Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016-2019 sprakloyper.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Skrivestien.
Melding til Stortinget…
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Veiledet lesing Mørkved skole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Hva arbeider vi med? Faggruppa spesifikke lærevansker.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Nasjonale prøver.
Borre ungdomsskole
LP og evidens i undervisningen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Samling for kommunene 2. juni 2015 Nytt fra Fylkesmannen.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Tom Rune Kongelf Ny rammeplan for barnehagar kvar står vi? Styrarnettverket 4.november 2015.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Kompetanse for mangfold
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
«Utviklende læring i matematikk»
Skolebasert kompetanseutvikling
Kort om implementering
Skole- hjem samarbeid.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Profesjonelle læringsfellesskap
Foreldremøte i Eikehauge Side. Foreldremøte i Eikehauge Side.
REalfagskommune!.
SPRÅKLØYPER Ein introduksjon
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Utdanningssystemet sitt årshjul
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Språkløyper - nasjonal strategi for språk, lesing og skriving
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no

Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving ( ) ”Gode språklege ferdigheiter er avgjerande – for leik og læring i barnehagen, for lesing, skriving og læring i skulealder, og for moglegheitene den enkelte har til å nå måla sine og utvikle potensialet sitt.”

PIRLS 2011

Utfordringer 16 % av norske 15-åringer under kritisk grense i lesing i PISA Guttene skårer lavere enn jentene Frafallet i videregående skole er stabilt: – 30 % har ikke fullført etter fem år. Høgt presterende elever får ikke nok stimulans 12,3 % av voksne hadde leseferdigheter på eller under nivå 1 i PIIAC 3-6 % av befolkningen har dysleksi (Hulme & Snowling, 2009)

MÅL Alle barn og elever sine språk-, lese- og skriveferdigheter skal bli styrket

Delmål Språkmiljøet i barnehagen styrkes Sammenheng mellom språkarbeidet i barnehage og i skole Kompetansen til lærere heves Rask identifisering av de som strever – og effektive tiltak Færre elever med svake ferdigheter Flere elever med svært gode ferdigheter Utfordringer for høyt presterende elever

For barnetrinnet Alle barn og elever, men særlig fokus på: språkvansker lese- og skrivevansker gutter minoritetsspråklige høyt presterende Sammenheng mellom språkarbeidet i barnehage og skole Den første lese- og skriveopplæringa Lesing og skriving i alle fag Digitale teknologier i lese- og skriveopplæringa

For ungdomstrinn og videregående Gjelder alle elever, men særlig fokus på: elever med språkvansker elever med lese- og skrivevansker gutter minoritetsspråklige høyt presterende Lesing og skriving i alle fag Digitale teknologier i lese- og skriveopplæringa

Tiltak Gratis introduksjonssamlinger Gratis, nettbaserte kompetanseutviklingspakker – Lokalt utviklingsarbeid, lagbygging – Faglig fordypning – Fagtekster, eksempelfilmer, videoforelesninger, refleksjonsspørsmål, oppdrag til praksisutprøving

Lokalt på den enkelte arbeidsplassen I fellestid – med tid til refleksjon i fellestid og i mellom Økter på 45 – 60 minutt Hele skoler, team eller faggrupper Over lang tid (spredd over ett år) Mellomarbeid viktig Til bruk i fellesskap

Språkløyper er skolebasert kompetanseutvikling ”Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvide skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid” (Udir 2013)

Kollektiv kompetanseutvikling: Felles visjonar God samarbeidskultur Forskande tilnærming Kollektivt ansvar for elevane si læring (Helstad 2014) Læringsfellesskap, lærarsamarbeid og refleksjon er både delmål og verkemiddel i Språkløyper

o Stille spørsmål o Drøfte metodeval o Reflektere over praksis og erfaringar o Utvikle utforskande samtalekultur Refleksjon som metode

Introduksjonssamling april og mai Forberedelser på skoler i mai og juni Oppstart august – september, ca ei økt hver måned, evt. flere økter på en planleggingsdag om høsten Mellomarbeid i team og/eller individuelt hver måned Forslag til årshjul

Lese- og Skrivesenteret SkoleledereLærerLærers undervisning Elevens læring Gir faglig støtte i form av nett- ressurser Leder utviklings- arbeid på egen arbeids-plass basert på nett- ressursene Identifiserer utviklings- potensiale i egen praksis. Tilegner seg ny forskningsbasert kunnskap i møte med nett- ressursene, diskuterer og reflekterer sammen med kollegaer. Oversetter nye teorier og prinsipper til praktisk undervisning. Prøver ut i praksis. Evaluerer og justerer før ny undervisnings- praksis blir etablert Økt lese- og skrive- kompetanse Bedre lærings- utbytte

Kva utfordringar med språk, lesing og skriving har vi erfart at våre elevar har? Kva erfaringar har vi på vår skole med å drøfte undervisning og samarbeide om praksisutprøving? Oppstartsrefleksjon

Adressen er Facebook.com/sprakloyper/. Følg oss på Facebook