 dager fordelt over 8 uker Følge en elev fra vgs. gjennom en skoledag. Min framtid+ individuelle karrieresamtaler med rådgiver og yrkesveileder Dannelse,drift og avvikling av elevbedrift

Utdanningsvalg Utdanningsvalg er en videreutvikling av et pionerprosjektet Programfag til valg som vi har gjennomført siden Faget ble obligatorisk høsten 2008 og innebefatter til sammen 150 skoletimer fordelt over 3 år i ungdomsskolen. Ungdomsskolene i Hemnes kommune samarbeider om gjennomføringen av faget utdanningsvalg. Elevene får velge mellom ti ulike studieprogram og gis praktisk undervisning innenfor læreplanene til vgs. Modulene i de lokale læreplanene utarbeides av skolen i samarbeid med vgs. Utdanningsvalg går over en fast ukedag i 8-9 uker. Undervisningen gis av skolens personale med relevant kompetanse samt partnerskapsbedrifter og lokale aktører.

Entreprenørskap i klassemiljøarbeid  Elevbedrift en ”IA bedrift”?  Elevbedriftene har hatt en hel dag med temaet teamwork under ledelse av PPT (bruk av elementer fra RESPEKT)  Bruke god tid til å jobbe med klassemiljøet  Bruke elevbedriftsarbeid til å vende om på gruppestrukturene  Elevbedriftene har laget målsettinger som både er personlige og som gjelder bedriften. De kom frem til en ”grunnlov” som skal følges under hele arbeidet med elevbedriften.  Lars- Sivert Larssen fra Psykisk helse i kommunen har vært inne å jobbet med bevisstgjøring av egen oppførsel og hvilken innvirkning man har på gruppa.

Entreprenørskap som metode i ”spesialundervisningen” Hva gjør man med 4 passive elever som ikke har gjort noe skolearbeid over flere år? Da er kanskje kreativitet løsningen. 4 gutter og en engasjert lærer Nasjonalt flymuseum Bodø En pensjonert flyger Historisk filmmateriale fra Forsvarets Mediesenter Bruk av media

Vi har satt entreprenørskap i sammenheng med karriereveiledningen ved skolen, og har fått tildelt fra Indre Helgeland regionråd til å utvikle planen videre og utarbeide en undersøkelse som går mot frafall/ bortvalg i videregående skole. I den forbindelse har vi et samarbeid med NTNU i Trondheim om en undersøkelse rettet mot elever som har fått karriereveiledning ved skolen vår. Vi ønsker med undersøkelsen å se om vi har gitt god nok karriereveiledning, og om de står ved de studievalgene de tok. Oppfølging av tidligere elever, kvalitetssikring av karriereveiledningen ved skolen